Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Emile de Stuers-gebouw (1904)

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Emile de Stuers-gebouw (1904)

    Aan de zuidelijke uitloper van de Kruisherengang staat op nr. 12 een groot gebouw dat op de gevel de naam 'Emile de Stuers' draagt. Ook is daar een buste van hem opgenomen in de gevel.

    Het pand is op initiatief van jonkheer Ruys bekostigd uit de erfenis van jonkheer Emile de Stuers, onder meer oud-gemeenteraadslid, die in 1892 overleed. Hij was een oudere broer van de bekende Victor de Stuers.
    Officieel heet het gebouw 'Stichting Emile ridder de Stuers', maar vaak wordt het afgekort tot De Stuers-gebouw, of uitgebreid tot 'Emile de Stuers-gebouw'. Het ontwerp is van de bekende rijksbouwmeester Pierre J.H. Cuypers; de bouw nam twee jaar in beslag en de oplevering was in 1904. Er bestaat een aardige foto van het leggen van de eerste steen door Alice, een dochtertje van Ruys (Zie: Ach Lieve Tijd: Maastricht).

    Het gebouw was bedoeld als een centrum voor de katholieke arbeidersbeweging in Maastricht. Tal van verenigingen en organisaties vonden hier onderdak voor hun activiteiten, zoals het Patronaat (300 leden), de Patronaatstekenschool die eerder in de Augustijnenkerk zat (100 leerlingen) en de Volksbond met zijn aangesloten verenigingen zoals De Ster (700-800 leden). 'Men vond er de spreekkamer van de Aalmoezenier van de Werklieden [J.M. Souren, vh. kapelaan], het Secretariaat van de Arbeid, de arbeidsbeurs, redactie en administratie van De Volksbode, het secretariaat van Sobriƫtas (drankbestrijding) en het Centraal Bureau der Limburgsche Katholiekendagen.'

    Literatuur:
    * Jos Perry, Roomsche kinine tegen roode koorts, Arbeidersbeweging en katholieke kerk in Maastricht 1880-1920, Amsterdam 1983, 155, alwaar citaat en cijfers.
    * Boogard/Minis, Monumentengids Maastricht (2001), 176.

  • #2
    Brusselsestraat 77 / Kruisherengang 12

    Met twee 'huizen de Stuers' vlak bij elkaar, wordt het knap verwarrend.

    Het pand Brusselstraat 77 dateert uit ca. 1771 en kwam begin negentiende eeuw in bezit van de adellijke familie De Stuers. In 1843 werd Victor de Stuers hier geboren. Het pand moet een zeer diepe achtertuin hebben gehad, die grensde aan de huidige arm van de Kruisherengang, richting Abtstraat. Het Emile de Stuers-gebouw staat op een door de familie afgestaan perceel in die tuin.

    Recapitulerend:
    1. Er is een vml. woonhuis De Stuers (1771), Brusselsestraat 77 (ook wel abusievelijk Refugie van Sint Gerlach genoemd).
    2. Er is een gebouw 'Stichting Emile ridder de Stuers' (1903/04), Kruisherengang 12, gebouwd in de tuin van het eerste.

    Literatuur:
    * Boogard/Minis, Monumentengids Maastricht (2001), 94.
    * HEM, passim.

    Opmerking


    • #3
      Ik denk dat de meeste altans ik.
      alleen maar de steurs ken van de kruisherengang
      voor mij is het nieuw op de brusselsestr.
      bedank voor de uitleg.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
        Ik denk dat de meeste altans ik.
        alleen maar de steurs ken van de kruisherengang
        voor mij is het nieuw op de brusselsestr.
        bedank voor de uitleg.
        Niet alleen voor jouw Klaas , wist dit ook niet .
        Kende ook alleen maar kruisherengang omdat daar "vroeger" ook de vakbond een tijdje heeft gezeten.
        Zo kom je via MO heel wat teweten

        Opmerking


        • #5
          Ik geloof dat in het woonhuis aan de Brusselsestraat 77 een tijdlang een glasmuseum heeft gezeten.

          Opmerking

          Bezig...
          X