Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Het Spoor in Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Het Spoor in Maastricht.

    Last edited by Breur; 27 december 2014, 15:15.

  • #2
    3:34 voor de ongeduldigen

    Opmerking


    • #3
      Wie kan duidelijkheid geven over wanneer de rails van de paarden- of tramtractie
      op de foto zijn weggehaald? Het is de kruising Boschstraat met Achter de Barakken.



      Bron: RHCL
      Last edited by Toller; 14 juni 2014, 21:18.
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        De Paardentram

        De paardentram volgde in 1903 de gastram op had een voordeel ten opzichte van de oude Omnibussen, ze konden namelijk gebruik maken van de rails.
        Het tracé werd ingekrompen tot de ruim anderhalve kilometer van Boschstraat tot station, zoals het destijds van de omnibus van de MOM had bestaan.
        Toen in 1914 de Maasbrug werd gebarricadeerd, omdat er een schending van de Nederlandse neutraliteit dreigde door de Duitsers en de Paardentram haar route versperd zag, ging de Maastrichtse tram geruisloos ten onder.
        De rails werden in 1918 opgebroken en de materialen inclusief de rails werden verkocht.
        De elektrische bus volgde in 1919 de paardentram op.

        bron: Sjef : http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=922

        Op 22 april 1896 werden in Maastricht door de Maastrichtse Tram (MtT) twee normaalsporige tramlijnen geopend: Station Maastricht – Maagdendries en Boschstraat – Statensingel. Aanvankelijk werd er gereden met motortractie. De dienst werd in 1902 gestaakt en in 1903 als paardentram hervat. Wegens militaire versperring van de Sint Servaasbrug over de Maas werd het bedrijf per 15 augustus 1914 (begin Eerste Wereldoorlog) gestaakt en niet meer hervat.

        bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgse_tram

        Opmerking


        • #5
          Frits, mijn fluwelen dank de begrafenis (het zou mij niets verwonderen dat hier een van de Regouts werd weggebracht) op de foto kunnen we nu dateren tot 1918 en een andere foto uiteraard na 1918
          Last edited by Toller; 16 juni 2014, 23:17. Reden: Aanvullen
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #6
            Foto dateert waarschijnlijk uit de jaren 1896-1911

            Misschien mag ik het iets bijstellen: gezien de aanwezigheid van de rails en de door Frits Fluweel gevonden data, moet de foto stammen uit de periode 1896-1918. Als Toller gelijk heeft en in de huizenrij de toegang naar Achter de Barakken/Maagdendries te zien is, loopt de stoet daar net aan voorbij, in de richting van de Markt. Het doel is dan de iets verderop aan de linkzijde van de straat liggende St.-Matthijskerk. Concreter: de fotograaf neemt de foto vanaf het balkon van het klooster waarin nu het Leger des Heils huist.

            Wat hier gebeurt, is dat de overledene door de parochiegeestelijkheid van het sterfhuis wordt opgehaald om naar de Matthijskerk te worden gebracht voor de uitvaartdienst.

            Voorop in de stoet loopt in het midden van de straat mgr. Menten, dan pastoor van de St.-Matthijskerk. Hij is herkenbaar aan het zwarte, met een lichtere band afgezette dubbele 'befje', teken van zijn waardigheid als kanunnik (met de aanspreektitel 'monseigneur').

            Dat befje helpt ons met de datering van de foto. Menten werd in 1892 kanunnik van het kathedraal kapittel in Luik en in 1906 van het kathedraal kapittel te Roermond. Op grond van die waardigheid mocht hij zo'n kledingstuk dragen. In 1911 werd hij echter benoemd tot pastoor-deken van Maastricht. Vanaf dat moment mocht hij een witte bef dragen. Naar men zegt was Menten niet vrij van enige ijdelheid. Als hij zo'n teken van zijn waardigheid niet draagt op deze foto, doet mij dat vermoeden dat deze dateert van voor 1911.

            Op de voorgrond zien we drie priesters met bonnet. Gezien de symmetrie in zo'n stoet mag je aannemen dat er aan de overkant ook minstens twee of drie liepen. Dat kan goed kloppen met de Matthijsparochie: in deze jaren had de pastoor vijf tot zeven kapelaans tot zijn beschikking. Maar het kan natuurlijk ook om andere priesters uit de stad gaan.

            Ik ben het met Toller eens dat het om iemand uit de gegoede klasse moet gaan, want dat de hele geestelijkheid van de parochie uitloopt voor een armoedzaaier, lijkt mij onwaarschijnlijk. De vraag is dus: wie woonde er in de jaren 1896-1911 op het laatste stuk van de Boschstraat?

            Als het inderdaad een Regout is die hier ter kerke gedragen wordt, dan kun je alleen maar medelijden hebben met de familie. Tussen 1896 en 1911 stierven er 29 (!) familieleden in Maastricht.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 juni 2014, 10:38.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Misschien mag ik het iets bijstellen: gezien de aanwezigheid van de rails en de door Frits Fluweel gevonden data, moet de foto stammen uit de periode 1896-1918. De stoet loopt net aan Achter de Barakken/Maagdendries voorbij, in de richting van de Markt. ..........
              Wat hier gebeurt, is dat de overledene door de parochiegeestelijkheid vanaf het sterfhuis wordt opgehaald om naar de Matthijskerk te worden gebracht voor de uitvaartdienst.
              ......
              De vraag is dus: wie woonde er in de jaren 1896-1911 op het laatste stuk van de Boschstraat?
              In deze tijdspanne stierf een oud-oudoom van me, Michaël Marres op 7 februari 1898. Hij was dertig jaar wethouder van Maastricht en lid van de provinciale State. Hij had zijn brouwerij op de Boschstraat naast de Matthiaskerk. Ik weet niet of hij daar ook woonde. Hij zou het kunnen zijn.
              Boed

              Opmerking


              • #8
                Boed: Michaël woonde bij overlijden in de Kleine Gracht nr. 32

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  Boed: Michaël woonde bij overlijden in de Kleine Gracht nr. 32
                  Breur: Op de Kleine gracht brouwde van 1876 tot 1886 een andere Michaël Marres. Hij woonde daar bij mijn weten op huisnummer 4.
                  Het is deze Michaël die door de Maastrichtse gemeenteraad, en bevestigd door de Maastrichtse rechtbank, van de kiezerslijsten is geschrapt omdat hij gedurende dertig jaar in een vreemd land (België !!) had gewoond en daar functies had uitgeoefend die daar alleen door inboorlingen kunnen worden waargenomen, zodat hij niet meer als Nederlander kon worden aangemerkt. Zijn voorzitterschap, van de Liberale Maastrichtse kiesvereeniging deed daar niets aan af.
                  Boed

                  Opmerking


                  • #10
                    Michaël Jacobus Marres. Aangifte overlijden.

                    Opmerking


                    • #11
                      Is dit draadje niet geheel in de knoop geraakt? Een tramspoor is niet hetzelfde als een treinspoor, maar daar gaat het mij niet om. Hoort de vraag van Toller eigenlijk niet thuis in de vragenrubriek? Met 'spoor' heeft de huidige discussie toch niets meer te maken?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                        Is dit draadje niet geheel in de knoop geraakt? Een tramspoor is niet hetzelfde als een treinspoor, maar daar gaat het mij niet om. Hoort de vraag van Toller eigenlijk niet thuis in de vragenrubriek? Met 'spoor' heeft de huidige discussie toch niets meer te maken?
                        Clio, Inderdaad je hebt gelijk, we sporen niet meer.
                        Breur bedankt voor je documentatie.
                        Boed

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                          Is dit draadje niet geheel in de knoop geraakt? Een tramspoor is niet hetzelfde als een treinspoor, maar daar gaat het mij niet om. Hoort de vraag van Toller eigenlijk niet thuis in de vragenrubriek? Met 'spoor' heeft de huidige discussie toch niets meer te maken?
                          Het draadje ging over de rails die over de Boschstraat liepen naar uiteindelijk de Maagdendries. In posting 4 kwam hierop gelukkig het antwoord, de rest hoort volgens mij ergens anders thuis!!
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X