Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Fietsvoorzieningen in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Fietsvoorzieningen in Maastricht

    Wat vindt u van de huidige fietsvoorzieningen in Maastricht? Is de bewegwijzering goed? Wat vindt u van de infrastructuur?

  • #2
    Hallo Fontysstudent,

    Goed en slim van je dat je ons forum hebt gevonden voor een mogelijk input en/of participatie.

    Ik denk dat de leden van dit forum je best wel input willen geven, maar ik stel voor dat je je vraag wat uitvoeriger introduceert.
    - Welke fietsvoorzieningen in Maastricht bedoel je?
    - (on)betaald parkeren, leen- of verhuur?
    - Welke soort wegbewijzering bedoel je?
    - Welke soort infrastructuur bedoel je of heb je voor ogen. Binnenstad en/of buitenwijken en/of fietsverbindingen met het achterland?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Hallo Fontysstudent,

      Welkom op dit forum!
      Om meteen maar met de deur in huis te vallen, er zullen zeer zeker de nodige reacties volgen op jouw post 'fietsvoorzieningen in Maastricht' als de vraagstelling ietwat uitvoeriger wordt gesteld aan ons forumleden.
      Velen zal dit item zeer zeker aanspreken, hier een mening over hebben en jouw van informatie/input kunnen voorzien
      Logic will get you from A to Z,
      Imagination will get you everywhere !

      Opmerking


      • #4
        Je kan er natuurlijk iets van vinden, dus een mening over geven, maar als je er eens doorheen fietst ontdek je het zelf hoe de huidige voorzieningen in Maastricht ervoor staan.
        Maastricht is met zijn middeleeuws centrum en zijn royale buitenwijken heel dualistisch inzake fietsverkeer en fietsvoorzieningen.
        Maar van oorsprong is er weinig voor de fietser gedaan in Maastricht.
        Kijk maar eens naar de laatste stedenbouwkundige nieuwe buitenwijken die we kennen in Maastricht, ga er maar eens heen.
        Kijk maar eens naar de Brusselse straat waar nog geen 10 jaar geleden alles op de schop ging om het eenrichtingsverkeer voor fietsers op te lossen. Let op en val niet want men heeft het monumentale kinderkopje gekozen als compromis voor een beschermd stadsgezicht en veiligheid voor fietsers.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          Je kan er natuurlijk iets van vinden (...)
          Maastricht is met zijn middeleeuws centrum en zijn royale buitenwijken heel dualistisch inzake fietsverkeer en fietsvoorzieningen.
          Maar van oorsprong is er weinig voor de fietser gedaan in Maastricht.
          Kijk maar eens naar de laatste stedenbouwkundige nieuwe buitenwijken die we kennen in Maastricht, ga er maar eens heen.
          (..) Kijk maar eens naar de Brusselse straat. () val niet () monumentale kinderkopje gekozen als compromis voor een beschermd stadsgezicht en veiligheid voor fietsers."
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Hallo Fontysstudent,

            Goed en slim van je dat je ons forum hebt gevonden voor een mogelijk input en/of participatie.

            Ik denk dat de leden van dit forum je best wel input willen geven, maar ik stel voor dat je je vraag wat uitvoeriger introduceert.
            - Welke fietsvoorzieningen in Maastricht bedoel je?
            - (on)betaald parkeren, leen- of verhuur?
            - Welke soort wegbewijzering bedoel je?
            - Welke soort infrastructuur bedoel je of heb je voor ogen. Binnenstad en/of buitenwijken en/of fietsverbindingen met het achterland?
            Met fietsvoorzieningen richten we ons op alles wat met de fiets te maken heeft op Maastricht. Om de vraag wat makkelijker te stellen zal ik hem opsplitsen:
            - Zijn er genoeg gelegenheden om de fiets te parkeren in de stad? Mochten er niet genoeg zijn, waar zouden er meer gelegenheden moeten komen?
            - Is het duidelijk waar u wel en niet mag fietsen in de stad?
            - Zijn er duidelijke fietspaden, met name in het centrum?
            - Zijn er genoeg bordjes in de stad die fietsroutes aantonen naar bijvoorbeeld het Vrijthof?
            - Als u iets zou mogen veranderen aan de huidige fietssituatie in Maastricht, wat zou u veranderen?

            Wie zien uw antwoorden graag tegemoet!

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Fontysstudent Bekijk bericht

              Met fietsvoorzieningen richten we ons op alles wat met de fiets te maken heeft op Maastricht. Om de vraag wat makkelijker te stellen zal ik hem opsplitsen:
              - Zijn er genoeg gelegenheden om de fiets te parkeren in de stad? Mochten er niet genoeg zijn, waar zouden er meer gelegenheden moeten komen?
              Het vervelende is dat je personen hebt die denken dat ze hun fiets voor de deur van de te bezoeken winkel of of horecagelegenheid moeten plaatsen.
              Te lui om 50-100 meter te lopen.
              In z'n algemeenheid denk ik dat er genoeg openbare plaatsen zijn waar de fietsen legaal geparkeerd mogen worden.
              Ik zie echter dat het aantal fietsers (gelukkig) toeneemt. Dat zet wel het aantal openbare fietsparkeerplaatsen onder druk. Enige uitbreiding is wel op z'n plaats.
              Wat betreft bewaakt parkeren, vind ik dat de gemeente een paar goede stappen heeft gezet.
              Alleen de openingstijden zijn wat krap en ik mis een bewaakte fietsenstalling in Wijck in de buurt van de aanlanding van de Sint Servaasbrug.
              De bewaakte fietsenstalling bij het station is super!!

              Ook in de buurt van de O.L.V.-plein mag - wat mij betreft - nog een bewaakte fietsenstalling komen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Fontysstudent Bekijk bericht
              - Is het duidelijk waar u wel en niet mag fietsen in de stad?
              Voor mij is het duidelijk. In de praktijk blijkt dat je tegenwoordig, in tegenstelling tot pakweg 10 jaar geleden, vrijwel overal mag fietsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Fontysstudent Bekijk bericht
              - Zijn er duidelijke fietspaden, met name in het centrum?
              In het centrum zijn weinig duidelijke fietspaden, maar dat is ook logisch.
              Het streven is om de binnenstad steeds meer autoluw te maken en dat biedt per definitie ruimte voor de fietsers.

              Oorspronkelijk geplaatst door Fontysstudent Bekijk bericht
              - Zijn er genoeg bordjes in de stad die fietsroutes aantonen naar bijvoorbeeld het Vrijthof?
              Eerlijk gezegd nooit op gelet. Hier moet ik het antwoord shuldig op blijven. Ik denk dat dit voor iemand die Maastricht heel goed kent een moeilijke vraag is.
              Nieuwkomers kunnen hier wellicht meer over zeggen

              Oorspronkelijk geplaatst door Fontysstudent Bekijk bericht
              - Als u iets zou mogen veranderen aan de huidige fietssituatie in Maastricht, wat zou u veranderen?
              Daar waar mogelijk het fietspad gescheiden aanleggen van de (drukke) rijbaan.
              Een knelpunt vind ik vaak de vele rotondes. Deze zijn vaak extra gevaarlijk voor fietsers.

              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Merel
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking

                Bezig...
                X