Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

gratis parkeren kerk bezoekers

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • gratis parkeren kerk bezoekers

    Ik heb toch gezocht maar kon enkel dit subforum vinden, waar ik deze vraag boerum!!! kwijt kan.

    Ik zag dat per toeval... (de afbeelding uit de limburger die ik in de Bijlage heb uitgeknipt)

    men kent dus een Poll over het gratis parkeren van kerk bezoekers

    Ik heb mij behoorlijk geërgerd tijdens begrafenis dienst en x weken dienst als zowel de jaar dienst van een familie lid, waar familie met auto heen kwamen.

    Moeilijk ter been of van heel ver gereisd om die kerkdienst bij te wonen.

    Zelfs op Zondag Ochtend zat er niets anders op om ergens geld te gaan wisselen...
    Zwetend en wel de kerk binnen met hoge bloeddruk en op de achterste banken.

    Men kan niet iedereen over één kam scheren maar het wordt toch echt tijd dat er een integrale regeling komt voor Zondag.
    Er staan immers NOOIT auto's op Zondagochtend, de parkeermeter verdiend 's ochtends toch nix.

    wat vindt u van die Poll

    p.s. mijn moeder zou met hulp en vervoer van familie leden zeer zeker vaker aanwezig zijn in de kerk
    Bestanden bijvoegen
    ik ben verguisd

  • #2
    Op 2 april 2014 verscheen onderstaand artikel van Stefan Gybels in DDL, editie Maastricht.

    Kerkganger mag uur vrij parkeren

    Bezoekers van vier kerken in het centrum van Maastricht kunnen hun auto tijdens de zondagse mis een uur gratis parkeren in een Q-Parkgarage.
    De kerkbesturen hebben daarover een deal gesloten met het parkeerbedrijf.
    De kerkbesturen hopen zo te voorkomen dat mensen de mis op zondag gaan mijden vanwege de verhoogde parkeertarieven in het stadshart.

    De gemeente Maastricht verhoogde de tarieven voor de centrumgarages recentelijk naar 3,53 euro per uur.

    Dat leidde tot protesten van de kerkbesturen, in de raadzaal verwoord door Joseph Goumans, secretaris van het kerkbestuur van de Sint Servaas. Goumans wees op de vele oudere kerkgangers en op bezoekers die slecht ter been zijn. „Maar ook voor bijvoorbeeld de leden van het kerkkoor werkt deze tariefsverhoging drempelverhogend”, zei Goumans. De gemeente gaf aan de situatie te willen bekijken, en bracht vervolgens Q-Park en de kerkbesturen bij elkaar. Uitkomst is dat het parkeerbedrijf in de Sint Servaas, de Onze Lieve Vrouwe Basiliek, de Sint Jan en de St. Matthiaskerk elk vijfhonderd parkeerkaartjes beschikbaar stelt die recht geven op een uur gratis parkeren. „Een heel mooi gebaar van Q-Park”, zegt Maurice Verhey, secretaris van het kerkbestuur van de Sterre der Zee. „Ik was bijvoorbeeld al gauw vijf à zes euro kwijt in de parkeergarage na de zondagse mis. Geld dat normaal in de collecteschaal van de kerk belandde.” De kerkbesturen overleggen nog over de systematiek van het uitreiken.

    Verhey: „We kunnen niet zomaar een stapeltje kaarten neerleggen bij de uitgang van de kerk.We gaan ze waarschijnlijk uitdelen, maar hoe, dat weten we nog niet. Het is natuurlijk belangrijk dat de kaartjes terechtkomen bij de mensen die ze het hardst nodig hebben.”

    Bij Q-Park wil de woordvoerder niet reageren. „Wij doen geen mededelingen over contracten.”

    +++++++++++++++

    Ben ik daar voor of ben ik daar tegen?
    Eerlijk gezegd boeit het me helemaal niet.
    Ik ga op zondag nooit naar de kerk en bij trouwerijen en begrafenissen zoek ik wel een oplossing voor mijn eventueel parkeerprobleem.

    Als Q-park de kerkbezoekers echter tegemoet wil komen vind ik dat prima.
    Als Q-park alle bezoekers van de Vogelstruys of De Bijenkorf een dergelijke service verleent, vind ik het ook prima.

    Persoonlijk ben ik tegen de koopzondag. De koopzondag is namelijk de reden dat er niet meer gratis geparkeerd mag worden op zondag in de stad.
    Maar het is nu eenmaal niet anders.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      aha,
      Q-park garages
      maar die kerken in de wijken met openlucht parkeerplaats voor de deur en met een meter ernaast?

      neem de sint Martinuskerk Maartenslaan/Rechtstraat
      neem de sint Annakerk via regia
      neem de Theresiakerk aan het sint Theresiaplein

      gegarandeerd zijn er nog wel meer dan 10 andere met parkeermeter, a.u.b. aan te vullen met een lijst van meer dan 10

      maar ik bespeur Pier's info al lezende (dank voor de info) dat het geen echt mooi gebaar is van Q-park maar een last

      waarom niet alles vrij tot 13:00 uur beste Gemeente Maastricht? (en ook de avondmis weer vrij)
      vergeefs verzoek en vraag, ik weet het
      Bestanden bijvoegen
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        ja dat is een juiste vaststelling, dus één last voor de kerken en hun besturen

        meneer pastoor zelve kan zijn christus kruisbeeld als esculaap aan de spiegel hangen in zijn Bently

        maar een ander punt is dat het tijdstip wanneer betaald parkeren algemeen in werking treedt niet zomaar los gezien kan worden van de verkeersdrukte en parkeer behoefte.

        de opgelegde boetes zijn overigens buiten alle proporties en die goddeloze handhavers die zondags rondlopen rond de kerk moesten zich schamen...
        ook hen wordt vergiffenis geschonken, maar wel pas aan de poort

        vindt U het nu juist of niet, dat slecht ter been zijnde kerkgangers een extra steun krijgen, onafhankelijk van de uitvoering?
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Ook zonder handhaving zijn er problemen rondom kerken.

          De gratis parkeerplaatsen voor de kerk van St. Pieter "boven" worden gebruikt dan Jan en alleman. Vooral door werknemers en bezoek aan Rieu B.V., toeristen en binnenstadswerkers.

          Soms is het moeilijk een overledene uit te laden en de kerk of het kerkhof "te laten zien. Overigens is het zo, dat Rieu B.V. de plaatsen vrijhoudt tijdens uitvaarten en huwelijken. Dat is geregeld.
          Kerkgangers die moeilijk te been zijn, kunnen samen de kerk bezoeken via vervoer op maat. Ook dat is te regelen.

          Opmerking


          • #6
            Net op tijd, we hebben ook maar eens vervoer op maat geregeld voor m'n oude moeder.
            Net op tijd voor de mis zei ze nog aan de telefoon.
            zalig pasen
            ik ben verguisd

            Opmerking

            Bezig...
            X