Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wolder, terug naar de kern!!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wolder, terug naar de kern!!

    Bron: CDA Maastricht - Pers & Communicatie 08-01-2013



    Het zag er zo veelbelovend uit toen Woningvereniging Servatius enkele jaren geleden met ambitieuze plannen kwam om de dorpskern van Wolder op de schop te nemen. De beide Hoeves Castermans zouden verbouwd worden tot fraaie woningen met appartementen. Het Kerkplein zou onder handen genomen worden en de hele buurt zou daarmee een oppepper krijgen. Kortom, Wolder zou er flink op vooruit gaan.
    Maar de kopers bleven weg en Servatius zag zich genoodzaakt het werk uit te stellen. Of af te stellen? Voorlopig zal niemand dat durven toegeven. Anno 2013 zien we de gevolgen. Lege, verpauperde panden die ongewenste bezoekers aantrekken. Een groot, triest uitziend braakliggend terrein. Een armzalig restje muur, hoopvol maar zinloos onderstut door een paar lelijke balken.
    Dit is niet wat we willen! Wolder is een levendige, sociale gemeenschap en verdient aandacht. Vooral in deze tijd, waarin het steeds belangrijker wordt om centrale plekken te hebben waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en iets voor elkaar kunnen betekenen. Met levendigheid en gezelligheid. Passend bij het unieke, ondernemende karakter van Wolder.
    De afgelopen maanden heeft Josephine Dols van CDA Maastricht dit in haar rol als raadslid al vaker aangekaart, zowel bij de gemeente als bij Servatius. Maar beiden blijven stil. Dols: “Ik vind dit jammer, het wordt tijd dat er wat leven in de brouwerij komt! Wie pakt de handschoen op?”

  • #2
    Hoeve Castermans

    Als ik hier écht mijn mening over moet zeggen, veroorzaak ik ongetwijfeld een kortsluiting op Mestreech Online. Ik zal het dus kort houden.

    Het is bitter dat dit project ooit is goedgekeurd. Het was vanaf het begin af duidelijk dat de bedoelde appartementen te duur zouden worden voor diegenen in Wolder voor wie een alternatief in de wijk ten enen male ontbreekt.

    Erger nog is het in mijn optiek dat een hoeve die meer dan vierhonderd jaar stond ingetekend op oude kaarten van de omgeving van Maastricht, als onbetekenend cultuurgoed werd weggevaagd, terwille van het financieel gewin. En daarna zodanig werd ontmanteld dat het enige onderdeel dat men na sterke aandrang vanuit de bevolking dan nog wilde conserveren, helemaal per ongeluk uit zichzelf instortte...

    Was Servatius - al dan niet bewust - dermate onkundig, dat aan de noodzaak om een half afgebroken poort te stutten (alleen de buitenmuur zou worden bewaard, niet de volledige poortdoorgang), niet werd gedacht? Een beetje vreemd voor een bouwvereniging die in 1902 werd opgericht en dus over 110 jaar ervaring beschikte.

    Opmerking


    • #3
      Het plan komt nog duidelijk uit de tijd tijd dat men dacht dat de bomen tot in de hemel en verder groeiden, terwijl alles er op wees dat ook daar in Nederland een einde aan zou komen. Denk maar aan Balkenende die een paar jaar geleden nog met droge ogen beweerde dat de crisis Nederland niet zou raken. Maar zoals bij velen bij de overheid, woningstichtingen en projectontwikkelaars werd er vooral aan kortetermijndenken gedaan en werd tegen alles in die projecten gewoon doorgezet. Denk aan bv de Campus bij het aZM.:(:(

      Opmerking


      • #4
        Back to topic please. Was dat niet Wolder?

        Opmerking

        Bezig...
        X