Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

lelijke plekken in maastricht in openbare ruimte

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Het schijnt, heb ik me laten vertellen, dat de gemeente Maastricht ooit deze muur heeft vrijgegeven aan graffitispuiters. De bewoners van het Landbouwbelang kwamen hier pas later achter en waren 'not amused'.

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
      Het schijnt, heb ik me laten vertellen, dat de gemeente Maastricht ooit deze muur heeft vrijgegeven aan graffitispuiters. De bewoners van het Landbouwbelang kwamen hier pas later achter en waren 'not amused'.
      Ik heb ook bewust het Landbouwbelang er buiten gelaten. Op zich een lelijke plek met goede intentie. Geboren uit nood om het zo maar uit te drukken. Falend cultureel beleid van Gemeente Maastricht wat betreft het gehoor geven aan wensen van creatievelingen buiten de gebaande paden. Als je dit niet ondersteunt, komt er wildgroei en overlapping.

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
        Het schijnt, heb ik me laten vertellen, dat de gemeente Maastricht ooit deze muur heeft vrijgegeven aan graffitispuiters. De bewoners van het Landbouwbelang kwamen hier pas later achter en waren 'not amused'.
        Ja? Dus?
        Het gebouw is niet eens van hun.

        Opmerking


        • #19


          Heb even getwijfeld of ik deze, weinig flatteuze foto wel zou plaatsen. Het plein bevindt zich in het 'hart' van het Boschstraatkwartier. Het plein vind ik dus lelijk. Waarom vind ik het lelijk, omdat ik het een inspiratieloze lege vlakte vind. Er is niets mee gedaan, behalve de aankleding met een boom (die ook nog weg moet vanwege ziekte) en een bankje eromheen (waar nooit iemand op zit) en de drie verdorde plantenpotten links (die nooit worden verzorgd). Is hier nu anders niets van te maken?
          Hoe zou het zijn om de naam van het plein die van de Lakenwevers terug te laten komen in de aankleding. Of iets te creëren, een ontmoetingspunt, dat wel enige gezelligheid uitstraalt.
          Pleinen zijn altijd lastig, maar toch, gun deze buurt ook een mooi plein.

          In het kader van de terugtredende overheid, geef het plein aan de buurt en laat de bewoners er iets moois van maken.

          Opmerking


          • #20
            Kop Sphinxlunet

            Opmerking


            • #21
              Wow , mooi lelijke hoek zie je gelukkig niet zoveel van de Colonel.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                Wow , mooi lelijke hoek zie je gelukkig niet zoveel van de Colonel.
                Ziet er al heel lang zo uit.

                Opmerking


                • #23
                  Als het iemand bewust had gecreëerd was het een kunstwerk en ergens is het ook bewust gecreëerd. Monument voor afbraak en tevens voor hoop op meer leefbaarheid.

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    Nu de klimop weg is ,is te zien in welke erbarmelijke toestand de stadsmuur is.
                    Dit schreeuwt natuurlijk om restauratie/conservering.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                      Duit in het zakje:


                      ja ik zag die zogenaamde "Billboards" ook onlangs en dat aan een rijksmonument...
                      daar lopen al die Welstand en Monumenten commissie leden rakelings aan voorbij op weg naar hun 90euro/uur vergaderingen
                      blind en doof, maar welstand hebben ze.
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #26
                        Ik ben in de basis "blij" dat er zoiets als een welstandscommissie is. Ik zou er niet aan moeten denken dat iedereen - zonder welstandsbeoordeling - zomaar van alles zou mogen bouwen. We zouden er pijn van aan de ogen krijgen!

                        Toch is het goed als er af en toe iets tussendoor glipt, waar de welstandscommissie geen vat op heeft gehad. Dat maakt het beeld van de openbare ruimte speels en onvoorspelbaar. Geeft ruimte voor individuele creativiteit en emoties.

                        Ook het mooie heeft haar tegenpool nodig om volledig tot haar recht te komen. Mooi is pas mooi als er ook lelijk bestaat.

                        Ik heb echter aarzelingen als het gaat om het functioneren van de welstands- en monumentencommissie in Maastricht. Ik zie teveel zaken die m.i. met geen mogelijkheid kunnen voldoen aan redelijke eisen van welstand. Vanuit een ooghoek heb ik bijvoorbeeld de sterren "Maastricht; meet Europe" waargenomen. Wie is in hemelsnaam op dit idee gekomen, en hoe hebben ze dit überhaupt kunnen goedkeuren?

                        Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat het bovenstaande mede ingegeven is door een recente ervaring die ik heb gehad met een beoordeling door de welstands- en monumentencommissie. Het plan voor onderhoud aan een rijksmonument werd m.i. op inhoudelijk volstrekt onjuiste gronden afgewezen. Door mijn eigen stommiteit heb ik de gelegenheid om hier bezwaar tegen maken laten schieten.
                        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                        Max Dendermonde

                        Opmerking


                        • #27
                          Wat algemeen voor "mooi" door moet gaan, is een aangeleerde smaak die onderhevig is aan invloeden van tijdelijke aard.
                          Dat is minder interessant voor een welstand en monumenten commissie lid.

                          Een houten krat voor aardappels is gelijkwaardig aan een Plastic Container voor aardappels.
                          Toch lijkt de ene mooier dan de ander!

                          Zo ook architectuur en stedenbouw.
                          Voor de bedoelde functie is het voorstel goed of niet goed.
                          En dat is meestal het punt van twist.
                          De ene bedoelde iets naders, zijn doel is anders.

                          Bouwen voor tijdelijke opslag en zo goedkoop mogelijk <OF> bouwen voor een samenleving die eeuwen verder moet. (het kan beide zijn)

                          Met andere woorden; mooi is een discussie, maar lelijk is een ieder meteen duidelijk.

                          Die lelijke openbare plekken in Maastricht, om terug te komen op het Topic gestart door Kermit, bestaan in veel steden en dorpen.
                          Als er aandacht voor die plekken is, komt meestal al respons met suggesties of oplossingen.
                          Als er na aandacht geven aan zo'n plek niets gebeurd met dergelijke plekken interesseert het ook echt niemand.
                          Dan kun je het maar beter laten voor wat het is: Lelijk.

                          Want wanneer besteed U tijd en of moeite aan "het zogenaamd mooier maken" ?
                          Dat doet U toch enkel als het van jouw is of als je er geld voor kunt uitgeven opdat men het kan veranderen.
                          Ik heb nog niemand gezien die bij de Buren de Kozijnen ging verven of de tuin ging onderhouden.
                          ik ben verguisd

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

                            Want wanneer besteed U tijd en of moeite aan "het zogenaamd mooier maken" ?
                            Dat doet U toch enkel als het van jouw is of als je er geld voor kunt uitgeven opdat men het kan veranderen.
                            Ik heb nog niemand gezien die bij de Buren de Kozijnen ging verven of de tuin ging onderhouden.
                            Ja, er zijn uitzonderingen Antonius. De tuin van mijn buren heb ik tot het overlijden van de laatste bewoner altijd onderhouden. En een verfstreepje kon er ook nog wel vanaf. Als beloning: een kopje koffie, Belgische bonbons en een gezellig praatje. Ben politiek niet gebonden, dus dat geloof kan mij niet aangespoord hebben. Overigens meer mensen die ik ken doen klusje voor anderen enkel om te helpen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Beste Breur
                              die vorm van helpen en de buren ondersteunen bestaat ook...
                              en sneeuw schuiven etc.
                              dat wilde ik niet ontkennen
                              maar ik denk niet dat je op foto 1 van Kermit wat potjes met begonia's of een leuk schilderij gaat ophangen
                              ik ben verguisd

                              Opmerking


                              • #30
                                Klopt Antonius. Met wat aanpast zwaar gereedschap zou ik de boel daar best willen "reactiveren".

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X