Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fietsen in Maastricht alom aanwezig.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fietsen in Maastricht alom aanwezig.

    Koeleköpke wees mij op onderstaande:



    Een oplossing voor Maastricht? Het is een technisch hoogstandje; wel verwacht ik wat rijen voor de in- en uitleverautomaat. Kostenplaatje: mij onbekend.


  • #2
    Dank je wel Breur voor het plaatsen van dit filmpje. Natuurlijk zou het veel haken en ogen hebben om zoiets in Maastricht te realiseren en de kostenpost zou zeker een heikel beletsel zijn.
    Als je echter bekijkt hoeveel geld er nu over de balk wordt gegooid met oplossingen die geen oplossingen blijken te zijn én Maastricht wil voorstaan met innovatie, creativiteit en vernieuwing is deze oplossing wellicht iets om te overdenken voor de verre toekomst.
    't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
    is es Mestreechteneer te mage leve ...

    Opmerking


    • #3
      Een mooie systeem!
      Zoals Breur en Koeleköpke ook al opmerkten is het misschien niet realiseerbaar in Maastricht vanwege de kosten en de eventueel te verwachten rijen in Maastricht cq Nederland, omdat wij veel meer fietsen (gelijktijdig) kwijt willen rond bijvoorbeeld het station.
      Ook zag ik in het filmpje dat het getoonde systeem slechts 200 fietsen kan herbergen.

      Hoe dan ook, ik zal deze thread eens onder de aandacht van ons MO-lid Gert-Jan Krabbendam, fractievoorzitter van wellicht DE fietspartij in Maastricht, GroenLinks.
      Wellicht heeft hij het zelfs al gezien.....😉
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Ik kende het filmpje inderdaad al. Ziet er futuristisch en spannend uit. Maar ik vrees inderdaad dat ik niet wil weten wat het allemaal kost. Een zo'n machine kan 200 fietsen aan, dan is het maar de vraag hoeveel machines je op het station nodig hebt. Maar goed, ik ga het eens doorsturen aan de verantwoordelijk wethouder. Misschien dat die ons eenvoudig en snel uit of in de dromen kan helpen.
        ...

        Opmerking


        • #5
          Jullie hadden nog een reactie van mij tegoed. Via de verantwoordelijk wethouder, John Aarts, kreeg ik de volgende reactie van de betrokken ambtenaar:

          Ik heb daar even kort naar gekeken in relatie tot de nieuw te bouwen stalling bij het centraal station. Mijn eerste bevindingen:

          -Op de piekmomenten, bijv. als iedereen de ochtendtrein wil halen, zal dit veel te traag werken met als gevolg dat mensen op maaiveld gaan stallen. Japan is ten opzichte van Nederland geen fietsland.
          -In dit systeem kunnen niet veel fietsen gestald worden. De stalling bij het station moet een kleine 3000 fietsen/scooters bergen! Dan zou je meerdere van dit soort cilinders moeten bouwen.
          -Ik denk dat het stallingsysteem uit Japan zeer duur is maar ik heb geen prijzen kunnen vinden. Ik kan me niet bedenken waarom dit goedkoper zou zijn als een eenvoudige ondergrondse bak, eerder veel duurder.
          -In de ondergrondse fiets/scooterstalling bij het station komen ook overige faciliteiten: een ov fiets verhuurpunt, oplaadpunten, ruimte voor buitenmodelfietsen en een kleine werkplaats. Dit kan het stallingssysteem van Japan niet bieden.
          -In de ondergrondse stalling kun je de eerste 24 uur gratis stallen maar daarna moet je betalen. Daar is het systeem van Japan niet geschikt voor.
          -Ik denk dat het onderhoud bij de stalling uit Japan zeer onderhoudsgevoelig/duur is maar ook daar heb ik geen gegevens van.
          -Vanuit de stalling bij het station kun je straks makkelijk (verkeersveilig) de Stationshal/de treinen bereiken. Systeem van Japan heeft dat niet.

          Misschien is dit wel een optie voor de binnenstad maar dat moet dan heel goed onderzocht worden. Maar ik kan me goed voorstellen dat deze ideeën al bij andere fietsbelangenclubs/gemeentes/instanties zijn doorgrond. Ik zal dat tzt ook nagaan.
          Ik denk dus dat dit ons eerder uit dan in de dromen helpt ;-).
          ...

          Opmerking


          • #6
            Dank voor het navragen en berichten op MO GroenLinkser. De antwoorden verrassen mij niet. Het blijf juist goed om te kijken hoe anderen omgaan met het verschijnsel fiets als verplaatsmiddel en recreatief middel. Het fietsenstallingprobleem en de zo nadrukkelijk aanwezige weesfietsen heeft m.i. veel te maken met de houding van vele fietsgebruikers. Het is een mentaliteitskwestie en een oneigenlijk gebruik van een zekere gedooghouding t.o.v. hele groepen fietsers. Moeten we naar een fietskeuring en/of strenger beboeten? Hebben verhuurders van studentenwoningen in de binnenstad en omgeving een taak in het verschaffen van stallingsruimte binnenshuis ten kosten van enkele meters verhuurruimte? Kunnen wrakken niet op kortere termijn geruimd worden? Hoe lost men het stallingsprobleem in andere steden op?

            Opmerking


            • #7
              In een andere stad in ons Koninkrijk wordt op grond van de APV daadwerkelijk iets gedaan aan het stallingsprobleem van fietsen. In het hele centrum geldt de stallingsplicht en je gelooft het misschien niet, maar er staan geen zwerffietsen. Je ziet ook dat de handhavers de mensen hierop wijzen en doorverwijzen naar twee gratis fietsenstallingen. Ik lees straks zeker stukken waarbij aangehaald wordt dat met name de studenten hier debet aan zijn. Nou en! Voedt ze op en leer ze via hun portemonnee zich te houden aan de regels als normale communicatie niet het gewenste resultaat haalt!

              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                mooi he, zo'n bord
                De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                Max Dendermonde

                Opmerking

                Bezig...
                X