Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoeg Brögk - Hoge Brug

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoeg Brögk - Hoge Brug

    De Hoge Brug (Maastrichts: Hoeg Brögk) is een voetgangersbrug over de Maas in Maastricht.
    De brug werd gebouwd in het jaar 2003 en verbindt de historische binnenstad van Maastricht met de nieuwe wijk Céramique dat op de andere oever van de rivier ligt ten zuiden van het stadsdeel Wyck.

    De brug werd ontworpen door de Luikse architect René Greisch en won in 2004 de Staalprijs van de stichting Bouwen met Staal.


    De oorkonde behorende bij de gewonnen Staalprijs 2004.

    Om de scheepvaart niet nog meer te hinderen, bepaalde Rijkswaterstaat dat er geen pijlers in de Maas mochten komen.
    Er werd daarom gekozen voor een metalen boogbrug, waarvan het wegdek aan diagonaal gespannen kabels hangt met pijlers op de beide oevers van de rivier.
    Vanwege de vereiste doorvaarthoogte zouden de opritten naar de brug dusdanig steil zijn, dat er gekozen is voor een 'luie trap'-constructie.
    Voor mindervaliden zijn er liften aan beide uiteinden van de brug.
    In het stadsdeel Céramique is de aanlanding van de brug op het Plein 1992 en aan de zijde van de binnenstad is er een aanlanding in het Stadspark (voor de Onze-Lieve-Vrouwewal) plus een afrit naar de Maasboulevard.


    De Hoge Brug, met de wijk Céramique in de achtergrond.

    De luie trap wordt niet door iedereen gewaardeerd.
    Zo verwoordt architectuurwebsite nlstreets een veel gehoorde klacht in een artikel: "Een prachtige brug om te zien is het zeker, maar in het gebruik bevalt hij minder.
    Met ons liep nog een aantal mensen de treden te verwensen: ze zijn zo ongelukkig van diepte dat je permanent twijfelt of je er nou één of twee tegelijk moet nemen, en geen van tweeën loopt lekker."

    Ten zuiden van de Hoge Brug ligt de John F. Kennedybrug en ten noorden ligt de Sint Servaasbrug.




    Hoge Brug open op 18 december 2003.
    De openingshandeling vindt plaats bij de trap van de brug op Plein 1992 (Céramique).
    Vervolgens worden als onderdeel van de feestelijkheden de prijzen uitgereikt van de fotowedstrijd en gaat de foto-expositie in Centre Céramique van start.

    U heeft de nieuwe brug wellicht in de afgelopen tijd al eens vanaf een van de oevers bekeken.
    Maar op 18 december is het zover, dan kunt u via de brug van Plein 1992 naar het Stadspark en vice versa.
    De brug is bestemd voor voetgangers en fietsers (dus niet voor brommers).
    Fietsers kunnen met de fiets aan de hand de trappen op/af lopen; op het brugdek kan gewoon worden gefietst.
    Voor voetgangers zijn aan beide zijden van de brug behalve trappen ook liften aanwezig.

    Feestelijke opening.
    De officiële opening van de brug wordt verricht door de staatssecretaris van VROM, de heer Pieter van Geel.
    Hij zal om 17.00 uur met een feestelijke handeling de brug openstellen.
    Vervolgens is vanaf ongeveer 17.20 uur de brug toegankelijk voor publiek.
    Bij grote belangstelling zal in het eerste uur de toegang van de brug gereguleerd worden en op dat moment alleen toegankelijk zijn voor voetgangers.

    Herinneringsbord.
    Ter gelegenheid van de opening van de brug is een herinneringsbord gemaakt in een oplage van 2003 stuks.
    Dit bord wordt bij de feestelijke opening uitgereikt tussen 17.30 en 19.00 uur bij de Stadsbaliebus op Plein 1992/de Ruiterij.
    Om dit unieke bord te verkrijgen, dient u de bon in de Maaspost in te vullen en deze in te leveren op zaterdag 13 december tussen 10.00 en 14.00 uur in Centre Céramique.
    U ontvangt dan een tegoedbon voor het herinneringsbord.
    Per adres wordt slechts één tegoedbon verstrekt.
    Voor de 'bordenactie' geldt: op = op!

    Wist u dat…
    . De 'boog-tui-brug' is ontworpen door ingenieur René Greisch uit Luik.
    Deze architect heeft onder andere ook de brug bij Lixhe/Lanaye (ten noorden van Visé) ontworpen.
    René Greisch is in 2000 overleden.
    · De brug overspant in totaal 164 meter zonder tussenpijlers in de Maas.
    . De totale lengte van de brug is 261 meter.
    . Het brugdek voor deze brug wordt in twee delen van elk 82 m op pontons van Krimpen aan den IJssel in 48 uur naar Maastricht getransporteerd, waar ze worden afgemeerd aan de westoever van de Maas tussen de spoorbrug en de Wilhelminabrug.
    · Bij een normale waterstand hangt de brug circa 10 meter boven de Maas.
    · Het hoogste punt van de boog bevindt zich 16 meter boven het brugdek
    · De brug is 7,2 meter breed.
    · De aanleg van een brug tussen Céramique en de binnenstad is al in 1988 opgenomen in het masterplan voor de nieuwe wijk Céramique.
    In de stedenbouwkundige visie van Jo Coenen, supervisor van het Céramiqueproject, "brengt de brug een schakel tot stand tussen de verschillende stadsdelen, waardoor een harmonische en kwalitatieve uitbreiding van de stad Maastricht zal worden bevorderd".


    Hoeg Brögk vanaf plein 1992.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Een paar foto's van het transport van de Hoeg Brögk naar Maastricht.





    Op de webpagina van Milcon Technology is nog een kleine fotoreportage te zien over het constructiewerk aan de brug.

    Tevens is er een PDF bestand te bekijken en op te slaan op de pagina van het Greisch architectenbureau.


    Gezicht op de westelijke Maasoever vanuit Centre Céramique.


    Gezicht op plein 1992 vanaf de westelijke Maasoever.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Hoeg Brögk - Hoge Brug

      Hoge Brug (Hoeg Brögk) twee maanden dicht in verband met onderhoud.

      De fiets- en voetgangersbrug Hoge Brug (Hoeg Brögk) is van 30 augustus 2010 tot 30 oktober 2010 volledig afgesloten.
      In deze periode wordt groot onderhoud verricht aan de brug.
      Het is niet mogelijk om de brug tijdens de werkzaamheden gedeeltelijk open te houden voor fietsers en voetgangers.
      De brug wordt namelijk in zijn geheel ingepakt om te voorkomen dat tijdens de werkzaamheden vervuiling van de Maas optreedt.
      Ook dient de nieuwe slijtlaag (coating) van de brug in één keer te worden aangebracht.
      Tijdens het onderhoud van de brug worden de traptreden gestraald en opnieuw geconserveerd.
      De oude trapneuzen worden verwijderd en er worden nieuwe roestvrijstalen trapneuzen aangebracht.
      De huidige slijtlaag op de brug wordt geheel verwijderd en er wordt een nieuwe slijtlaag aangebracht.
      Ook de liften krijgen een grote onderhoudsbeurt en er vindt een gehele inspectie van de brug plaats.



      Dit is het eerste grote onderhoud aan de brug sinds de opening in 2003.
      Per dag maken er zo’n 2.500 fietsers gebruik van de brug en duizenden voetgangers.
      Tijdens de werkzaamheden worden deze omgeleid via de Servaasbrug en de Kennedybrug.
      Dat gebeurt via informatieborden aan beide zijden van de brug (Plein 1992 en Stadspark).
      De verwachting is dat het eerstvolgende grote onderhoud aan de brug over ongeveer acht jaar plaats zal vinden.

      De Hoeg Brögk is in 2003 in gebruik genomen.
      Dat gebeurde met jaren vertraging.
      De brug was een cadeautje van pensioenfonds ABP, een van de beleggers in het Céramiqueproject.
      Ze kostte ongeveer dertien miljoen euro, waarvan het ABP elf miljoen betaalde.
      Maastricht liftte voor twee miljoen mee, maar kreeg - na het verlopen van de garantieperiode - ook de plicht om de Maasoversteek te onderhouden.
      Al snel na oplevering bleek dat vooral de lange trappen gevoelig waren voor roestvorming.
      Ook waren er vaak klachten over vastgelopen liften.
      Een paar maanden geleden schreef de gemeente een aanbesteding uit voor de grote onderhoudsbeurt.

      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Ik liep vrijdag over het Plein 1992, maar tot ver in de middag stonden de hekken er nog.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          De Hoeg Brögk voor voetgangers en fietsers gaat vrijdag 29 oktober weer open. Op het schilderwerk na is de reconstructie van de verbinding tussen Plein 1992 en de binnenstad voltooid.
          Het schilderwerk kon, zo meldt de gemeente Maastricht vandaag, vanwege het weer de afgelopen weken niet uitgevoerd worden. Dat gaat in het voorjaar van 2011 gebeuren. Daarvoor hoeft de brug dan echter niet afgesloten te worden.
          Maar wel weer geprepareerd worden om te schilderen. Slechte planning = extra kosten :(

          Opmerking


          • #6
            *knip/verplaatst*

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur
              Dank je wel; naar?
              Ik ben nog aan het zoeken, heb je een tip voor me?

              Opmerking


              • #8
                Merci, is gebeurd

                Opmerking

                Bezig...
                X