Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gebouw De Kleine Komedie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gebouw De Kleine Komedie

    Laat ik toch altijd gedacht hebben dat Trijn eind jaren 70 in de Kleine Comedie aan wat nu de Patersbaan heet, werd opgevoerd......was in dezelfde tijd als de school-opvoeringen die daar vaak werden gehouden.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

  • #2
    Toen ik in '85 op de Havo zat, werd daar nog door medeleerlingen Anatevka opgevoerd. Ik heb daar nog een vage herinnering van.
    Wanneer is de Kleine Comedie daar eigenlijk opgedoekt?

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Laat ik toch altijd gedacht hebben dat Trijn eind jaren 70 in de Kleine Comedie aan wat nu de Patersbaan heet, werd opgevoerd......was in dezelfde tijd als de school-opvoeringen die daar vaak werden gehouden.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Ik heb daar ook diverse keren op 't toneel gestaan.. Is misschien de moeite waard om eens uit te zoeken en dan gelijk de hele historie van dat gebouw onder de loep te nemen.
      gestaan, of opgetreden?

      Het lijkt me inderdaad wel leuk om dat uit te zoeken. Voor zover ik weet, heeft het terrein niet eens zo heel lang braak gelegen, maar ik kan me vergissen, voor zover ik weet, zijn die appartementen, de artsenpraktijk en wat ligt er nog meer, medio jaren 90 gebouwd.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Is misschien de moeite waard om eens uit te zoeken en dan gelijk de hele historie van dat gebouw onder de loep te nemen.
        Vanmorgen heb ik het boek Maastrichts theatergezicht (serie Vierkant Maastricht; Stichting Historische Reeks Maastricht) ingekeken.
        Jammer genoeg wordt er niets geschreven wat het vermelden waard is over de "Kleine Comedie".
        In het boek wordt het steevast opgeschreven als "Kleine Komedie".
        Misschien dat de Toneelacademie wel de nodige documenten heeft, die een stuk(je) geschiedschrijven rechtvaardigen.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Mij staat bij dat wij het altijd hadden over "het derde orde gebouw". Of vergis ik me?
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Nee, elletje, dat is correct!

            Opmerking


            • #7
              Is dat de 'Derde orde van de Franciscanen' van Elisabeth Strouven?
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Volgens mij wel, het klooster van de franciscanen en de kerk stonden er vlak bij!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Terug naar "De Kleine Komedie".
                  Ik heb een paar aaplakbiljetten gezien in het boek Maastrichts theatergezicht waar toch duidelijk die naam stond afgedrukt.

                  Zijn "De Kleine Comedie" en het "derde orde gebouw" nu één en hetzelfde gebouw of spreken we over twee verschillende gebouwen?
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Als de Kleine Komedie ook op de huidige Patersbaan lag, spreken we over een en hetzelfde gebouw!
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Derde Orde-gebouw / Kleine Comédie

                      Wel verdraaid, Sjef, heb je die HEM nu nog niet terug?

                      Wat betreft het Derde Orde-gebouw op de Patersbaan: met Elisabeth Strouven heeft het niets te maken. Het pand werd gebouwd in 1934 en diende als verenigingsgebouw voor de tertiarissen van de franciscanen in Maastricht. Het gebouw (met onder meer bibliotheek, toneelfaciliteiten) bood de franciscanen echter de gelegenheid ook andere groepen in de samenleving te bereiken (lagere schoolleerlingen, arbeiders). Het valt een beetje te vergelijken met een patronaatsgebouw van een parochie, te meer daar allengs het gezelligheidsaspect de boventoon ging voeren. Waarschijnlijk vanaf midden jaren 1960 stond het gebouw ook bekend als Kleine Comedie (de paters verlieten het klooster in 1971). Verkocht voor sloop in 1988, maar nog voor de slopershamer eraan te pas kwam in brand gestoken en afgebrand.

                      Bron: Historische Encyclopedie Maastricht (Ubachs/Evers).

                      Opmerking


                      • #12
                        Wat was / is de derde orde?

                        Binnen het kloosterlijk systeem worden de eerste en tweede orde gevormd door mannelijke cq. vrouwelijke kloosterlingen.
                        De derde orde is een vereniging van leken: van ongehuwde of gehuwde mannen en vrouwen. Zij kunnen, mogen, of willen niet kiezen voor het kloosterleven, maar opteren desondanks voor een levenswijze die geënt is op de kloosterregel. Leden van de derde orde - ook wel 'tertiarissen' genoemd - sloten zich aan bij de derde orde-tak van bepaalde kloosterorden, bv. de augustijnen, franciscanen of de dominicanen.

                        Na het concilie van Trente (zestiende eeuw) ontstane kloostercongregaties zoals de zusters van Calvariënberg (Elisabeth Strouven), de zusters Onder de Bogen (Elisabeth Gruijters) en de broeders van de Beyart (Louis Rutten) leefden/leven zelf vaak volgens een derde-orderegel, veelal die van de H. Benedictus (benedictijnen). Nieuwe kloosterstichtingen mochten namelijk na 'Trente' kerkrechtelijk geen kloostergeloften meer afleggen, maar nog slechts een eeuwigdurende belofte. Dit juridisch verschil is er de oorzaak van dat deze 'nieuwe' religieuzen binnen het kerkelijk recht worden aangemerkt als lekebroeders en -zusters, verenigd in kloostercongregaties. Voor buitenstaanders kan dat verwarrend werken omdat voor ons - allemaal leken want behorend tot de burgermaatschappij - al die broeders en zusters religieuzen zijn, niet-leken dus. En ook dat is juist!

                        Leden van de Derde Orde (tertiarissen) tracht(t)en zo getrouw mogelijk de aangepaste kloosterregel te volgen, zonder de verantwoordelijkheden die men 'in de wereld' had/heeft, tekort te doen. Zij vielen niet speciaal op, omdat het een persoonlijke levenskeuze was, een manier van leven. Wel werden nog tot in de twintigste eeuw tertiarissen (m/v) begraven in een pij van de kloosterorde waaraan men geaffilieerd was. Dat gold evenzeer voor een kapelaan van de St.-Matthijs (een 'kloosterlijke' leek, want immers een seculier wereldgeestelijke), als voor de vader van de oude broeder Perry die zelf een jaar of vijf geleden als ruim negentigjarige stierf bij de broeders van de Beyart.

                        Bron onder meer: Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (zie ook het glossarium).

                        Opmerking


                        • #13
                          De Kleine Komedie

                          Alles wat ik kon vinden over het Derde Orde Gebouw, ofwel de Kleine Komedie aan de Patersbaan, heb ik in een downloadbaar PDF bestand gestopt.
                          Jammer genoeg heb ik geen afbeeldingen kunnen vinden van het klooster, de kerk en het gebouw 'De Kleine Komedie' aan de Patersbaan van de minderbroeders c.q. paters franciscanen te Maastricht.

                          Bron:
                          750 jaar minderbroeders in Maastricht
                          1234-1984
                          Uitgave door Werkgroep K.750
                          in overleg met de
                          Franciscaanse Academie in Nederland
                          Last edited by Pier; 28 september 2022, 10:24.
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door rotor Bekijk bericht
                            Toen ik in '85 op de Havo zat, werd daar nog door medeleerlingen Anatevka opgevoerd. Ik heb daar nog een vage herinnering van.
                            Wanneer is de Kleine Comedie daar eigenlijk opgedoekt?
                            Ik heb nog foto's van die uitvoering, ik speelde toen de Fiddler on the Roof en economieleraar Gerry Jacobs, tegenwoordig wethouder cultuur in Eijsden-Margraten, speelde de hoofdrol.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X