Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Internetbankieren groot risico met Windows XP

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Internetbankieren groot risico met Windows XP

    De nieuwe gedragsregels wat betreft het internetbankieren maakt het een stuk onzekerder dat slachtoffers van fraude door bijvoorbeeld malware financieel worden gecompenseerd door de banken als zij nog gebruik maken van Windows XP

    Het volledige verhaal is te lezen op: http://webwereld.nl/...-met-windows-xp

    Het originele artikel op computerword meldt:

    Microsoft stopt per 8 april met het verhelpen van gaten in het bejaarde besturingssysteem Windows XP, dat daardoor kwetsbaar wordt voor aanvallen van criminelen die het hebben gemunt op mensen die internetbankieren. Met gebruikmaking van de gaten in Windows XP is hetna 8 april prijsschieten voor die fraudeurs. De financiƫle gevolgen zijn waarschijnlijk voor de consument en niet meer voor de bank

    http://computerworld...&__utmk=5182000

    Ik zie geen reden om nog Windows XP te gebruiken. Veel gehoord argument is dat XP beter werkt op oude hardware. Uit eigen ervaring weet ik dat dit zeker niet het geval is. Windows 7 draait zeker net zo goed.....
    zo zijn er de laatste dagen wel meer waarschuwingen aan de argeloze consument uit gegaan...

    tevens dat AVM, de producent van fritzbox (een router voor dsl per telefoon) waarschuwt wegens de open poort 443 die gehackt wordt door de cyber criminelen, om via jou gratis te kunnen bellen (en/of erger)

    { die poort 443 is speciaal voor extern beheer, maar is "standaard gesloten" op je fritzbox <> heb je die ooit geforward, open gezet OF een behulpzaam familie lid heeft dat ooit gedaan, loop je een risico }

    ben je gebruiker van windows XP op jouw pC laat je goed beraden en vraag zo nodig hulp van professionals...

    gezien de kwestie internet bankieren is je eerste adres om te vragen of je aan de veiligheid voldoet de bank(en) zelf.

    met vriendelijke doch ernstige groet => mvdeg
    ik ben verguisd

  • #2
    fritzbox van producent AVM heeft in ieder geval een update van de firmware ter beschikking gesteld

    xs4all heeft op hun web pagina's hulp en raad aangeboden

    https://www.xs4all.nl/klant/veilighe...-uitschakelen/
    en nadien nu een patch (een verbetering)
    https://www.xs4all.nl/klant/helpdesk...7360/firmware/

    waar mee poort 443 geen lek meer zou zijn

    andere internet providers moeten natuurlijk ook reageren en U bericht geven.
    Last edited by Antonius; 20 februari 2014, 13:52.
    ik ben verguisd

    Opmerking


    • #3
      Speciaal voor de ouderen onder U met vraagtekens en mogelijk hulpverzoek aan derden of aangeboden door derden... betreffende dit thema

      Uw Bank medewerker komt echt niet zo maar aan de deur aanbellen om uw situatie te beoordelen betreffende uw PC!
      onaangekondigd bezoek is compleet onbetrouwbaar bezoek

      een Bank medewerker komt enkel op vooraf gemaakte afspraak hetgeen ook nog eens bevestigd wordt via een officiƫle brief en/of e-mail van de bank
      U bent degene die de Bank medewerker vraagt langs te komen en niet andersom.
      dus nogmaals in het geval dat het andersom is:
      onaangekondigd bezoek is compleet onbetrouwbaar bezoek

      U wordt dus nooit gebeld door uw Bank
      en
      Bij U wordt er nooit aan de deurbel aangebeld door een Bank medewerker.

      Enkel als u zelf telefonisch "vooraf" een afspraak maakte... en u daarvan ook een bevestiging hebt gekregen over datum en tijdstip zal zich de Bank medewerker op tijd en die datum bij u aanmelden.
      Hij is verplicht zich heel duidelijk te legitimeren en zal wachten totdat u ruggespraak met uw bankfiliaal gedaan heeft.

      Doe onaangekondigd bezoek niet open.

      Meldt zo een onaangekondigd bezoek "met die smoes over internet bankieren" welke u geen toegang verleend hebt alsnog en liefst onmiddellijk aan de politie.

      Heeft u vragen over onveilig en of veilig internetbankieren inzake uw PC ga ofwel zelf naar de bank om navraag te doen of vraag uw familie om raad.
      Die persoon die uw PC eventueel veiliger maakt hoeft uw bankgegevens niet te kennen en vooral geen aanmeld gegevens te kennen.
      de aanmeldgegevens kent enkel U, geef die nooit prijs

      Enkel als U reeds een machtiging aan een familielid gegeven hebt betreffende bankzaken en internetbankieren, bent U ook betreffende de Wet gerechtigd die aanmeldgegevens aan "Uw gemachtigde" te overhandigen.

      De gemachtigde die dit soort zaken regelt voor U is aan de Bank kenbaar gemaakt en dat kan zoon of dochter zijn.
      De machtiging is een officieel document dat via uw Bank geregeld is.

      Ook de niet ouderen onder U die dit lezen, zouden zich er van bewust moeten zijn dat hier een verantwoordelijkheid ligt inzake Uw of uw ouders financieel wel en wee.

      met vriendelijke groet
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • #4
        als u er niet op let en er niet naar zoekt weet u ook niet dat u een risico aangaat

        Dus wist u wellicht ook nog niet dat er Sowieso een nieuw lek ontdekt is in alle internet explorer / browsers

        Een nieuw lek ontdekken betekend dus ook voor de crimineel, zolang het niet dicht is, proberen wat er allemaal mee mogelijk is
        (ook hier is internet banking weer een steevaste eerste plek om aan te vallen)

        zero day exploit in windows (en voor XP is er geen ondersteuning meer om dat lek te dichten) klik op mij voor nadere uitleg
        en
        OpenSSL lek in alle browsers (windows, apple, linux)

        met vriendelijke groet
        Last edited by Antonius; 28 april 2014, 16:06.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          als u er niet op let en er niet naar zoekt weet u ook niet dat u een risico aangaat

          Dus wist u wellicht ook nog niet dat er Sowieso een nieuw lek ontdekt is in alle internet explorer / browsers

          Een nieuw lek ontdekken betekend dus ook voor de crimineel, zolang het niet dicht is, proberen wat er allemaal mee mogelijk is
          (ook hier is internet banking weer een steevaste eerste plek om aan te vallen)

          zero day exploit in windows (en voor XP is er geen ondersteuning meer om dat lek te dichten) klik op mij voor nadere uitleg
          en
          OpenSSL lek in alle browsers (windows, apple, linux)

          met vriendelijke groet
          Ten eerste, de virusscanner up to date houden, ten tweede geen wazige mails openen, ten derde mensen die denken verstand te hebben van pc's en dergelijke buiten de deur houden, laat het maar aan de echte profi's over. (zelfs die kun je niet vertrouwen!)

          Ook op dit forum zitten er menigeen die denken dat ze van alles weten maar echte profi's op pc gebied zijn ze niet, dus ...

          Wees voorzichtig met je pc en wachtwoorden!

          Opmerking


          • #6
            Zelfs rooksignalen zijn niet betrouwbaar.

            Opmerking


            • #7
              Politie ontraadt gebruik Internet Explorer
              De Nederlandse politie heeft het gebruik van Internet Explorer dinsdag afgeraden. ''Gebruik het alleen als het niet anders kan, en in uitgebreide beveiligde modus", luidt een waarschuwing op Twitter voor internetgebruikers.

              bron : http://www.nu.nl/tech/3763054/politi...-explorer.html
              Dus allemaal over naar Chrome of Firefox
              Fallor ergo sum

              Opmerking


              • #8
                Dacht dat marki's commentaar op mij slaat betreffende de forumleden die geen PC profi's zijn...

                Dat ben ik ook niet.
                Ik gaf er enkel ruchtbaarheid aan...
                Ik dank de andere met de reacties die aantonen dat die ruchtbaarheid gegrond is.

                Opensuse 13.1 OpenSLL fixed Firefox 28 + noscript addon
                ik ben verguisd

                Opmerking

                Bezig...
                X