Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Poortgebouw aan de Wyckerbrugstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Poortgebouw aan de Wyckerbrugstraat

    Ik vroeg mij af of iemand meer foto's en informatie heeft over dit markante poortgebouw aan de st' Servaasbrug.
    Click image for larger version

Name:	958b593d82.jpg
Views:	21
Size:	64,1 KB
ID:	107628
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

  • #2
    Mooie foto, Antonius. De poort is met een viertal andere (o.a. in de Stationstraat, op de Boschstraat en in de Tongersestraat) als tijdelijke feestpoort opgericht ter gelegenheid van het bezoek van de beide koninginnen in 1895. Koningin Emma was regentes van haar toen 16-jarige dochter prinses Wilhelmina (erfelijk koningin, maar nog niet gekroond). De poort vóór de brug in Wyck was een herinnering aan de stadspoort die ooit óp de brug had gestaan, toen de laatste boog van de brug naar Wyck nog van hout was en vernietigd kon worden als een vijand wel Wyck had veroverd, maar nog de rivier moest oversteken om Maastricht te bereiken.

    .Click image for larger version  Name:	gam0026.jpg Views:	0 Size:	43,9 KB ID:	107630
    Aquarel van Josua de Grave (1671). RHCL, inv. nr. GAM 26.

    Als ik me goed herinner zijn die poorten ontworpen door Fons Olterdissen. Ze werden betaald door de bevolking. Die op de Stationstraat droeg het opschrift: "De voorstad Wyck roept 's lands vorstinnen blijde welkom toe" en was bekostigd door de plaatselijke winkeliers. Die op de Boschstraat werd geloof ik volgens het opschrift bekostigd door de plaatselijke caféhouders, en die op de Tongersestraat door de groente- en fruitlieden. Maar ik kan me vergissen, want ik kan het onderwerp niet meteen terugvinden in de Historische Encyclopedie Maastricht. Daar moet dus een nieuw trefwoord in komen.

    Van die feestpoorten is een reeks foto's gemaakt door Theodor Weijnen (1835-1904). De beeldbank van het Historisch Centrum Limburg heeft er verschillende exemplaren van. Zoek op 'erepoort' en voor de auteur op W.04. Of ga naar de link: https://beeldbank.rhcl.nl/zoeken/gro...12/?nav_id=4-0
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 oktober 2024, 17:52. Reden: correctie typefouten

    Opmerking


    • #3
      Aha, bedankt Ingrid M.H.Evers voor die informatie en die links naar de beeldbank. Ik heb dat feit van die erepoorten nooit geweten. Je leert zelfs op leeftijd nog bij...
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking

      Bezig...
      X