Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Famkin familiefilmpjes

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Famkin familiefilmpjes

    Ik kom op het internet af en toe, filmpjes tegen van Fam(ilie) Kin.

    Kan iemand mij vertellen wie deze familie is, en wie filmer is?
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Caesar, heb je een voorbeeld?

    Opmerking


    • #3
      Fam Kin

      Breur, kijk bijvoorbeeld eens naar "Film in blik"
      http://www.archieven.nl/nl/zoeken?mi...ast_mod%7cdesc

      Opgenomen in 1942?
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #4
        Alice en Jan?

        De naam Kin komt in Maastricht voor of is Kin afgekort?

        In mei 1968, toen de J.F. Kennedybrug in Maastricht officieel
        geopend moest worden, werd dhr Rob Leclercq door het
        gemeentebestuur gevraagd om een aantal oldtimers bijeen te
        brengen, die na de officiële opening (lintje doorknippen), als
        eerste de brug zouden passeren.
        Naar aanleiding van deze gelegenheid heeft een aantal
        Maastrichtse vrienden het initiatief genomen om een oldtimerclub
        op te richten.
        De IVAC is opgericht op 24 januari 1969 met als voorzitter
        Rob Leclercq en penningmeester Jan Jacob. Deze laatste is
        nog altijd een zeer gewaardeerd lid binnen de IVAC.

        Meer kan ik uit de genoemde namen niet halen ...
        Last edited by Breur; 19 augustus 2012, 13:59. Reden: redactie

        Opmerking


        • #5
          Opmerkelijk in de schrijfwijze Geuscens.

          Opmerking


          • #6
            'Smalfilmbedrijf' FAMKIN JGG (1)

            Het heeft wat moeite gekost, maar nu ben ik er volgens mij toch uit. Het gaat om familiefilmpjes waarvan het toentertijd de bedoeling was dat ze in de familiekring werden vertoond. Wie lang genoeg wacht komt in deze film uiteindelijk een tussentitel tegen met de volgende tekst:

            FAMKIN presenteert: Per tandem samen door Zuid-Limburg; met als hoofdpersonen 'n bekoorlijke jonge dame Alice Leclercq, pedaaltrapper Jan Geusgens en een tandem. Routekaart met de plaatsnamen Maastricht, Heugem, Gronsveld, St. Geertruid, Mheer en Noorbeek.
            Met Michel Schrijnemaekers, Rob Leclercq, Jan Geusgens als operateurs.
            Tekeningen ontworpen en getekend door Rob Leclercq.
            Opgenomen volgens het FAMKIN klank systeem.
            Montage verzorgd door Jan Geusgens.

            Let op: fragment 27: tussentitel als (daar niet ter zake) archiefbeschrijving; fragment 36 en 37: tussentitels ingemonteerd.

            De hoofdpersoon bij deze productie, de 'directie', was volgens mij Jan Geusgens. Hij 'acteerde', was operateur en tekenaar, en deed in zijn eentje de montage. Ik vermoed dat hij ook al het materiaal financieerde. Dit verklaart de initialen in het midden van het logo: JGG. Hij was naar ik vermoed de steeds in beeld zijnde partner van Alice, maar het kan ook broer Rob Leclercq zijn die zo vaak in beeld is. In elk geval hanteerde hanteerde ook Geusgens de camera als hij niet zelf in beeld was. Waren Geusgens en Leclercq beide in beeld, dan zal de operateur Schreinemaekers zijn geweest.

            Als we aan portretten van de heren zouden kunnen komen, zal een en ander duidelijker zijn.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 15:01. Reden: aanvulling

            Opmerking


            • #7
              'Smalfilmbedrijf' FAMKIN JGG (2)

              Geusgens had er lol in om zijn 'onderneming' als een heus smalfilmbedrijfje te presenteren. In een andere film die bij het RHCL berust kondigt hij aan dat 'de directie' een filmpje brengt van schaatsen op de buitenbaan in Heugem (1941-1942).

              De naam FAMKIN is volgens mij een samentrekking van Familie Kino, of iets dergelijks. In elk geval heeft de naam geen enkele relatie tot een bestaande (familie)naam.

              Het bovengenoemde FAMKIN-klanksysteem bestaat niet als regulier systeem. Geusgens werkte met Agfa 8 mm. smalfilm. Ook voor de oorlog was het al mogelijk daar een geluidsmagneetband op te zetten, maar dat was een dure aangelegenheid. De bovengeciteerde tussentitel laat in een tekening duidelijk zien dat het 'FAMKIN-klanksysteem' bestaat uit met een microfoon opgenomen geluid, dat later op een grammofoonplaat werd gebrand en tijdens de projectie werd afgespeeld. Dit verklaart ook waarom het geluid niet te horen is: de filmpjes zijn bewaard gebleven, de platen niet.

              Bronnen:
              Elseviers Encyclopedie voor fotografie en cinematografie (1958 ), Internet en in het algemeen een plankje smalfilm in mijn boekenkast .
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 14:51.

              Opmerking


              • #8
                Fam Kin

                Ingrid, hartelijk dank
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #9
                  Famkin (3)

                  Wie waren deze vrienden nu eigenlijk?

                  Jan Geusgens (1914-1989) was de derde zoon van apotheker H.C.J. Geusgens († 11.05.1938 ) en diens vrouw Valentine Cecile Josephine Gregorius in de Muntstraat. Veel meer heb ik over Jan niet kunnen vinden. De familienaam was Geusgens (op de film gemakkelijk gelezen als 'Geuscens' en op deze website verkeerd gespeld).

                  Alicia Leclercq (1914-2002) was een zusje van Rob Leclercq en kreeg verkering met Jan. Te eniger tijd zijn ze getrouwd, maar wanneer dat is geweest, heb ik niet kunnen vinden. Zij liggen in hetzelfde graf op de Algemene Begraafplaats.

                  Over Rob Leclercq heeft Breur hierboven al een en ander boven water gekregen.

                  Michel Schreinemaekers blijft voorlopig nog een raadsel.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 16:57.

                  Opmerking


                  • #10
                    Leclercq-Geusgens

                    Bron: familieberichten online:
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #11
                      FAMKIN (4): winter 1942

                      Er zijn vier films bij het RHCL. Alle bestaan ze uit aan elkaar geplakte fragmenten die door het archief zijn beschreven. Jammer is dat die beschrijving niet synchroon loopt met de verschillende afleveringen en dat de links van de fragmenten niet altijd werken. Een deel van de films lijkt elkaar ook te overlappen.

                      In 1942 weet Jan Geusgens nog steeds aan filmmateriaal te komen. Ofwel hij heeft voor de oorlog veel ingeslagen, ofwel de schaarste laat nog even op zich wachten. Overigens wordt er in de krant ook regelmatig apparatuur te koop aangeboden, compleet met ongebruikte films. Misschien dat hij daar gebruik van maakte.

                      Inmiddels opent Geusgens zijn films met de titel: 'FamKin Filmjournaal'.
                      Deze van de winter van 1942 laat onbezorgde sneeuwpret zien op de Onze Lieve Vrouwewal en Poort Waarachtig (glijbanen, sleetjes twaalf op een rij, enorme sneeuwbal die in de Zwanenvijver plonst), en de schaatsbaan in Heugem.

                      De laatste vind ik geweldig leuk omdat er een doorsnede van de bevolking te zien is. Twee kapelaans zwieren gearmd sierlijk over het ijs, een hele rits broeders achter elkaar rijdt hard, een jonge 'Sonja Heni' in kort pakje (waarschijnlijk een tiener uit de familiekring) en andere kunstrijders (m/v) scharrelen tussen de anderen door tot er een apart stuk wordt afgeschoten voor kunstrijders. Een mareschaussee wordt gevolgd, een soldaat waagt zich op het ijs, lui in militaire broek en laarzen. Krabbelaars vallen en leren op opstaan. Botjes, Friese doorlopers en kunstrijlaarsjes: het is er allemaal. Maar het leukst vind ik nog de trein die pal naast de baan van Eijsden naar Maastricht door het besneeuwde landschap stoomt.als een zwarte rups die witte adem uitblaast. Wat een toeval dat die erop is gekomen!

                      Duidelijk is dat dit - alweer - een familiefilmpje is. De belangstelling voor de parochiegeestelijkheid (meerdere opnamen) wordt mogelijk verklaard door het feit dat Geusgens' oudste broer Henri kapelaan is geworden. (Stond o.m. aan de St.-Martinus- en de Onze Lieve Vrouwekerk).
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 17:03. Reden: uitbreiding, redactie

                      Opmerking


                      • #12
                        FAMKIN (5): Bombardement op Drukkerij Boosten

                        De films zijn minder goed beschreven en bereikbaar dan men zou willen. Zo is er deze, die als titel voert: 'Uitstapjes met de familie Schreinemaekers'.

                        Het enige dat ik met deze link kreeg was een uitgebreide reportage van de schade die Drukkerij Boosten in de Tweede Wereldoorlog opliep bij een bombardement. Overigens een mooi document dat de schade, het herstel en de aankomst van een nieuwe (?) drukpers heeft vastgelegd. Gezien de uitgebreidheid van de opnamen dringt de gedachte zich op dat de filmer bij Boosten werkte, of tenminste bij het OLVplein woonde.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 15:11. Reden: FAMKIN (5)

                        Opmerking


                        • #13
                          FAMKIN (6): vooroorlogse 8 mm. smalfilm in kleur!

                          Tenslotte wil ik nog even terugkomen op de eerste film die hier genoemd werd. Deze bestaat uit 46 fragmenten, waarvan de laatste vier (42-46) niet toegankelijk zijn. Opmerkelijk is dat de filmer vanaf fragment 28 tot 36 een aantal afleveringen maakte op kleurenfilm. Dat is echt heel bijzonder, want duur en door amateurfilmers toen nog nauwelijks gebruikt.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2012, 17:04. Reden: correctie

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X