Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht gekrompen?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Int Steynen Huys - Fashion House

    Al is deze reactie laat, dat laatste is juist. De hoeden- en pettenfabriek die de (voor zover bekend) laatste gebruiker van het Huis Der Edelen was, tot 1877, is verhuisd naar Muntstraat 33, waar de zaak nadien is overgenomen door Jean Laurent van Noorden (mijn grootvader). Inmiddels deed die ook in uniformen, vaandels en (deels) sportartikelen. Die heeft de zaak rond 1942 verkocht aan ene Hooghuis (niet zeker van de spelling, een Rotterdammer?), die de keten Fashion House had en heeft gedreven tot in de vroege jaren '70. Maar dit gaat inmiddels veel verder dan het huis in kwestie.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Als je kijkt naar het Gildehuis lijkt het inderdaad geweldig groot. In de reeks 'Ach Lieve Tijd', op p 346 is een bekende foto van het Gildehuis te vinden. Het huis links naast het gildehuis is zelfs aanzienlijk hoger. Toch lijkt het helemaal in proportie. Ik vind het niet groter of kleiner voorkomen dan nu.

      Ik denk dat we niet te maken hebben met: "Honey, I shrunk Mestreech".
      Leuke stelling.
      Hoe ver kun je gaan

      Voor wat het kan bijdragen, we moesten op school ook perspectief tekenen leren met vluchtpunten en vluchtlijnen t.o.v. de horizon = ooghoogte (de insider kent dat wel)

      a ) als je een liniaal langs het eerste zijdelings getekend pand legt en een lijn trekt richting dinghuis
      en
      b ) als je dan een tweede liniaal langs het eerstvolgende zijdelings getekend pand legt en een lijn trekt richting dinghuis

      dan ontdek je: dee foeteleer in "onbekende tekenaar"

      Ook de poppekes / mens figuren in de afbeelding en dus hun ooghoogte (horizon) wisselen.

      Dat is bedoeld en ook met bewust aangebrachte afwijkingen in het atelier van de tekenaar zo getekend.
      Dat imponeert...

      @ noordenbosch,
      Mijn grootvader (moederszijde) heeft tot even na de crisis in 30. ook een atelier geleid als Hoeden en Mode Ontwerper in Maastricht centrum.
      De ateliers voor medewerkers en productie lagen vaker niet dan wel in de hoedenwinkel zelve waar kopers via de bekende Winkelstraten binnen struinden.
      De ateliers als gebouw waren evenwel het achterhuis via een "cour" bereikbaar vanuit een zij straat.

      fashion house is een bekende winkel maar die was toch echt eerst na de 70ties met filialen in Maastricht een begrip
      misschien zijn archieven van de kamer van koophandel daar een uitkomst?

      mvg
      ik ben verguisd

      Opmerking

      Bezig...
      X