Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

NATO Joint Operations Center - commandobunker Cannerberg - 4/371

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    JOC Maastricht 2ATAF - NORTHAG

    Hadden we geen zwijgplicht

    Wikipedia:
    In de Boschberg was lange tijd een commandocentrum van de NAVO gevestigd. Van 1954 tot 1992 werd het centrum bevolkt door Nederlandse, Belgische, Duitse,Engelse en Amerikaanse militairen. Hier werd beslist over de nucleaire alarmfase (groen-rood) van Noordwest-Europa. Het centrum verzorgde daarnaast ook de vluchtleiding over een gebied dat zich uitstrekte van Noorwegen tot Italiƫ. Nadat de NAVO de groeve verlaten had, werd deze berucht omdat bleek dat men grote hoeveelheden asbest had gebruikt als isolatiemateriaal.
    meer info:
    Bestanden bijvoegen
    Fallor ergo sum

    Opmerking


    • #17
      Momenteel (2013) huisvest het geheel het Odapark, een centrum voor hedendaagse kunst uit Venray. Het kunstencentrum heeft als doel kunstzinnige reflecties op het verleden van het complex uit de Koude Oorlog organiseren.
      http://nl.wikipedia.org/wiki/Commandobunker_van_Kemmel

      Toch weinig over gehoord of gezien..
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #18
        Interessante rondleiding NATO -bunker

        Het was een interessante rondleiding in de NATO -bunker.

        Hulde aan de gids Jos Notermans en merci voor de initiatiefnemers/organisatoren.
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! Ā© Wigo

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
          Het was een interessante rondleiding in de NATO -bunker.

          Hulde aan de gids Jos Notermans en merci voor de initiatiefnemers/organisatoren.
          Hier willen wij ons graag aan toevoegen, ook de complimenten voor de foto's ondanks het erg donker was
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
            Het was een zeer interessante rondleiding!

            Tijdens de rondleiding in de nato grot, in de grote commandoruimte, werd vertelt dat er ook een overzichtje was gemaakt met mogelijke nucleaire doelen in Nederland. Hierbij dit overzicht.
            In de tijd van het kruisrakettendebat heb ik ooit nog een pamflet geschreven over de gevolgen van een kernbom op de Cannerberg voor Maastricht. Die is toen op het vrijthof uitgedeeld tijdens een manifestatie.

            Opmerking


            • #21
              Ik denk dan dat heel de euregio hierna niet meer bestond
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #22
                Zeker niet als je ziet wat het hoofddoel zou zijn geweest..........
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #23
                  Zouden inwoners van Maastricht zich hedentendage realiseren op wat voor tijdbom we tot 1992 hebben geleefd?

                  Ik denk dat ze dat nu nog steeds niet willen geloven, zelfs nu het voormalige Nato-centrum min of meer ''publiek bezit'' is geworden, onder verantwoordelijkheid van het Limburgs Landschap.


                  Ik vond het heel leuk om erbij te kunnen zijn gewest, en bedank Wigo en Toller voor het vervoer.......
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
                    Zouden inwoners van Maastricht zich hedentendage realiseren op wat voor tijdbom we tot 1992 hebben geleefd?
                    Aan de reacties van het publiek destijds realiseerde zich amper iemand op welke tijdbom Maastricht leefde.

                    Opmerking


                    • #25
                      Een nostalgisch kruisrakettenpamflet - een stemmingsbeeld van midden jaren tachtig

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                      In de tijd van het kruisrakettendebat heb ik ooit nog een pamflet geschreven over de gevolgen van een kernbom op de Cannerberg voor Maastricht. Die is toen op het vrijthof uitgedeeld tijdens een manifestatie.
                      In juli 1985 bracht het Maastrichts Vredesplatform een gebundelde nota uit aan de Gemeente Maastricht, genaamd:
                      Gemeentelijk Vredesbeleid
                      .

                      Het Vredesplatform stelde dat er in Nederland een klimaat was gegroeid, waarbij ook aandacht voor de gemeentelijke taken inzake de vredespolitiek was ontstaan.
                      In dit verband werd gewezen op gemeenten elders, die in dit opzicht reeds stappen hadden ondernomen.
                      Tot die gemeentelijke taken rekende het Platform onder meer het aan de landelijke overheid kenbaar maken van de opvattingen en gevoelens die er bij de plaatselijke bevolking leefden omtrent het gevoerde vredes- en veiligheidsbeleid.
                      Daarbij werd het wenselijk genoemd de burgerij in bredere zin bij de politieke discussie over deze problematiek te betrekken en deze te kanaliseren via haar vertegenwoordiging in de gemeenteraad.

                      Ik weet niet of Ivo M. dit pamflet bedoelt, maar dat was in die jaren, mede onder aanvoering van de legendarische Mient-Jan Faber van Pax Christi, een beetje de stemming die er toen bij vredesactivisten (terecht) heerste.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #26
                        Maastrichts vredesplatform

                        Dit zal bij sommigen herinneringen oproepen...

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          In juli 1985 bracht het Maastrichts Vredesplatform een gebundelde nota uit aan de Gemeente Maastricht, genaamd:
                          Gemeentelijk Vredesbeleid
                          .
                          Deze brochure is in te zien bij het IISG, archief CPN district Limburg. Zie nummer 45

                          Opmerking


                          • #28
                            Tekenen s.v.p.

                            Ik stond net in de rij van de bedrijfskantine van PMS Vijverdal toen we werden overrompeld door een groep mensen die wilden dat wij tekenden tegen de kruisraketten. Allerlei discussies ontstonden over "Moet dat nu hier"; "Het eten wordt koud"; "Straks is mijn pauze al om" etc. Ik geloof niet dat er veel handtekeningen werden gezet. Ik heb wel van de verwarring gebruik gemaakt om dicht bij de uitdeelbalie te komen.

                            Opmerking


                            • #29
                              Wellicht toch de verkeerde brochure

                              Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht
                              Deze brochure is in te zien bij het IISG, archief CPN district Limburg. Zie nummer 45
                              Weer een geweldige vondst van hermanw in een mij onbekend archief

                              Van de vele interessante gesprekken die ik met Ivo M tijdens onze MO-borrels mocht hebben weet ik wel dat Ivo niet gelieerd was aan de toenmalige Communistische Partij Nederland, de CPN.
                              Tenminste dat heb ik begrepen. Dit kan Ivo natuurlijk zelf het beste vertellen.

                              Ik vermoed dus dat Ivo niet het pamflet: Gemeentelijk Vredesbeleid in 1985 heeft (mee)geschreven en dat ik het verkeerde pamflet heb aangehaald.

                              Maar nogmaals, Ivo kan dat het beste uitleggen denk ik
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • #30
                                Er was nog een mysterie om op te lossen, en MO zou MO niet zijn als we erin duiken. Het ging om de tekening in mergel met 't opschrift :
                                ASCENSION
                                D Y
                                28.2.74
                                .

                                Ik heb zelf een vage foto ervan, misschien dat iemand een betere heeft.
                                De enige relatie met NAVO die ik vind rond deze datum, was de terug trekking van Griekenland uit de NAVO vanwege het binnenvallen van Cyprus door Turkije.
                                Bestanden bijvoegen
                                Fallor ergo sum

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X