Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kruitopslag binnen de stadsmuren

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Kruitopslag 1632 in de scholen van St. Servaas

    Nog gezocht naar leuke informatie over kruithuizen. Tot nu toe niet meer gevonden dan:

    Door den gouverneur het polver te doen stellen in de schoolen van St-Servaas ende sulx gelaeten ter sijnder discretie , den 11 junij 1632.
    Lijkt me hachelijk: buskruit in scholen...
    Dit stond in de notulen van de raadsvergaderingen van de magistraat van Maastricht. Deze notulen van raadsvergaderingen uit deze tijd en ook uit de tijd van andere belegeringen vond ik zo interessant dat ik ze met een kleine toelichting erbij in hun geheel op mijn website heb geplaatst (klik op onderstaande link en vervolgens op laatste documenten)
    http://www.ppsimons.nl

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door PieterSimons Bekijk bericht
      (...) klik op onderstaande link en vervolgens op laatste documenten (...)
      http://www.ppsimons.nl
      Ik heb het niet kunnen vinden, mijnheer Simons. Kunt u niet een linkje plaatsen?

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door PieterSimons Bekijk bericht
        ...het polver te doen stellen in de schoolen van St-Servaas...
        Ik kwam bij Mekking nog een andere verwijzing naar kruitopslag aan het eind van de 18e eeuw op een hachelijke plaats midden in de stad tegen: in de benedenkapel (de 'Capella Antiqua') van de Sint-Servaas, waar zich tegenwoordig een deel van de schatkamer bevindt. Mekking heeft er wel begrip voor: "dat de keus van de commissaris van 's lands magazijnen voor dit doel op de zware overwelfde en vensterloze ruimte is gevallen, lijkt alleszins begrijpelijk."

        Bron: A. Mekking: De Sint-Servaaskerk te Maastricht. Utrecht, 1986, p.154

        Opmerking


        • #19
          Ook op het Spinxterrein is er sprake geweest van een kruitmagazijn. Het precieze bouwjaar is onbekend, maar op de kaart van 1748 duidelijk te zien. In onze historische bing variant (http://forum.mestreechonline.nl/show...4622#post94622) hadden we hierop in kunnen zoomen, maar helaas bestaat deze applicatie (nog?) niet.

          Later zou het kruitmagazijn ten prijs vallen aan de uitbreiding van de 'febrik van de Regoutkes'. Op bijgevoegd plaatje is het magazijn te herkennen als #14.

          Bron: 'Het Spinxterrein', WIAM. Maastricht, 2000.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
            In onze historische bing variant (http://forum.mestreechonline.nl/show...4622#post94622) hadden we hierop in kunnen zoomen, maar helaas bestaat deze applicatie (nog?) niet.
            Als voorbereiding zouden we wel eens allemaal oude kaart lagen (scans) over elkaar heen kunnen leggen. Dat is al een leuk begin.
            Fallor ergo sum

            Opmerking


            • #21
              Elders op deze site meldt SJEF:

              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Dan een antwoord op (een) vraag en opmerking van onze burgemeester over het buskruitmagazijn, en dat te zien zou zijn op een kaart of plattegrond uit 1748, levert weer het volgende probleem op.
              Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
              Welke kaart wordt bedoeld?
              Deelrapport 5 (Het Sphinxterrein) van de stichting WIAM vertelt er verder niets meer over.

              De enige plattegrond van Maastricht uit 1748 die ik ken, is op de volgende webpagina te downloaden, maar daar staat het betreffende buskruitmagazijn niet ingetekend.

              http://purl.pt/1863/1/P1.html .

              Je kunt de plattegrond, van Pierre De Hondt uit 1748, in zijn geheel of in negen of vijftien delen downloaden c.q. bekijken.

              Ik was al voorzichting in mijn eerdere post, omdat ik in het rapport van de WIAM ook geen verwijzing ontdekte naar de precieze kaart. Ik neem echter aan dat verwezen wordt naar de kaarten die Larcher d`Aubancourt maakte als voorbereiding op de Maquette. De plattegrond op de bijgevoegde link mist veel detail; het is niet vreemd dat het kruithuis hier niet op voorkomt.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Ik neem echter aan dat verwezen wordt naar de kaarten die Larcher d`Aubancourt maakte als voorbereiding op de Maquette.
                De plattegrond op de bijgevoegde link mist veel detail; het is niet vreemd dat het kruithuis hier niet op voorkomt.[/FONT][/COLOR]
                Op de webpagina van Pieter Simons vond ik enkele, door hem zelf gemaakt detailfoto's van de Maquette van Maastricht.

                http://www.ppsimons.nl/stamboom/maas...cht%201750.htm .

                Ik zal de URl plaatsen waarop de Boschstraat en de Boschpoort duidelijk te zien zijn.
                Het vierkante, grijze gebouwtje, rechts of westelijk van de Boschpoort, zou dan het betreffende buskruitmagazijn moeten zijn (met ???).

                http://www.ppsimons.nl/stamboom/maas...0-noord-02.htm .
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                  Het vierkante, grijze gebouwtje, rechts of westelijk van de Boschpoort, zou dan het betreffende buskruitmagazijn moeten zijn (met ???).
                  Dat lijkt me dan wel, ja.

                  In het boekje over het Sphinxterrein van Stichting WIAM zie je het ook op de plattegrond op pagina 17. Als ik goed lees -kaartje is onduidelijk- lees ik daar 'Magasin'.

                  Opmerking


                  • #24
                    Hier nog een beschrijving van de ramp zoals hij stond in "Veritas" van zaterdag 11 juni 1938. Hier heet de soldaat die verantwoordelijk wordt gehouden ; A. van Susteren. Ik heb al gelezen A van Sisteren en A van Cisteren.



                    (Ik vond dit vanwege het draadje "comedie".)

                    Opmerking


                    • #25
                      kruithuis

                      Click image for larger version

Name:	kruithuis (2).jpg
Views:	2
Size:	79,8 KB
ID:	89543


                      Historische Kranten:
                      29-12-1761
                      Nouvelles extraordinaires de divers endroit

                      Opmerking


                      • #26
                        Vestingwerken Maastricht

                        Bij de KB !

                        Opmerking


                        • #27
                          Vestingwerken Maastricht

                          Click image for larger version

Name:	Opregter Groninger Courant van 1761.jpg
Views:	2
Size:	98,8 KB
ID:	89545


                          ...en nog een bericht uit 1761...

                          Bron :
                          KB
                          Historische kranten
                          Opregte Groninger Courant
                          29-12-1761

                          Opmerking


                          • #28
                            Een 'Accurate Vorstellung' van de ontploffing van 21 december 1761:





                            Bron: http://www.bildindex.de/#|home

                            Opmerking


                            • #29
                              Centrale kruithuizen

                              Aan het einde van de achttiende eeuw lagen er in de stad vier grote kruitmagazijnen, drie in Maastricht en een in Wyck. Zij werden gebouwd tussen 1784 en 1794, behalve het kruithuis aan de Abtstraat
                              Die van Maastricht lagen ter hoogte van de huidige Herbenusstraat, de Abtstraat en de Tongersestraat. Het grote kruitmagazijn van Wyck lag in de huidige Bourgognestraat.

                              Bedenk echter dat dit globale aanduidingen zijn. Die magazijnen lagen vrij van de bebouwing maar in de buurt van de stadmuur. Zo zou je tegenwoordig het kruithuis aan de Abtstraat ook en exacter kunnen situeren als 'Abtstraat en Abrahams Look'. En dat van de Tongersestraat als 'in de tuin van de universiteit', zoals het eerder was 'in de tuin van de jezuïeten'.

                              Naast deze centrale kruithuizen waren er op veel kleinere schaal opslagplaatsen voor kogels en kruit direct bij de stadsmuur. Bij de verdediging van de muur waren deze kruitmagazijntjes bedoeld als voorraadkamertje voor de verschillende batterijen op de muur, zodat men niet voor élke kanonskogel of kruitlading heen en weer moest, maar iets 'op voorraad' had.

                              Het grote gerestaureerde kruitmagazijn 'aan de bleekhof' in de tuin van de universiteit (Tongersestraat/Bonnefantenstraat) is het enige dat nog resteert van deze vier. Het kruithuis aan de Herbenusstraat schijnt als gebouw ook nog te bestaan, maar in sterk gewijzigde vorm. Van het kruithuis aan de Bourgognestraat is nog een zijgevel bewaard gebleven.

                              Literatuur:
                              Monument, uitgave bij gelegenheid van het 6e lustrum van de Universiteit Maastricht (2006).
                              Morreau, Bolwerk der Nederlanden.

                              Opmerking


                              • #30
                                Kruithuis in Wijck

                                Op de kadasterkaart van 1811-1832 staat het kruithuis ingetekend aan de "Rue de Borgogne", die later in de negentiende eeuw werd aangekocht door N.A. Bosch.

                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X