Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Restauratie Fort Sint Pieter fase III.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Auto parkeren bij Chalet Bergrust?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #17
      Fotoalbum: restauratie Fort Sint Pieter

      De restauratie van Fort Sint Pieter is in september afgerond. Op 9 september wordt de oplevering gevierd door Natuurmonumenten en de gemeente Maastricht, die samen een groot deel van de restauratiekosten van 6 miljoen euro voor hun rekening namen.

      De restauratie van Fort Sint Pieter begon in 2007. Doel was om het voormalig verdedigingswerk beter zichtbaar te maken. Daarvoor werd onder meer het restaurant aan de voorkant gesloopt. Ook werden diverse waardevolle onderdelen, zoals de twee caponnières en de ophoging van het Fort opgeknapt. De opknapbeurt van het Fort maakt deel uit van de totale facelift van het toegangsgebied van de Sint Pietersberg. Er moet onder meer een grote parkeerplaats komen voor bezoekers. limburger.nl

      Fotoalbum:
      http://www.limburger.nl/article/2012...20519817/1007#

      Opmerking


      • #18
        parkeerplaats..

        Als de genoemde parkeerplaats het plan betreft dat ik ken, een verdiept aangelegde grote ovaal die de Luikerweg doorsnijdt, dan betekent dat de vernietiging van weer een stukje berg. De Luikerweg is een heel oude verbindingsroute die misschien wel teruggaat tot Romeinse tijden. Ter hoogte van het fort was het ooit een holle weg. In de jaren 1930 is die opgevuld, maar de stokoude verkaveling aan weerszijden van de weg bleef bewaard. Zonder daar ook maar een gram aandacht aan te besteden, en zonder te beseffen dat je in een dergelijk oud stukje grond niet moet gaan graven om een mogelijk belangrijk bodemarchief niet te verstoren is dit megalomane 'transferium' op de kaart ingetekend. Ik denk het niet, maar ik hoop dat dit plan alsnog niet doorgaat.

        Overigens vind ik het persoonlijk zonde dat het fort onder handen is genomen zonder aandacht te besteden aan het patina dat de tijd er de afgelopen eeuwen overheen heeft gelegd. De romantische ruïne is nu een hoekig, architecterig geheel geworden. Het stopzetten van het verval had ook heel anders gekund, zonder alles zo overdreven 'netjes' te willen oppoetsen. Het probleem is dat de meeste architecten scheppers zijn die graag hun stempel op een gebouw willen drukken en daardoor meestal veel te ingrijpend te werk gaan.

        Opmerking

        Bezig...
        X