Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bourgogneplein

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bourgogneplein

    Goed voorbeeld doet goed volgen. Dit draadje is via Google cache gereconstrueerd nadat de server op 26 juli was gecrashet. Wat niet te realiseren was, was de kolom links. Daar staat steeds de naam Clio, terwijl de postings van anderen zijn. Ik heb dat in de tekst proberen te verduidelijken door de naam van originele poster af te drukken, zoals dat elders al door anderen was gedaan.

    --------------------------------------


    Olijfje: In een informatieve presentatiemap (april 1982) trof ik het volgende aan over wat later het Bourgogneplein zou worden.





    Het stadsvernieuwingsplan “Oud Wyck (C2-vlek)” is gelegen in het bouwblok dat omsloten is door de Hoogbrugstraat, de Wycker Grachtstraat, de Bourgognestraat en de Lage Barakken.
    Het stedebouwkundig ontwerp en de architectuur zijn aangepast aan de karakteristiek van Wyck.



    Om het binnengebied te ontsluiten is een infrastructuur ontworpen die de omliggende straten met elkaar verbindt en in het midden als pleintje in het plan is opgenomen.

    Het plan bestaat uit:
    * 200 woningwetwoningen in 3 en 4 lagen met kap ontworpen en onderverdeeld in
    43 woningen met 1 slaapkamer
    63 woningen met 2 slaapkamers
    94 woningen met 3 slaapkamers
    In het plan zijn 11 zogenaamde “HAT-woningen” terwijl 22 woningen als bejaardenwoning uitgevoerd zullen worden. De woningen zullen beheerd en verhuurd worden door de Woningvereniging “St.Matthias” te Maastricht.

    * 6 Eenheden van ca.60m2 bruto vloeroppervlak voor milieuvriendelijke bedrijfjes, gelegen aan de Wycker Grachtstraat.. Deze zullen gerealiseerd worden indien blijkt dat daar behoefte aan is.

    *Een parkeergarage met een capaciteit van 226 plaatsen, waarvan 11 stuks tbv auto’s met een LPG-installatie. De parkeergarage is half verdiept ten opzichte van de omliggende straten ontworpen en bestaat uit één laag. De parkeergarage is bestemd voor bewoners van Wyck en wordt door de gemeente in exploitatie genomen.

    * Speel- en groenvoorzieningen, die over 5 gebieden in het plan verspreid zijn. Het totale oppervlak bedraagt ca. 1850 m2

    Bij het ontwerpen van speel- en groenvoorzieningen is zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen van de bewoners van Wyck.

    Het binnengebied is bedoeld voor voetgangers en fietsers. Ook de vuilniswagen, de ambulance en de brandweer kunnen dit gebied bereiken.



    Een rustig woongebied in een drukke stad.

    Deze toelichting wordt aangeboden door:
    Vereniging Stadsvernieuwingscorporatie Wyck Maastricht
    Woningvereniging “St.Matthias”
    Bouwfonds Zuid-Nederlandse Gemeenten NV Eindhoven

  • #2
    burgemeester: Als je kijkt naar die ene foto van dat verpauperde pand dan denk ik: jammer dat het weg is. Ik zie toch van die mooie omlijstingen van Naamse steen. Ja, het is vervallen, maar dat was het Stokstraatkwartier ook. En dan zullen ze hier nog wel het meest vervallen huisje laten zien.

    Iemand misschien meer foto's van voor de vernieuwing?

    Opmerking


    • #3
      Citaat:
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
      Als je kijkt naar die ene foto van dat verpauperde pand dan denk ik: jammer dat het weg is. Ik zie toch van die mooie omlijstingen van Naamse steen. Ja, het is vervallen, maar dat was het Stokstraatkwartier ook. En dan zullen ze hier nog wel het meest vervallen huisje laten zien.

      El Loco: Ja, zo'n huisje zou anno 2011 geïntegreerd worden in de nieuwbouw. Dezelfde rigoreuze benadering heeft ook plaatsgevonden in het Boschstraatkwartier, ook zo'n middeleeuwse stadswijk die vrijwel compleet tegen de vlakte ging. Onvergeeflijk vanuit onze optiek, maar toen zag men dat als een voortvarende aanpak om het verval tegen te gaan.

      Als je af en toe foto's van Maastricht rond 1900 ziet; dat ziet er soms echt verschrikkelijk uit. Verpaupering, verkrotting en ellende alom. Wat dat betreft is het nog een wonder dat het Stokstraatkwartier en het Jekerkwartier gespaard bleven.

      Opmerking


      • #4
        Helaas Clio, ik zie de foto's niet!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Citaat, oorspronkelijk geplaatst door Olijfje:

          'In het plan zijn 11 zogenaamde “HAT-woningen” terwijl 22 woningen als bejaardenwoning uitgevoerd zullen worden. De woningen zullen beheerd en verhuurd worden door de Woningvereniging “St.Matthias” te Maastricht.'


          Antonius:
          Met respect, de locatie is zorgvuldig bekeken en aangepakt. Maar die HAT- en bejaardenwoning is een economische uitvinding uit die tijd als nieuw archetype en zeker (als je er geweest bent of gewoond hebt) zeer slecht qua leefbaarheid en topos.

          Afgezien van het feit dat de tuinzijde van de Hoogbrugstraat erg in het nauw is gekomen.

          Maar wel mooi om als document te kunnen inzien hoe het is ontstaan en wat de idee erachter was. ( olijfje )

          De ontwerp strategie van de architect zou ik echter ook wel willen inzien, daar de gevel indeling wel aan de proporties voldoet is daarentegen het uitzicht van binnen naar straat belabberd.
          Is dat in je presentatiemap te achterhalen?

          met vriendelijke groeten,

          Antonius

          Opmerking


          • #6
            Geweldig, olive.

            Opmerking


            • #7
              Helemaal super!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking

              Bezig...
              X