Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A Je Striekiezer

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • A Je Striekiezer

    Niet helemaal Maastrichts, maar toch ook weer wel.

    Er bestaan vergevorderde plannen om tussen Hasselt en Maastricht (v.v.) een tramdienst te laten rijden. Concreet is er nog niets gebeurd, er is alleen voortdurend overleg over wat wel en niet kan. Met name over de constructie van (voornamelijk) de brug waarover de tram zou moeten gaan rijden. Daar gaat dit draadje echter niet over.

    Zoals bekend, trams hebben in Limburg eerder gereden. Ik kom zo af en toe in Aken, meestal neem ik daarvoor de bus, Veolia lijn 50. Mijn vraag heeft te maken met de benaming van sommige haltes langs deze lijn. Sinselbeek, De Del, etcetera. Allemaal terug te voeren op landschapskenmerken in de buurt van de halte.

    Maar waar komt nou precies de naam ''A je Striekiezer'' vandaan? 'A je' betekent uiteraard ''Áan het......''.

    Een verklaring, die volgens mij geen stand houdt, is dat er een boerderij of woonhuis gestaan heeft, dat qua vorm aan een strijkijzer deed denken.

    Dat dit draadje in het MO-forum is geopend, heeft te maken met de benaming van de tram-types. Betreffende trams reden immers ook in onze stad. Een van de bijnamen van de voertuigen luidt ''Striekiezer''. Of dat nou specifiek de vorm van het voertuig betrof, dat weet ik niet. Ik neem echter aan dat dit de meest voor de hand liggende verklaring is. Een andere verklaring was dat de veroorzaakte stoom bij het optrekken deed denken aan de stoom van vroegere strijkijzers. Wat de juiste verklaring is: wellicht weet iemand dat hier?

    Maar dan de onderliggende vraag: de voertuigen kwamen dus op verschillende plekken, onder meer dus ook in Maastricht. Er is echter slechts 1 halte, die deze naam (A je Striekiezer), die hieraan herinnert. En nu de kernvraag: waarom juist op die plek, en niet ergens anders? Was het wellicht een wisselplek, een soort remise?
    Last edited by Haas; 28 juni 2015, 15:56.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

  • #2
    Haas heb je een juiste plaatsaanduiding. Ik ga er vanuit ergens in het heuvelland maar waar?
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Zover ik weet is het de naam van een bushalte in Lemiers. De naam verwijst naar een woning in de directe omgeving die de vorm heeft van een strijkijzer. Dus Haas in de bus naar Aken en een foto maken. Het zou namelijk ook zo de halteplaats van de tram zijn geweest.
      Last edited by Toller; 29 juni 2015, 20:54. Reden: Fout herstellen
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Ik weet dat er een weg vlak achterlangs de Rijksweg loopt, die diagonaal erop aansluit. Dat zou inderdaad kunnen verwijzen naar het daar (nog) aanwezige) huis. Immers: het snijvlak van de twee wegen vormt een scherpe punt, en het ertussen gelegen huis kan heel goed diezelfde (wiskundige) hoek hebben.

        Hebben we het dan over dezelfde woning? En is dit inderdaad de verklaring? Dan zou je kunnen zeggen: ''Striekiezer'' verwijst naar de driehoekige vorm. In het laatste geval, dus als de vorm van de woning inderdaad de verklaring is, heeft dit topic natuurlijk niets met Mestreech te maken. Of zijn er toch nog mensen die ''gaan'' voor die andere optie?
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Dit is de halte waar ik het over heb.
          Bestanden bijvoegen
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking

          Bezig...
          X