Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Cookie wetgeving websites

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Cookie wetgeving websites

    Vanaf vandaag zijn websites die zich richten op de Nederlandse markt verplicht hun gebruikers te informeren over, en toestemming te vragen voor, het gebruik van zogenaamde 'tracking cookies'. Het gaat hierbij om alle vormen van opslag op randapparatuur van de eindgebruiker welke niet strikt noodzakelijk is voor de werking van de site.
    De wet werd vorige week met spoed doorgevoerd nadat de EU dreigde Nederland forse boetes op te leggen. In eerste instantie zou de wet per 1 januari 2013 van kracht worden. Later werd dit vervroegd naar 1 juli 2012 en vorige week werd besloten dat websites de informatie -en toestemmingsplicht vanaf vandaag dienen te implementeren.
    Op FOK.nl krijgen gebruikers sinds vandaag een informatiepagina voorgeschoteld met informatie over cookies, welke cookies wij plaatsen en waar deze voor dienen. Een rondje over het Nederlandse web leert dat de meeste bedrijven de wet vooralsnog negeren. Op de site van de Telegraaf staat wel een klein informatiebalkje bovenaan, maar dan heb je al tracking cookies van 18 verschillende aanbieders ontvangen. Dit is voor de wet inmiddels verboden zonder uitdrukkelijke toestemming.
    Ook op de door ons gecontroleerde overheidssites konden wij geen meldingen of toestemmingsverzoeken vinden, hoewel 'verboden' cookies van Google Adsense, Doubleclick en Google Analytics daar veelvuldig werden geplaatst.fok.nl


    ==


    Is MO hiervan op de hoogte en hoe gaat men hier op MO mee om?
    Een voorbeeld van een cookie die MO gebruikt is om je gebruikersnaam (in mijn geval Equinox) door de site te laten onthouden.

  • #2
    Het barst inderdaad van geplaatste cookies als je gebruik maakt van internet. Als je uitlogt van MO komt er een mededeling dat de cookies door MO "gebruikt" zijn verwijderd.
    Of vBulletin software toelaat het script te veranderen waardoor een popup bij de aanmelding verschijnt, weet ik niet.
    Je zou natuurlijk in de voorwaarden voor het gebruik van MO kunnen opnemen dat er gebruik gemaakt wordt van cookies om MO te laten functioneren. Dat lijkt mij het simpelst en de goedkoopste oplossing.

    Opmerking


    • #3
      MO gebruikt trouwens ook google analytics, maar dit zouden we eventueel kunnen uitgeschakelen. Is alleen leuk voor de statistieken.

      Er moet nog een informatie pagina komen over het cookie gebruik.
      Zoals ik het lees moet je alleen toestemming vragen voor tracking cookies en niet voor functionele cookies van vbulletin.

      Cookie wetgeving
      Last edited by Rubke; 5 juni 2012, 13:57.
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Ik kreeg vandaag de melding dat ik commerciƫle cookies via deze link kon uitzetten.

        Ik heb eens gekeken hoeveel commerciƫle websites, waar ik nog nooit van gehoord heb, laat staan dat ik ze ooit (bewust) heb bezocht, mij cookies stuurden. :(
        Als het goed is staat nu alles uit.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking

        Bezig...
        X