Elders op dit forum plaatste Herman onderstaande foto. Het bijschrift is door de maker van de door hem genoemde website een beetje misleidend geformuleerd. Men ziet weliswaar de paardentram (1890-1912) - in Maastricht de paardenomnibus genoemd - stilstaan voor het pand dat tot 1893 het Centraal Café huisvestte (rechts), maar er is van dat café nauwelijks iets van te zien.
Het gebouw op de andere hoek van de Helmstraat is het 1e postkantoor aan het Vrijthof, waarvoor 'de stadsbouwmeester Cuypers' in augustus 1868 reeds een plan indiende. Het werd kennelijk goedgekeurd door de rijksbouwmeester (onder wiens supervisie de rijkspost viel), want op 15 december 1870 werd deze nieuwbouw in gebruik genomen. Het pand bleek door de voortdurende uitbreiding van diensten al snel te klein. Het rijk huurde het gebouw van de gemeente en toen het contract in 1896 afliep, verhuisde men naar de Sint Jacobstraat.
Literatuur:
J.D. van Brink, Historisch overzicht van het Maastrichtsche postwezen, 's-Gravenhage 1936.
Het gebouw op de andere hoek van de Helmstraat is het 1e postkantoor aan het Vrijthof, waarvoor 'de stadsbouwmeester Cuypers' in augustus 1868 reeds een plan indiende. Het werd kennelijk goedgekeurd door de rijksbouwmeester (onder wiens supervisie de rijkspost viel), want op 15 december 1870 werd deze nieuwbouw in gebruik genomen. Het pand bleek door de voortdurende uitbreiding van diensten al snel te klein. Het rijk huurde het gebouw van de gemeente en toen het contract in 1896 afliep, verhuisde men naar de Sint Jacobstraat.
Literatuur:
J.D. van Brink, Historisch overzicht van het Maastrichtsche postwezen, 's-Gravenhage 1936.
Opmerking