Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Open Monumentendagen

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Open Monumentendagen

    In 2007 staat de Open Monumentendag in Nederland in het teken van de monumenten van de twintigste eeuw.

    In navolging van Frankrijk werd in 1987 de Open Monumentendag in Nederland ge?ntroduceerd.
    Monumenten werden gratis voor het publiek opengesteld, om zo de publieke belangstelling voor monumenten en het draagvlak voor monumentenzorg te vergroten.
    De Open Monumentendag was in Nederland een van de eerste instrumenten om de bevolking op grote schaal in contact te brengen met monumenten.

    De Open Monumentendag heeft zich in de loop der jaren verder ontwikkeld.
    Het evenement vond aanvankelijk alleen op zaterdag plaats, maar inmiddels zijn er veel comit?s die kiezen voor het hele weekend.
    Vanaf 1996 hebben thema’s voor een inhoudelijke verdieping van de Open Monumentendag gezorgd.
    Onderwerpen die afgelopen jaren aan bod kwamen waren Industrieel erfgoed (1996), Schoolgebouwen (1997), Historische bouwmaterialen [1998], Monumententaal groen (1999), Water (2000), Wonen (2001), Handel (2002), Boerderijen (2003), Verdediging (2004), Religieus erfgoed (2005) en Feest! (2006).
    In 2007 staan de Monumenten van de Twintigste Eeuw centraal.

    Details over deze dag zullen t.z.t. bekend worden gemaakt.

    zaterdag 8 en zondag 9 september 2007 | diverse locaties | gratis toegang tot de open monumenten/ gebouwen



    NB: zelf heb ik de programma's nog van de Open Monumentendagen in Maastricht van 2006, 2005, 2004 en 2003 als PDF bestand.
    Heb je interesse, laat een priv? berichtje achter met jouw e-mail adres.
    Dan e-mail ik ze als bijlage.
    Tevens een vraag: heeft iemand nog de programmagidsen van de de jaren 2002 en nog eerder?
    Ik houd me aanbevolen.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Open Monumentendagen

    Op de webpagina van de gemeente Maastricht is het volgende te lezen.
    Ook is er een PDF te downloaden met verwijzingen naar andere webpagina's.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Open Monumentendag 2009

      Weet niet of ik dit op de juiste plek neerzet, maar onderstaand bericht vond ik op de site van de Stichting Maastricht 1867, die zich ten doel stelt een gedetailleerde maquette van Maastricht ten tijde van de opheffing van de vesting te maken.
      Adres Huis met het Handje: Achter de Barakken 35
      Zie ook http://www.maastricht-1867.nl

      Maastricht 1867 op de kaart.
      27-08-2009
      Met Open Monumentendag op zondag 13 september wordt de werkkamer van het HuismethetHandje veranderd in Het kaartenhuis van 1867. In deze wonderlijk ingerichte tentoonstelling wordt de bezoeker ondergedompeld in een massale hoeveelheid kartografie en reconstructies van Maastricht in het jaar 1867. De kaarten en tekeningen zijn in het kader van het project Maastricht1867 de afgelopen twintig jaar vervaardigd door de gelijknamige stichting. Vroeger alles op papier, de laatste jaren steeds meer digitaal. De fascinerende en stille wereld van Het kaartenhuis van 1867 is open op zondag 13 september, van 11 tot 17 uur. Er is één groot verschil met het bekende, spreekwoordelijke kaartenhuis: dit kaartenhuis stort niet in. U hoeft dus geen bouwvakkershelm mee te nemen!

      Opmerking


      • #4
        Open Monumentendagen

        Open Monumentendag 2009 zal plaatsvinden op 12 en/of 13 september.
        Het landelijke thema is Op de kaart.




        Op de kaart betekent aandacht voor monumenten die op een of andere manier ooit op de kaart zijn gezet.
        Het zijn vaak markante gebouwen die een (stedenbouwkundige) ankerfunctie hebben of op een andere manier op een bijzondere of bepalende plek gelegen zijn.
        Deze gebouwen worden vaak als iconen van een stad of dorp beschouwd.

        Van oudsher worden deze gebouwen al aangegeven op landkaarten of plattegronden; stadsgezichten, topografische kaarten, uitbreidingsplannen, gravures en ontwerptekeningen.
        Ze worden beschreven in reisgidsen en zijn ook op een ansichtkaart verkrijgbaar.
        Meestal zijn dit dezelfde gebouwen die ook de verbeelding van kunstenaars prikkelden en inspiratie gaven voor tekeningen, schilderijen en gedichten.

        Het thema zal gaan over structuren in stad en dorp, over de samenhang tussen het monument en zijn omgeving, over de plek van een monument en de groei van een stad of dorp.

        Het thema Op de kaart heeft een link met de actualiteit.
        Duidelijk gemaakt kan worden waarom gebieden beschermd dorps- of stadsgezicht zijn en waarom bepaalde monumenten gemeentelijke of rijksbescherming genieten.
        Ook het belang van Cultuurhistorische Waardenkaarten en Cultuurhistorische Effectrapportages (CHERS) kan onder de aandacht gebracht worden en gekoppeld worden aan monumenten die daar onderdeel van zijn.

        Tot slot hebben de plaatselijke comités met dit thema de mogelijkheid zelf aan te geven welke gebouwen op de kaart gezet zouden moeten worden, in hun ogen behouden zouden moeten blijven.



        Open Monumentdag 2009 Maastricht.

        Het thema Maastricht op de Kaart gaat over stedelijke structuren, samenhang tussen monument en omgeving en groei van de stad.
        Opengestelde gebouwen zijn onder andere: Sint Janskerk; Sint Servaasbasiliek; Cellebroederskapel; Sociale woningbouw Boschpoort.

        De volgende exposities zijn er:

        het Hoofdwachtgebouw,
        Vrijthof 25
        expositie DoodLeven

        Hoeve Lichtenberg
        Museum van Oud Sint Pieter

        op diverse locaties in de stad
        Maquette Maastricht 1867.

        Speciale wandelingen zijn er ook.
        • Romeins Maastricht: langs de restanten van het Romeins Castellum;
        • Religieus Maastricht: Pelgrimsstad, Bisschopsstad en stadsdevoties;
        • een wandeling over de stedenbouwkundige ontwikkeling van Maastricht;
        • de vestingwandeling Oorlog en Vrede, Cultuur en Natuur;
        • een wandeling langs militaire gebouwen zoals de kruithuizen, wachtgebouwen, kanonnenloodsen en het militair hospitaal;
        • een wandeling langs de historische infrastructuur van Maastricht;
        • een wandeling langs het tracé van het verdwenen kanaal Maastricht-Luik.


        Voor nadere gegevens over het programma kan men vanaf 1 september bij de VVV Maastricht een programmaboekje afhalen of downloaden.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Open Monumentendagen

          Het complete programma tijdens de Open Monumentendagen 2009 in Maastricht als PDF bestand:

          http://www.vvv-maastricht.eu/upload/div/omdag2009.pdf .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Open monumentendagen 2011

            Nieuw gebruik - Oud gebouw



            Het thema van de 25e Open Monumentendag is Nieuw gebruik - Oud gebouw en gaat over herbestemming. Herbestemming van monumenten sluit nauw aan bij de missie van Open Monumentendag. De toegenomen publieke aandacht voor monumenten door de Open Monumentendag heeft er voor gezorgd dat de zorg voor monumenten steeds meer op de politieke agenda is komen te staan. En daarmee ook het behoud, de betekenis en herbestemming van monumenten. Bij zowel de Open Monumentendag als bij herbestemming is aandacht voor behoud, maar ook voor ontwikkeling en een nieuwe vorm. En net als bij de Open Monumentendag wordt ook bij herbestemming vooruit gekeken en krijgen monumenten, ongeacht hun leeftijd, een nieuw leven, een nieuwe betekenis, en kunnen daarmee een verbetering voor hun omgeving betekenen.


            In veel gemeenten hebben monumentale gebouwen, om ze te kunnen behouden, een nieuwe bestemming gekregen. De komende decennia zullen veel gebouwen leeg komen te staan, zo is de verwachting. Verplaatsing van productie, ontkerkelijking, teruglopende middenstand, nieuwe eisen aan werkomgevingen en gezondheidszorg, of minder boeren zijn een paar redenen. Gebouwen die daarbij vrijkomen vragen om nieuwe bestemmingen. Veel van die gebouwen zijn juist de monumenten die beeldbepalend zijn voor een stad of dorp. Ze staan er middenin, zoals de kerk, of waren decennialang de grootste werkgever in de omgeving.

            Op Open Monumentendag zal de link gelegd worden tussen monumentale gebouwen en hun nieuwe functie, nieuwe betekenis, of zelfs nieuwe omgeving.

            Bron: http://www.openmonumentendag.nl/pagi...dag/thema-2011

            Opmerking


            • #7
              Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie dat bij de aanstaande Monumentendag 2011 alleen Hoeve Lichtenberg is opgesteld in Maastricht!?!

              Dat is toch wel wat erg karrig......
              Ik neem toch aan dat ik iets fout doe, toch?
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie dat bij de aanstaande Monumentendag 2011 alleen Hoeve Lichtenberg is opgesteld in Maastricht!?!

                Dat is toch wel wat erg karrig......
                Ik neem toch aan dat ik iets fout doe, toch?
                Pier dat ligt niet aan jou. Wij waren de eersten die ons aangemeld hebben. Binnenkort verschijnt ook Stg. Grafmonumenten Sint Pieter. En de rest moet maar voor zichzelf zorgen.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door klaas
                  Advies zeker gaan halen moet iets aparts zijn.
                  als je van het vogelaarsgeld 11.700 euro opvoerd voor historich boekje.
                  zie bijlage,s
                  Triest. Wie verdient hieraan?

                  Opmerking


                  • #10
                    Succes Klaas!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door klaas
                      Dat is nog lang niet alles breur..
                      vergeet het gierzwaluw project niet .(7040.00
                      Het Aankleden van enkele leegstaande etalage,s (10.000 euro
                      plus wat afgekets is het onderzoekje manege 24.000 euro (2010)
                      enz enz..
                      op dit moment lopen enkele besprekingen met mensen.
                      waar ik mijn vertrouwen in gesteld heb.
                      ik denk dat spoedig meer hier op dit forum te lezen is.
                      dit kan beter verwoord worden door mensen met inzicht
                      en geen vooroordeel.
                      En het vertrouwen hebben van de mensen hier op dit forum.
                      klaas
                      Beste Klaas,

                      Het begint wel een beetje te irriteren als je alle threads die we hebben en die ook maar iets met het stadsbestuur en/of het Kommelkwartier te maken hebben bestookt met het feit dat de Vogelaarsgelden verkeerd zijn gebruikt en/of de politiek zch niet aan afspraken houdt.

                      Nogmaals, ik heb het eerder al gezegd, ik denk dat je een goed punt hebt, maar laten we afspreken dat je je klachten in één thread verzamelt.

                      Wat mij betreft mogen de moderatoren hier op toezien. Verwijzingen naar die thread mogen natuurlijk altijd.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Inmiddels 13 deelnemers, waaronder de 'manege'.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door klaas
                          Hoe kom je aan manage ??
                          Is het niet manege.?
                          Klaas, dank. Ik pas het aan. Alweer zo'n taalpurist op dit forum.

                          Opmerking


                          • #14
                            Tuurlijk....! Je had toch ook gelijk!

                            Opmerking


                            • #15
                              Open monumentendagen 10-11 sept.

                              Het Kommelkwartier, Quartier Est in de Franse tijd, heeft een rijke geschiedenis die zichtbaar is in het statenplan en de huizen en gebouwen die daar langs gelegen zijn. In het Kommelkwartier staan ongeveer 170 rijksmonumenten en een onbekend aantal gemeentelijke monumenten. Aan al deze huizen en gebouwen is als het ware de geschiedenis af te lezen.

                              Een tweetal gebouwen in het Kommelkwartier openen hun deur speciaal voor deze open monumentendagen ( toegang gratis )

                              1. Het geboortehuis van jonkheer Victor de Steurs, Brusselsestraa77. De jonkheer is de grondlegger van de Nederlandse monumentenzorg.
                              In samenwerking met de huidige " bewoner " van het huis, de Academie Beeldende Kunsten Maastricht / MMAA, Maastricht Masters of Architecture and Arts en de Stichting Maastricht 1867, wordt er een expositie ingericht met betrekking tot het Kommelkwartier.
                              Vanuit het huis " De Steurs " vertrekken historische wandelingen door het Kommelkwartier ( gratis )

                              - Op zaterdag 10 septeber om 12.00 en om 15.00 uur
                              - Op zondag 11 september om 11.00 en om 15.00 uur

                              @. De manege, de eerste schouwburg van Maastricht, opent zijn deuren en de huidige bewoner het pension Jekerzicht laat een stukje van zijn historie zien. Ingang Jekerstraat 41.

                              ALLE PANDEN ZIJN HERKENBAAR AAN DE MONUMENTENVLAG

                              www.openmonumentendag.nl

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X