Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gangen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

    vind interessant en vond ook deze site .


    Ook bestaat er een grote kans dat nog goed bewaarde archeologische resten van de
    afgebroken delen van de vestingwerken in de ondergrond aanwezig zijn. Bij de
    ontmanteling van Maastricht aan het eind van de 19e eeuw zijn de tweede stadsomwalling
    en de overige fortificaties slechts tot vlak onder het maaiveld verwijderd, waardoor
    funderingen, grachten en grote delen van het uitgebreide stelsel van ondergrondse gangen
    bestaande uit zogenaamde luister- en mijngangen intact zijn gebleven.

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
      http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

      vind interessant en vond ook deze site .
      Ik krijg deze link niet open. Ligt dat aan mij?

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        Ik krijg deze link niet open. Ligt dat aan mij?
        Hier geen probleem Ingrid M.H. Evers.

        Is een site van Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht Noord (RMP noord)
        Cultuurwaardenonderzoek deelraport Archeologie .

        Opmerking


        • #49
          Bij mij wordt, als ik op de link klik, een HTML-versie geopend van dit bestand: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...pbijlage8b.pdf

          Misschien werkt dit wel (bij mij in elk geval wel).

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Ogg Bekijk bericht
            Bij mij wordt, als ik op de link klik, een HTML-versie geopend van dit bestand: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...pbijlage8b.pdf

            Misschien werkt dit wel (bij mij in elk geval wel).
            Dat is toch iets anders Hans.
            De inhoud ongeveer het zelfde en moet zeggen mooie foto´s op link
            die staan niet op link welke ik gaf .

            Ben geen pc kenner en kan dus ook niet aangeven waarom link hier wel werkt en bij anderen niet .

            http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

            Opmerking


            • #51
              Het zijn grote bestanden. Wellicht dat bij een lagere internetsnelheid het downloaden lang duurt. Bij mij werken de diverse links.

              Een fragment uit de inhoud:

              Tussen 1816 en 1820 werden de meeste oude vestingwerken gesloopt tussen de Hoge Fronten en de Maas voor de aanleg van de Nieuwe Bossche Fronten of wat tegenwoordig veelal de Lage Fronten worden genoemd. Alleen bastion Tettau, het ravelijn voor de Boschpoort en lunet Le Roy werden in deels aangepaste
              vorm gehandhaafd. In totaal werden vier nieuwe bastions aangelegd aangeduid met de letters A, B, C en D. Tussen deze vier bastions werden drie ravelijnen geplaatst, die met de letters ‘a’, ‘b’, ‘c’ werden aangegeven. De drie bastions en alle ravelijnen werden voorzien van een kazemat, een bomvrije bunker. Aan de buitenkant van de bastions en langs de ravelijnen lagen (natte) grachten. Zoals gebruikelijk was, werd aan de uiterste buitenkant van de verdedigingswerken een glacis aangebracht. Bastion C werd in 1839 omgedoopt in‘Bastion Dibbets’ ter nagedachtenis van de in dat jaar overleden luitenant-generaal B.J.C. Dibbets, opperbevelhebber van de stad tijdens de Belgische opstand. Dibbets werd in dit
              bastion voor de Boschpoort begraven en in 1841 werd een monument aan zijn graf toegevoegd. In verband met de aanleg van een veemarkt buiten de voormalige Boschpoort in 1927 werd het monument naar de Tapijnkazerne in het Villapark verplaatst, echter zonder de stoffelijke resten van Dibbets, die namelijk niet meer teruggevonden konden worden.
              Na de opheffing van de vesting in 1867 hebben delen van de Lage Fronten verschillende functies gehad. Bijvoorbeeld bastion B is aan het begin van de 20e eeuw als spoorwegemplacement voor goederentreinen gebruikt. Ook een aantal van de zes kazematten werdt hergebruikt bijvoorbeeld voor opslag van munitie door het Nederlandse leger, als autosloperij en garage, en ook als woningen zoals de kazemat bij het ravelijn
              ‘a’, die tot 1953 bewoond is geweest door de opzichter van de gemeentelijke vuilnisbelt. Al bij al zijn aanzienlijke delen van de Lage Fronten tot in de ze tijd bewaard gebleven. Deze omvatten:

              Het Jekerkanaal, dat niet meer toegankelijk is, maar onder de grond loopt van de
              voormalige Tongersepoort naar de Lage Fronten
              Delen van bastion A en B
              Duiker en bedieningspost van het sluiswerk in de gracht voor bastion B
              De verzonken caponnière van de Lage Fronten in het verlengde van de rechterflank van het bastion Holstein.
              De kazematten van het bastion A en de ravelijnen ‘a’ en ‘c’
              De overwelfde doorvaart van de Zuid-Willemsvaart in de Lage Fronten

              Opmerking


              • #52
                Bij mij werkt ie ook niet en wordt de link die Hans noemt geopend.

                Opmerking


                • #53
                  Misschien zo?
                  http://ruimtelijkeplannen.maastricht...pbijlage8b.pdf

                  Opmerking


                  • #54
                    interessante stuff
                    Vooral de gedocumenteerde bronnen vergelijken met de huidige toestand qua kaartmateriaal is boeiend.
                    met vriendelijke groet
                    Antonius
                    ik ben verguisd

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                      interessante stuff
                      Vooral de gedocumenteerde bronnen vergelijken met de huidige toestand qua kaartmateriaal is boeiend.
                      met vriendelijke groet
                      Antonius
                      Inderdaad zeer interessant

                      Ik las ook dit:
                      Het Jekerkanaal, dat niet meer toegankelijk is, maar onder de grond loopt van de
                      voormalige Tongersepoort naar de Lage Fronten.

                      Weet iemand meer over dit "Jekerkanaal" ?

                      Opmerking


                      • #56
                        Ook "grappig"

                        Figuur 10: recente luchtfoto van Fort Willem. Op pagina 32.

                        Zo recent is die foto niet Ik mis de Gamma en Rene Pans

                        Opmerking


                        • #57
                          Het jekerkanaal is verschillende malen genoemd in deze discussie. Gewoon alles lezen dus en niet alleen dat waar je oog op valt

                          Opmerking


                          • #58
                            Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
                            Het jekerkanaal is verschillende malen genoemd in deze discussie. Gewoon alles lezen dus en niet alleen dat waar je oog op valt
                            Je hebt gelijk was nog niet zover

                            Opmerking


                            • #59
                              Gevonden!

                              Ik heb een plaatje van de gangenstelsels gevonden op het net en deze eens geprojecteerd op de de ondergrond van Maastricht. Helaas is de kwaliteit van de het plaatje erg slecht. Dus ik zoek nog een betere.
                              Bestanden bijvoegen

                              Opmerking


                              • #60
                                Interessant is wel mischien, als ik mijn kaarten bestudeer, dat de gang naar het Orleansplein precies eindigt op de plek van de betonnen platen op de foto. Is dit een toegang? Weet iemand dit?
                                Bestanden bijvoegen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X