Indien dit uw eerste bezoek is, vergeet dan niet de FAQ te lezen door op de bovenstaande verwijzing te klikken. U dient zich te registreren voordat u kunt gaan posten. Klik op de registreer verwijzing hierboven om te vervolgen. Om te beginnen met het tonen van de berichten selecteert u het forumdeel welke u wil gaan bezoeken middels gebruikmaking van de onderstaande selectie.
Ter info:
Mocht er zich onverhoopt een probleem en/of fout voordoen tijdens uw aanmelding, meldt deze dan aub. aan ons (door op de onderstaande gekleurde tekst te klikken).
Wij zullen u dan via email contacteren en zorg dragen voor uw aanmelding zodat u gebruik kunt maken van het forum! Registreren lukt niet, ik kan mij niet aanmelden!
Mooi artikel van Simoen aan de hand van een mooie studie van Pouls. Ik zou echter wel graag wat meer plaatjes zien, ook van die kerkinterieurs die volgens Pouls zo 'on-Hollands' zijn. Bedoelt hij niet-Nederlands of niet-Randstads? En waarop steunt die observatie dan?
" Boosten was wars van getheoretiseer "
Dat betekend echter niet dat hij geen theorieën las en inspiratie bronnen had en dus ten dele beïnvloed was.
Ofschoon dat (de quote en de beïnvloeding) een vermoeden is, kan ik mij heel goed voorstellen dat een architect geen debat en of discussie aangaat (theoretiseert) maar wel degelijk zijn ideeen meet aan dat gene hij bedenkt, ziet, meemaakt en bewondert.
Ook daar we weten dat het socialisme in Maastricht een zeer slechte naam had en de tijdgenoten van Boosten zich toch vanuit een principe met dergelijk gedachten goed uiteen gezet hebben, hetgeen geen socialisten maar "vernieuwers" waren, lijkt me een invloed in zijn denkwijze gegeven. (adolf loos om maar een te noemen die eerlijkheid tot een credo maar geen politicum verhief)
Zo is die zinsnede in het artikel over Boosten dat hij dergelijke kritiek jarenlang betreurd heeft een belangrijke.
On-Hollands of niet-Nederlands kan ook a-politiek betekenen.
Pouls zou er zelf meer over moeten kunnen zeggen.
Boosten natuurlijk ook als we hem konden vragen.
mvg
aanpassing inzake vermoeden
Iets te oud voor re-educatie
iets te jong voor afdanking
m.a.w. een stoer Mestreechter joonk
Ik kan echt niks met dat zinnetje "Volgens critici wist hij meer dan welke andere architect ook de ‘Limburgse ziel’ in architectonische vormen te gieten.” Als je 't mij vraagt: onzin.
Ik vind de kerken en woningbouwprojecten van Boosten heel aardig, vrij tradioneel, maar typerend voor die tijd: stoere baksteenwanden, mooi metselwerk, expressionistisch, maar allemaal heel passend in de traditie van de Delftse School. Boosten heeft daar zijn kenmerkende driehoeksvormen aan toegevoegd, maar ook die zijn niet uniek, en zeker niet 'typisch Limburgs'.
De ene grote uitschieter in zijn oeuvre is de Koepelkerk, een overweldigend en gedurfd bouwwerk. Erg jammer dat dat als een jeugdzonde wordt afgedaan. Was hij maar blijven zondigen...
Ik kan echt niks met dat zinnetje "Volgens critici wist hij meer dan welke andere architect ook de ‘Limburgse ziel’ in architectonische vormen te gieten.” Als je 't mij vraagt: onzin...
Als je het mij vraagt ook. Er zitten wel meer rare en wazige observaties in dat artikel. Al dat gedoe over de Limburgse identiteit (als die al bestaat) heb ik eruit gefilterd. In de HEM staan overigens gegevens die Boosten nog wat meer 'aankleden'.
Dit is ook zo'n citaat (in dit geval van Pouls):
,,Identiteit is een sociaal-culturele constructie, die vooral inhoud krijgt in tijden van verandering. Het is een gedeelde beleving van wat je bent. Het gaat daarbij om het gevoel van anders zijn, zowel door de leden van de eigen groep als door buitenstaanders."
Volgens mij is het net andersom, maar misschien is dat een kwestie van gezichtspunt?
De ene grote uitschieter in zijn oeuvre is de Koepelkerk, een overweldigend en gedurfd bouwwerk. Erg jammer dat dat als een jeugdzonde wordt afgedaan. Was hij maar blijven zondigen...
Ook jammer dat de helft ervan niet is uitgevoerd... Maar die kerk in Heerlen vind ik ook wel bijzonder, met name qua interieur.
Opmerking