Dat de Maas al heel lang een belangrijke transportroute is weten we allemaal wel. Maar is er iemand die me misschien meer kan vertellen over de manier waarop hout vroeger over de rivier getransporteerd werd? Ik heb het over de tijd van voor de industriële revolutie. Zou het hout vroeger gevlot zijn? Of toch in schepen? Dát er hout over de Maas getransporteerd werd in ruime mate, daar zijn aanwijzingen genoeg voor. De vraag naar eiken was groot in de middeleeuwen, terwijl het meeste land al 'dénudé' was. En in de 17e eeuw worden op de houtmarkt in Dordrecht 'Naamse sommers' (rechte, meestal eiken balken voor de scheepsbouw) verhandeld. Het ligt voor de hand dat dat hout afkomstig was uit de Famenne, de Fagne en de Condroz en via de Maas naar Dordrecht werd gebracht. En er is natuurlijk de Houtmaas in Maastricht, een straatnaam die wijst op een oorsprong als houtlosplaats.
Aankondiging
Sluiten
Financiële situatie van ons forum (april 2025)
Beste lezers, volgers en leden van MestreechOnline,
Tijdens de vergadering van 9 april 2025 hebben wij als stichtingsbestuur van MestreechOnline helaas weer moeten vaststellen dat de financiële situatie van ons forum verre van rooskleurig is.
We hebben eerder, in september 2021, een soortgelijk bericht de wereld ingestuurd.
In 2021 konden wij een crisis afwenden door ruimhartige donaties van leden en sympathisanten.
Voor de exploitatie en het online houden van ons forum was rond de € 300,- per jaar nodig.
Inmiddels - en dat zal niemand verbazen - zijn alle prijzen en rekeningen drastisch gestegen.
Om ons forum anno 2025 in de lucht te houden hebben we minstens € 650,- per jaar nodig en dan is het nog passen en meten.
In de komende jaren zullen de exploitatiekosten waarschijnlijk alleen maar oplopen.
Gelet op onze huidige financiële positie kunnen wij t/m september 2025 aan onze betalingsverplichtingen voldoen.
Tot nu toe hebben wij als stichting sponsoring en/of reclame van ons forum afgewezen.
Dit is overigens altijd in overleg geweest met de leden.
In 2024 zijn we wel een samenwerkingsverband aangegaan met De Nieuwe Ster.
Dit heeft ons enige financiële ruimte gegeven, maar dit samenwerkingsverband is inmiddels weer beëindigd.
Concreet betekent dit, dat onze data vanaf september 2025 niet meer online opvraagbaar zijn en dat feitelijk het forum MestreechOnline moet stoppen.
Uiteraard is dit niet wat wij willen!
Om ons forum voort te zetten zullen wij, vier jaar later, helaas weer een beroep moeten doen op donaties van leden, lezers en volgers.
Iedere donatie is uiteraard welkom, dit kan eenmalig, jaarlijks of maandelijks.
Enkele leden doneren tot op de dag van vandaag maandelijks (automatisch) een klein bedrag, laten we zeggen een kopje koffie per maand, dit waarderen wij enorm.
In de tussentijd gaan we als bestuur uiteraard ook op zoek naar wellicht een oplossing, zodat we hopelijk niet jaarlijks deze boodschap moeten verkondigen.
Uiteraard staan we ook open voor andere ideeën.
Los daarvan zijn wij als bestuur, dat nu uit 4 leden bestaat, op zoek naar uitbreiding en frisse impulsen.
Dus als u interesse heeft horen wij dit graag.
Als u wilt doneren kan dat via bankrekening (IBAN): NL73 ABNA 0615 0242 54 o.n.v. Stichting MestreechOnline Maastricht.
Als u een donatie wenst te doen en reeds een geregistreerd lid bent van MestreechOnline, kunt u uw gebruikersnaam, indien u dat wenst, vermelden bij de overschrijving.
U krijgt dan bij uw avatar de toevoeging “Vriend van M.O.” vermeld.
Het stichtingsbestuur MestreechOnline
Klik hier om naar het artikel (posting) te gaan
Meer lezen
Minder zien
transport over de Maas
Sluiten
X
-
Houttransport over de Maas (1)
Merkwaardig hoe er altijd weer een vraag langs komt waarvan je moet zeggen: 'Ik weet het niet'. Ik vermoed dat het vervoer tot Luik mogelijk als houtvlot ging, maar daarna vanwege het grote verval van de rivierbedding ongetwijfeld per boot. Hout uit Zweden werd ook per schip aangevoerd. Echter, ik heb er nooit onderzoek naar gedaan. Je zou je licht eens kunnen opsteken bij de volgende drie auteurs (en in die volgorde):
1. dr. Erwin Steegen, werkzaam bij het RHCL; hij promoveerde op een onderzoek met de titel: 'Kleinhandel en stedelijke ontwikkeling, het kramersambacht te Maastricht in de vroegmoderne tijd, (Maaslandse monografieën, 69), Hilversum 2006.
Het boek heeft een uitgebreide inhoudsopgave, die echter in mijn optiek niet opweegt tegen het ontbreken van een zakenregister. (Met een register van persoons- en plaatsnamen kom je niet ver bij een dergelijke vraagstelling).
2. Een artikel van drs. P.A.W. Dingemans over de Maasvaart in de middeleeuwen. Ik kan de titel zo snel niet vinden, maar bij de Documentatie Limburg (Centre Céramique, 4e verdieping) zal drs. E. Ramakers wel een antwoord weten te vinden.
3. Jacques van den Boogard, met Paul Arnold auteur van het Silhouetje nr. 61: Over de Maas, varen en spelevaren door de eeuwen heen. Maastricht (Stichting Historische Reeks) 2005.
Ter informatie:
* begin zeventiende eeuw haalde Maastricht voor het verbranden van een mannelijke heks op het Vrijthof, (hij was een dief en een vermeend kindermoordenaar en kannibaal) eikenhout uit de Ardennen, omdat dat beter en langer brandde dan het plaatselijke zachthout.
* het houten plafond dat de architect Gilles Doyen in de achttiende eeuw aanbracht in de Onze Lieve Vrouwekerk bestond eveneens uit Ardeense eikenhouten balken.
* ook het timmerwerk van de St.-Maartenshuisjes aan de Grote Looiersstraat (Sint Martinushofje, 1715) werd uitgevoerd in Ardeens eikenhout.
-
Houttransport over de Maas (2)
Ik heb er nog even J. Koreman en B. van Hellenberg Hubar, 'Geteeckent tot Maestricht' (1981) op nageslagen. Slechts één prent kunnen vinden waar enkele boomstammen (zacht hout, hard hout?) op de kade lagen. In het hele boek geen houtvlotten te zien. Dat betekent echter niet dat ze er niet geweest zouden kunnen zijn.
Opmerking
-
dag Ingrid,
Heel veel dank voor je suggesties. Zoals je weet hoef ik zelf ook niet snel te zeggen 'ik weet het niet'. Maar in dit geval moest ik dat toch wel. Overigens weet ik wel dat de mogelijkheid van transport per vlot of als drijfhout zeker niet afhangt van de mate van verval van de rivier. Het ligt meer voor de hand dat het eiken per schip werd vervoerd dan per vlot. Eikenhout heeft een flink soortelijk gewicht en ligt daardoor diep in het water. Na verloop van tijd kan het ook zinken. Voor vuren, linden, grenen etc. ligt dat anders. Anderzijds moet eiken gewaterd worden, en daar is een reis via een rivier prima geschikt voor.
Opmerking
-
Wellicht enkele aanwijzingen:
Gevelsteen XVIIIde eeuws St. Pieterstraat 40 te Maastricht. De afgebeelde boot met hulpzeil en groot achterroer wijkt nauwelijks af van de boot op de gravure uit 1598. Foto: Breur Henket.
Gravure uit 1598 met centraal tegenover Lixhe het kasteel van Navagne. Een "bezette" galg is prominent aanwezig. Bron: diverse redactie: 1200 ans de commerce à Visé. Numéro spécial des notices Visétoises no 21 - Visé mars 1987.
Vergeet niet dat deze boten weinig diepgang moesten hebben i.v.m. lage waterstand Maas.
Vaak werd het scheepstype "mignol" en "herna"gebruikt.
Opmerking
-
Hallo Paul geen idee of je aan deze link wat hebt. 1850 begon het transport over de maas.
Pas in ... Op 1 november 1850 start Jongen een lijndienst met trekschuit op Den Bosch over de ... Tot ongeveer 1800 is het transport over land een moeizame aangelegenheid.
Immers de boomstammen voor de toen in 1854 geopende papierfabriek was het transport over de maas. Bron:Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog
Opmerking
-
Dankjewel voor de afbeelding! Er zou nog wel eens een aardige overeenkomst kunnen zitten tussen de vaart op de Loire en de Maas. Hier twee plaatjes (als het me lukt om ze bij dit bericht te voegen) van nagebouwde historische vaartuigen in de omgeving van Gennes.
Ik heb op internet ook het een en ander gevonden over houttransport via de Rijn.
Opmerking
-
Houtvaart op de Maas
In 1987 publiceerde ik een artikel over de houthandel op de Maas. Een internetbewerking van dit artikel is te vinden op http://www.loegiesen.nl/toponiemen/Huurvaarderspad.htm
Opmerking
Opmerking