Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gangen Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Tegenmijnen (2)

    Waar ik nog even op wil wijzen is, dat die contramijngangen voor zover mij bekend steeds werden aangelegd bij de bouw of uitbouw van een onderdeel van de vesting, niet tijdens een al in gang gezet beleg. Het bastion Waldeck en de aanpalende bastions kregen bijvoorbeeld al tijdens de bouw een aantal mijngangen die zich ongeveer tien meter in het voorveld uitstrekten. In later jaren werden vooruitgeschoven mijngangen soms onderling verbonden.

    Van dergelijke gangen zijn er nog een aantal bewaard gebleven, die voor een vestingdeskundige als zodanig herkenbaar zijn, maar die ik zelf uit praktische overwegingen allemaal maar schaar onder de noemer 'kazematten', ongetwijfeld foutief.

    Overigens zijn van deze mijnenstelsels tal van plattegronden bewaard gebleven. Kijk bv. eens bij Morreau (p. 294). De vraag is alleen hoe die zich verhouden tot de huidige stadsplattegrond. Zoals Robboxxx al stelde: als de deskundige onder de grond zegt dat zich boven hem in de buitenlucht de Sint Servaaskerk bevindt, zal de argeloze bezoeker dat zelden durven betwijfelen. Tenslotte spreekt dan de deskundige. Ik denk dat de deskundigen in deze zitten bij de Stichting Menno van Coehoorn (bv. drs. Jos Notermans) of bij de gemeente (Erfgoed).

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
      Robboxxx hoe moet dit nu lezen.
      Zijn er misschien toch gangen die misschien nooit gevonden zijn of
      verdwenen zijn in Maastricht?

      Wat verstaat men onder ondergrondse gang eigenlijk?
      Moet deze aan een bepaalde lengte voldoen ?

      Puur vragen uit nieuwsgierigheid .
      Laat ik de oorspronkelijke vraag even terug halen: Hallo, ik heb eens op internet een plattegrond gezien van alle gangen van de kazematten van maastricht. Ik kan deze echter nergen meer vinden. Weet iemand een linkje of heeft iemand een scan van die kaart. Ik vind het vooral interessant omdat ik binnenkort ga verhuizen naar de binnenstad en ik het wel leuk vind om te weten of er iets onder het huis loopt.

      Hier wordt naar een plattegrond van de kazematten gevraagd om zo na te gaan of er onder de binnenstad (kazematten)gangen lopen. Ergens anders wordt zelfs de Witmakersstraat genoemd.

      Het kan best zijn dat ergens onder de binnenstad zich een oud riool/beerput/kelderruimte bevind. Maar ruimtes van enige omvang betwijfel ik maar dit terzijde. Dus terugkomende op de vraag kan ik een duidelijk "nee" zeggen. Er lopen geen kazematten onder de binnenstad. Dat is het antwoord op de vraag eer ze vertroebeld werd door allerlei andere zaken.

      Opmerking


      • #33
        Kazematten in de binnenstad?

        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        Laat ik de oorspronkelijke vraag even terug halen: Hallo, ik heb eens op internet een plattegrond gezien van alle gangen van de kazematten van maastricht. (...)
        Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
        Terugkomende op de vraag kan ik een duidelijk "nee" zeggen. Er lopen geen kazematten onder de binnenstad.
        Luid en duidelijk, Robboxxx.

        Opmerking


        • #34
          De enige afbeelding van een platte grond van gangenstelsels van kazematten die ik gevonden heb staat in ‘De Kazematten’ (Maastrichts Silhouet nummer 11).

          Op blz. 25 staat een platte grond van de gangenstelsels van de 'Linie van Du Moulin' met bovenliggende bebouwing met grofweg centraal gelegen de Sint Annalaan.
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • #35
            http://members.home.nl/nico.san/Maas...rreke_veld.htm

            Het is nog immer mogelijk om vanuit het Stadspark (bij bastion Waldeck) ondergronds zo naar de Werreke te lopen (tot onderaan de Statensingel).

            Ook moet er nog een ondergronds kanaaltje lopen vanuit de Jeker, onder de stad door naar de Lage Fronten (aan de andere zijde van de Cabergerweg).

            Zo kom je nog eens iets te weten over je eigen stad via MO .

            Opmerking


            • #36
              Aah, het beroemde Jekerkanaal. Weet iemand hoe en waar die heeft gelopen?

              Opmerking


              • #37
                Gangen Maastricht

                Volgens mij is er al vaker een plattegrondje verschenen, maar dat betreft alleen de tegenmijnstelsels aan de westkant van Maastricht. Er lag ook een klein stelsel benoorden Wijck, onder vooruitgeschoven werken daar (en natuurlijk onder de beide forten en Randwyck). Al die stelsels lagen dus buiten de omwallingen, wat gezien hun functie als tegenmijnstelsel ook te verwachten was. Kazematten is eigenlijk een foute benaming: kazematten zijn versterkte opstellingen van geschut. Je zou de caponnieres onder de bedekte weg misschien als kazemat kunnen aanduiden: die hadden reeksen schietgaten om de droge gracht te kunnen bestrijken.
                Interessant is dat je vooral benoorden de Brusselse poort grote regelmaat in de plattegrond van de gangenstelsels ziet -die liggen dan ook onder de rond 1770 door Dumoulin grotendeels opnieuw aangelegde werken langs de Statensingel. (In het voormalige rijksarchief aan de Pieterstraat werden indertijd de complete bestektekeningen, van onder- en bovengrondse werken, van Dumoulin in twee prachtige leren banden bewaard. Ongetwijfeld zijn ze daar nog steeds.) Ten zuiden van de Brusselse poort waren de bovengrondse aanpassingen veel geringer en zie je dat ook ondergronds het patroon verandert omdat er (meer dan elders) oudere stukken gangenstelsel geïncorporeerd werden. Ondergronds waren die goed herkenbaar (lager, smaller, andere vorm).
                Ik denk dat de mythe waarnaar Robboxx verwijst (het stelen van vlaaien uit een bakkerij) voortkomt uit de omstandigheid dat vroeger (ik spreek nu ober het begin van de zestiger jaren) als je door de gangen zwierf, het ongeveer ter hoogte van het Emmaplein altijd zo lekker rook naar bakkerij. De wens is dan al snel de vader van de gedachte. Dat was ook de tijd dat je onbelemmerd van bastion Holstein tot Waldeck kon lopen, wat de jeugd van Blauwdorp en de Maagdendries toen ook veelvuldig deed.

                Opmerking


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
                  niet gelopen maar gelegen.
                  wellicht 1 meter in aanvang genomen.

                  denk je dat er een kanaal van 4,5 kilometer onder Maastricht door gegraven is ?
                  geef het je te doen.
                  en ook nog berg op
                  Het Jekerkanaal
                  De geul in de stadsgracht, die het water uit de Jeker, voorbij de Hoge Fronten naar de zg. Lage Fronten moest brengen, werd vervangen door een overwelfd aquaduct van 1165m. Het zg. Jekerkanaal, dat in 1943 vrijwel onbeschadigd werd teruggevonden.

                  http://www.maastrichtvestingstad.nl/...?id=68&lang=nl

                  Opmerking


                  • #39
                    Als men kilometers gangen kon graven moet een kanaal van een dikke 1 kilometer niet zo'n opgave zijn, denk ik.

                    Opmerking


                    • #40
                      delete me now
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #41
                        @Antonius: ik kan geen touw vast knopen aan je recente post. Wat bedoel je nu eigenlijk?

                        Opmerking


                        • #42
                          Bronnen voor vragen over de vesting(werken)

                          Soms vraag ik mij af of mensen eigenlijk lezen en áls ze dat doen, of ze dan alleen maar oppikken wat in hun kraam te pas komt. Of dat ze er misschien alleen maar op uit zijn om vragen te stellen en geen moeite willen doen voor een antwoord. Maar voor wie het nu werkelijk nog niet heeft meegekregen, wil ik wijzen op twee uitgaven die voor veel van de gestelde vragen zinnige antwoorden kunnen opleveren:

                          Voor alle vestinggangen- en Jekerkanaalkwesties kan ik als handzaamste, want op veel plaatsen te lenen of bij de plaatselijke bibliotheek op te vragen bron met klem verwijzen naar Morreau, Bolwerk der Nederlanden.

                          En voor wie in Maastricht woont (of in Amersfoort: Rijksdienst voor Cultureeel Erfgoed!) ook nog naar het tijdschrift Om de Vesting, dat in 2008 tot mijn spijt ter ziele is gegaan. Van 1986 tot en met 2008 werd hierin tal van waardevol detailonderzoek gepubliceerd in verband met de vesting.

                          Wat betreft de aanleg van gangen, al dan niet in dagbouw: Morreau gaat expliciet in op de wijze waarop luistergangen, kazematten en andere verdedigingswerken tot stand kwamen. Het boek is een omgekeerde kaartenbak, juist omdat de auteur bij wijze van spreke elke steen vermeldt en elk metselverband noemt. Lastig voor het verkrijgen van een overzicht, maar ideaal voor iedereen die op zoek is naar de laatste genummerde steen.

                          Opmerking


                          • #43
                            juist, niets onder de stad door.
                            excuus voor de verwarring
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #44
                              Morreau

                              Mijn dank is ook groot voor het vermelden van die literatuur. Ik ga er zeker naar op zoek.

                              Opmerking


                              • #45
                                Mevrouw Evers slaat met haar opmerking de spijker, met uiterste precieze, op z'n kop.

                                Ik wil zélfs nog een stapje verder gaan en ben van mening dat Morreau's boek niet in de boekenkast mag ontbreken van eenieder die iets meer dan oppervlakkig geïnteresseerd is in de historie van Maastricht.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X