Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jef Vliegen, filmproducent

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Jef Vliegen, filmproducent

    Elders op de site werd een vraag gesteld over speelfilms die in Maastricht opgenomen werden en die op DVD verkrijgbaar zijn. Dat deed mij denken aan enkele professionele films die door een Maastrichtse productiemaatschappij werden gemaakt, namelijk die van Jef Vliegen.

    Vliegen was toentertijd eigenaar van bistro 't Knijpke in de Sint Bernadusstraat. De kelderbistro was zeer populair. Wie herinnert zich niet 't plenkske kies, in de vroege jaren '70 iets nieuws in Maastricht. Maar de aantrekkingskracht zat zeker ook in het filmzaaltje dat de eigenaar boven zijn bistro exploiteerde.

    Vliegen was filmfanaat en waagde zich zelfs aan een eigen productiebedrijf, onder de bedrijfsnaam Cine-producties Maastricht, later afgekort tot Cine-Ma. Zijn regisseur was de piepjonge Guido Pieters, in 1970 net afgestudeerd aan de Filmacademie. Het bedrijf heeft het slechts een tiental jaren bestaan, maar heeft in die periode toch tenminste vijf films geproduceerd, waaronder de publiekstrekker Dr. Vlimmen (1978 ).

    Een van de verdiensten van Jef Vliegen is geweest, dat hij de onbekende Pieters de kans heeft gegeven zich te ontwikkelen tot de succesvolle filmregisseur die hij geworden is. Ik denk niet dat Vliegen er ook maar iets aan heeft verdiend (eerder het tegenovergestelde), maar daar ging het hem ook niet om. Een echte liefhebber.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 augustus 2012, 16:11. Reden: aanvulling tekst

  • #2
    Inderdaad een bekende film was dr. Vlimmen met Peter Faber en Monique van de Ven in 1977.
    Last edited by Breur; 26 december 2014, 19:44.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Allerzielen (1970)

      Als archivaris audiovisuele collecties bij het Gemeentearchief Maastricht kreeg ik eind jaren 1990 een twaalftal verhuisdozen aangeboden met ongeregeld filmmateriaal dat ergens in een garage of op een zolder in de weg stond te staan. Wie de goede gever was, zou ik in het archief van het Archief moeten nazien. De collectie als zodanig had geleden onder het ontbreken van voor filmmateriaal behoorlijke klimatologische omstandigheden, maar een deel was zeker nog in redelijke staat.

      De collectie inventariserend, bleek mij dat het bijna uitsluitend ging om professionele beeld- en geluidsbanden, op 16 mm smalfilm en wat betreft het beeld: in kleur. Voor zover ik met beperkte mogelijkheden kon beoordelen, ging het in hoofdzaak om de rushes van takesAllerzielen (1970).

      Het zal bekend zijn dat filmopnamen eindeloos worden herhaald en dat van de ontwikkelde filmstroken (rushes) van al die opnamen (takes) slechts twee of drie exemplaren worden bewaard. Die liggen dan ten grondslag aan de uiteindelijke film. De collectie die ik in handen kreeg was het ruwe materiaal van die opnamen.

      De titel van deze rolprent was 'Allerzielen'. Het zei mij toentertijd niets. Het Internet was vijftien jaar geleden nog een tamelijk schrale bron en ook het Filmmuseum in Amsterdam kon mij niet verder helpen. Schaarse gegevens vond ik in artikelen over Vliegen in het Limburgs Dagblad of Dagblad De Limburger. Ik maakte daaruit op dat deze film geen groot bereik had gekend. Het valt dan ook te verwachten dat hij nooit op DVD is uitgekomen.

      Over de medewerkers kon ik toen weinig te weten komen, omdat ik alleen beschikte over de korte aantekeningen op de spoelen. Wel herinner ik mij dat een piepjonge Guido Pieters regisseur was van Vliegens eersteling. Dat wordt bevestigd door zijn huidige palmares.

      Ik krijg de indruk dat Allerzielen mogelijk Pieters' eindexamenfilm is geweest. Hoe lang de rolprent was, is mij onbekend.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 oktober 2017, 18:00.

      Opmerking


      • #4
        Jef Vliegen, filmproducent (2)

        Kijkend naar de titels bij Guido Pieters herinner ik me dat tussen de grote hoop 'Allerzielen' ook enkele spoelen zaten met werkmateriaal van Carnaval (1970), Vaarwel, een sprookje (1973) en De smalle oude man (1975). Van de laatste film meen ik me stellig te herinneren dat Lex Goudsmit de hoofdrol speelde. De naam bleef 'haken' omdat Goudsmit kort tevoren landelijk bekend was geworden door zijn vertolking in Fiddler on the roof. De smalle oude man staat echter niet vermeld in dit overzicht op internet.

        In hoeverre deze vier titels in Maastricht zijn opgenomen, zou ik niet kunnen zeggen. Ik heb de beelden zelf nooit gezien, maar weet wel dat Pieters voor zijn eerste films in elk geval voor een deel de stad als achtergond gebruikte.
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 oktober 2017, 18:02. Reden: redactie

        Opmerking


        • #5
          Dr. Vlimmen (1978 )

          Het was niet de eerste keer dat Vlimmen werd verfilmd, maar het was al weer lang geleden dat aan het boek van Roothaert filmisch aandacht was besteed. Dr. Vlimmen, met in de hoofdrol Peter Faber, was de eerste grote publieksfilm die Pieters maakte. Hij vestigde er zijn naam mee.

          Vliegen was er terecht trots op. In dit interview komt hij min of meer zelf aan het woord.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 oktober 2017, 18:03. Reden: redactie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Zijn regisseur was de piepjonge Guido Pieters, in 1970 afgestudeerd aan de Filmacademie.


            Guido Pieters in zijn jonge jaren. Hij woonde in de Hebronstraat te Limmel en draaide in het tuinhok al films voor buurtgenoten.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Vliegen was toentertijd eigenaar van bistro 't Knijpke in de Sint Bernadusstraat. De kelderbistro was zeer populair. Wie herinnert zich niet 't plenkske kies, in de vroege jaren '70 iets nieuws in Maastricht. Maar de aantrekkingskracht zat zeker ook in het filmzaaltje dat de eigenaar boven zijn bistro exploiteerde.
              Over Jef Vliegen weet ik weinig anders dan dat hij het Knijpke in 19~87 '88 heeft verkocht en men hem een aardig onderkomen had bezorgd... tja zorg om iemand die ziek was.

              Ondanks dat, men poogde te continueren wat er in het Knijpke beroemd was, het eten en de sfeer, ondanks volledige vergunningsplichtige verbouwingen van keuken, sanitair en opslag en invoeren van nieuwe Hygiëne regels als mede dat hogere niveau welk de nieuwe eigenaar ongemerkt leverde aan zijn klant, kwam diegene die hem (Jef Vliegen) een warm hart toedroeg in het gedrang.
              Op een bepaald moment werd Jef Vliegen ook weer gesignaleerd in het Knijpke achter de Bar.
              Wie of welke organisatie de nieuwe eigenaar "destijds" in de penarie bracht en nadien ook bedreigde kan ik niet melden.

              Ik kan enkel algemeen stellen dat wel meer kunstenaars zich hebben overgeleverd aan middelen die hun nieuwe percepties en ideeën leverden.

              of de Protegé Guido Pieters, er iets mee van doen heeft weet ik absoluut niet

              Wellicht heeft u een schenking gekregen in 1990 met als inhoud de smalfilms van iemand die het goed bedoelde.

              met groet.
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                Beste Antonius, Jef heeft zijn zaak moeten sluiten van de belastingen, helaas was dat niet nodig geweest.
                Daarna heeft Stizinger de zaak gekocht en de verbouwingen gedaan, deze mensen hadden geen link met de Knijp en de klanten.
                Ze hadden alleen maar smartlappenmuziek in de aanbieding en mevrouw Stitzinger stond altijd met haar bloemenschort achter het buffet.
                Het Knijppubliek bleef weg.
                De laatste uitbater was Tim de Beaumond, en probeerde te redden wat er te redden viel, boven werd het restaurant en beneden de kaaskelder.

                Het kroeggebeuren was voorbij, nu komen op de pek van het Knijpke 3 appartementen
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking


                • #9
                  mijn bericht ging over Jef Vliegen en de films
                  Off Topic
                  Wie jij nu plotsklaps tot klant benoemde
                  Het Knijppubliek bleef weg.
                  is dus daarmee niet opgehelderd en als ontevreden klant onbekend.
                  Daarmee zeker ook geen meetwaarde voor het wel en wee van een bekende Kroeg.
                  Dat wegens een {overdreven} bloemenschort, dat geloof je zelf toch niet.

                  Ik kwam er met heel veel vrienden en collega's uit Amsterdam tijdens de weekenden > dus gedurende Prime time + goede muziek van de Neue Welle / RTBF / Latijns Amerikaans + gelukkige Klanten.
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    mijn bericht ging over Jef Vliegen en de films
                    Off Topic
                    Wie jij nu plotsklaps tot klant benoemde is dus daarmee niet opgehelderd en als ontevreden klant onbekend.
                    Daarmee zeker ook geen meetwaarde voor het wel en wee van een bekende Kroeg.
                    Dat wegens een {overdreven} bloemenschort, dat geloof je zelf toch niet.

                    Ik kwam er met heel veel vrienden en collega's uit Amsterdam tijdens de weekenden > dus gedurende Prime time + goede muziek van de Neue Welle / RTBF / Latijns Amerikaans + gelukkige Klanten.
                    Helemaal eens dit was het Knijpke van Jef, en als buurvouw van het Knijpke en vaak bij de buren te gast was ook dit mijn beleving
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #11
                      Parel, klopt het dat Jef een dochter heeft met de merkwaardige, en (geslachtstechnisch foute) voornaam Sietze?
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        Interessant. Jullie dwalen af!

                        Opmerking


                        • #13
                          Ja, terug naar het onderwerp: Wat deed Jef naderhand? Ik lees iets over Het Elfde Gebod, die lag toch op de Kommel?

                          Ik lee verder iets over ''Plenkske Kies'', maar was een van de meest gevraagde gerechten niet de Unnesop? Die kan ik me als import-Maastrichtenaar nog wel voor de geest halen.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #14
                            Jef is kunstschilder geworden en geeft vaak exposities
                            Last edited by Breur; 26 december 2014, 19:43.
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #15
                              Allerzielen (1970)

                              Er blijken twee films te bestaan met de titel Allerzielen. De tweede is gemaakt naar aanleiding van de moord op Theo van Gogh. De hier vermelde uit 1970 is inderdaad de eindexamenfilm
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 oktober 2017, 18:14. Reden: redactie

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X