Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wachthuis Maartenspoort

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Back to topic please of een draadje openen over bronvermelding en auteursrecht.
    Lijkt me een prima idee.

    Opmerking


    • #32
      Afronding discussie

      Via de mail is de discussie over de vraag hoe de ruimte tussen de Sint Maartenspoort en de middeleeuwse Sint Maartenspoort er na de aanleg van het bastion Sint Maarten heeft uitgezien, nog even voortgezet. Inmiddels is het geen vraag meer:
      Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker
      Na lezing van "Bolwerk der Nederlanden" en "Geslechte vestingwerken" zijn mijn vragen eigenlijk beantwoord.
      Voor de volledigheid recapituleer ik: de veldkant van de middeleeuwse poort werd dichtgezet en de gehele tunnel met het omringende bolwerk werd opgenomen in het oplopende talud van het bastion (de tip van de 'kroontjespen'). Met andere woorden: dáár werd het terrein dus aanzienlijk opgehoogd. Aan de stadskant bleef het gewoon zoals het was: op 'straatniveau'.

      Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker
      Voor wat betreft wachthuizen buiten de poort moet ik al mijn beweringen weer intrekken. De Brusselsepoort had dan wel slechts een kommiezenpost (buiten het bastion) maar de Tongersepoort wel degelijk een tweede wachthuisje in (op?) het bastion, tussen de beide ophaalbruggen.

      Opmerking


      • #33
        Om de situatie van de buitenpoort vast te leggen deze plattegrond. Het poortgebouw werd geheel in het Maartensbolwerk opgenomen (stippellijn). Op de foto van Weijnen hieronder is het bolwerk afgegraven en het poortgebouw weer blootgelegd. De foto werd vanuit het noorden gemaakt.



        Met dank aan het team dat "Geslechte vestingwerken van Maastricht" uitbracht.
        Bestanden bijvoegen

        Opmerking


        • #34
          Bij de grote foto van de St.Maartenspoort uit 1867 heb ik nog een plattegrondje waar ook het wachthuis op staat.



          Met dank weer aan het team van "Geslechte vestingwerken..."
          De foto van de sloop van de Maartenspoort uit 1867 werd vanuit net noordwesten gemaakt en toont de veldzijde van de poortuitgang.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #35
            Laatste vraag. Het wachthuis is naar ik meen in de 1920-er jaren afgebroken. Wanneer precies?

            Opmerking


            • #36
              Ongetwijfeld levert de krantendocumentatie van de Stadsbibliotheek het antwoord. Indien niet: haast u naar de gedrukte gemeenteraadsnotulen bij het RHCL.

              Opmerking

              Bezig...
              X