Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vroom en Dreesmann Grote Staat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Schitterende deze site van V & D mijn complimenten
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #17
      V&D gebouw van architect Jan Kuyt is Amsterdamse School

      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
      (..)
      Blijft de vraag in welke stijl het gebouw is gebouwd.
      (..)
      Met dank aan de verwijzing van Breur naar de RHCL website is nu ook de bouwstijl bekend.
      Het origineel gebouw van V&D in de Grote Staat uit 1933 is toch Amsterdamse School.

      Een citaat uit het RHCL stuk:
      "(..)
      de Amsterdamse architect Jan Kuyt aan de slag gegaan om de nieuwe V&D te bouwen. Hij ontwierp een gebouw in de stijl van de Amsterdamse school met in het midden een lichtkoepel en drie etalage eilanden vooraleer men de winkel binnen kwam.
      (..)"

      Maar, uit de bijdrage van Hermanw blijkt het navolgende.
      "Onlangs is de voorgevel gedeeltelijk vernieuwd naar het ontwerp van Rijnbout van der Vossen Architecten.
      In het interieur is, behalve het trappenhuis, niets meer dat herinnert aan het ontwerp van Kuyt. Tijdens een renovatie is het interieur geheel vervangen door een ontwerp van Jan des Bouvrie"

      Jan des Bouvrie.......
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #18
        AAP-jukebox

        Herinneren jullie je nog die automaat met dat aapjesorkest op de eerste verdieping uitgang liften?


        Opmerking


        • #19
          De seperate boekhandel van V&D

          De seperate boekhandel van V&D in de Kleine Staat:





          Voorheen V.d. Werff & Co. "ondergoed":

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
            Het origineel gebouw van V&D in de Grote Staat uit 1933 is toch Amsterdamse School.
            Ik wil geen betweter zijn, maar ik zou het gebouw geen Amsterdamse School noemen. Er zijn misschien wat elementen die aan de Amsterdamse School herinneren, maar de hoge stalen ramen in de voorgevel en de moderne entree met etalage-eilanden zijn eerder kenmerkend voor de Nieuwe Zakelijkheid. In het artikel waar Hermanw naar verwijst, staat over architect Jan Kuyt het volgende te lezen:
            Kuyt werd tot de vooruitstrevende katholieke architecten gerekend. Zijn werkzame leven valt deels samen met de opkomst en de neergang van het expressionisme in de Nederlandse architectuur, ook bekend onder de naam Amsterdamse School. Kuyt verwerkte elementen van de Amsterdamse School, maar later ook van de Art Deco en de Nieuwe Zakelijkheid in zijn ontwerpen. Het eigen idioom dat hij zo ontwikkelde, wordt wel zakelijk expressionisme genoemd. Werden zijn gebouwen door het publiek zeer gewaardeerd, bij stijlzuivere beoordelaars had hij geen goede pers, reden dat weinig over zijn werk is geschreven. (...)

            V&D Haarlem was de laatste vestiging die zo rijk werd gedetailleerd. De economische crisis werd inmiddels voelbaar. Vestigingen als Amersfoort, Maastricht en Utrecht (Lange Viestraat) werden veel simpeler vormgegeven, waarbij een grote horizontale raampartij de gevel domineerde.


            (Bron: http://www.architectuurcentrumtwente...tiejankuyt.pdf
            Misschien kunnen we het gebouw beschrijven als een versoberde variant van zakelijk expressionisme met wat Amsterdamse School elementen

            Opmerking


            • #21
              Het zou heel goed kunnen dat je gelijk hebt El Loco.
              Ik beken eerlijk dat ik de "Nieuwe Zakelijkheid" als stijl niet kende.

              Wie ben ik om aan jouw uitleg te twijfelen!?!
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Ik beken eerlijk dat ik de "Nieuwe Zakelijkheid" als stijl niet kende.
                Kende je die niet?!

                Opmerking


                • #23
                  Jaren '30 advertentie V&D

                  Uit ''Maastricht in Zakformaat'', waarschijnlijk uitgegeven kort na de restauratie van de Oude Brug.
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #24
                    Leuk, die foto doet me denken aan Galeries Lafayette in Parijs, waar nog steeds een ''balkon-indeling'' te vinden is, en ook een daglichtkoepel van behoorlijk formaat.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #25
                      Wonderland bedankt voor de mooie foto, eeuwig zonde dat de koepel er niet meer is, een waar kunststuk.
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                      Opmerking


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        Ik wil geen betweter zijn, maar ik zou het gebouw geen Amsterdamse School noemen.
                        door mijn oogharen kijkende zie ik Dudok als invloed... bij architect Kuyt
                        mvg
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #27
                          Op 4 augustus 2022 heeft het college van B&W in een RaadsInformatie Brief (RIB, no. 2022.14289) de gemeenteraad meegedeeld datHIER.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #28
                            Spannende ontwikkeling in hartje Maastricht. Ik weet nog dat Kees Rijnboutt (dubbele t) de plannen in het bureau ergens in 2002 presenteerde aan de Architectengroep medewerkers.
                            De input of reacties op het plan waren toen al, waarom geen wonen boven winkels. Maar ik wist dat het met dat concept heel slecht afgelopen is in het centrum wegens teveel eigendomsbelang. Hier zou het wel kunnen, denk ik.
                            Maar ondanks dat, mensen beseffen niet wat het betekend in het hartje centrum te wonen. ik heb het nauwelijks twee jaar volgehouden. Je wordt gek van de toeristen en straatmuzikanten alsook van alle aan en afvoer en die bladblazers en stofzuigwagens die niks opzuigen maar verspreiden.
                            ik ben verguisd

                            Opmerking


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              Maar ondanks dat, mensen beseffen niet wat het betekend in het hartje centrum te wonen. ik heb het nauwelijks twee jaar volgehouden. Je wordt gek van de toeristen en straatmuzikanten alsook van alle aan en afvoer en die bladblazers en stofzuigwagens die niks opzuigen maar verspreiden.
                              Inderdaad, maar als je jong bent, besef je dat allemaal niet. Dan denk je dat het leuk is om hartje stad te wonen. Ik vermoed dat er meer dan genoeg mensen zijn die wel boven de Vroom (Hudson, wie?) willen wonen. Die appartementen zullen dus wel weg vliegen. Vooral die met de champagne-goudachtige tint

                              Maar dan zijn er nog altijd drie verdiepingen daaronder die gevuld moeten worden. Ik zie steeds meer bordjes "Te huur" op plekken waar je die voorheen nooit zag. Twee of drie lege winkels in de Kleine Staat! Dus daar zal weer een of ander nieuw 'concept' tegenaan gegooid moeten worden. We zijn benieuwd.

                              Opmerking


                              • #30
                                Ik neem aan dat je weet, ernaast aan de Vijfharingen zijn al woningen die een prachtig bitumen dak landschap als uitzicht hebben. De rest van de binnenstad ziet er zelfs nog slechter uit. Boven de Limburger in de Wolfstraat. Boven de Hema. Boven de Stoktraat. Heb ik allemaal bezocht en bekeken als voorbeeld.
                                Click image for larger version

Name:	Screenshot_5.png
Views:	67
Size:	954,5 KB
ID:	105606

                                Er zijn er wel enkele andere zoals aan de Helmstraat waar men kwaliteit heeft geprobeerd in te bouwen mbt omgeving en uitzicht maar met een prijskaartje voor de miljonairs.

                                Een heel oud plan was de woontoren ter plaatse van de AMI kliniek (tussen Muntstraat en Kesselskade) met daaronder een winkelcentrum en een parkeergarage in de kelders.
                                Maar dat was destijds nog toen er voldoende middenstand in Maastricht centrum zat en ook woonde. En er nog tuinen waren.
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X