Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wolder - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wolder - informatie

    Wolder

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    Wolder is geen wijk, maar is nog altijd een dorp met zijn eigen kerk en eigen verenigingsleven.
    Van de oude sociale structuren is niet zo heel veel meer over.
    Ook winkels zijn er bijna niet meer. Net over de landsgrens, maar nog binnen de aangrenzende lintbebouwing van Vroenhoven langs de Tongerseweg zijn die er wel.
    De landelijke dorpsstructuur is nog goed herkenbaar door de oude hoeven langs de Pletzersstraat en de Heukelommerweg en de centrale kerk van L. Keuller [1896-1898].
    Naoorlogse stadsuitbreidingen langs de Tongerseweg (1954) en tussen de Vroenhoven- en Heukelommerweg (1974) hebben het dorpse karakter van Wolder niet uitgewist, maar hebben er toch meer een wijk van Maastricht van gemaakt.
    Ten noorden van de Tongerseweg ligt nog een geïsoleerd en karakteristiek stukje van het oude dorp (Kesselterweg en Lammergierstraat).

    HISTORISCHE INFORMATIE
    De geschiedenis van Wolder gaat terug tot ver in de Middeleeuwen.
    De afgebroken kerk had een toren en een schip uit de Romaanse periode.
    Wolder was de voornaamste nederzetting in het Graafschap Vroenhof, waartoe tevens de gehuchten Nekum, Montenaken, Heukelom en een deel van Maastricht behoorden.
    Tot in de 19de eeuw woonden er voornamelijk landbouwers in de Vroenhof, de naamgever van de gemeente Vroenhoven.
    Na de Belgische Afscheiding van 1830 werd deze gemeente gesplitst in een Belgische gemeente Vroenhoven en een Nederlandse gemeente Oud-Vroenhoven.
    De vruchtbare lössgrond was zeer geschikt voor akkerbouw en tuinbouwgewassen en op de zuidhellingen van het Jekerdal lagen wijngaarden.
    Op 1 januari 1920 werden Oud-Vroenhoven en de voormalige gemeente Sint Pieter bij Maastricht gevoegd.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    De naam Wolder, vroeger Wilre, zou afgeleid zijn van het Latijnse woord ‘villa’, de term voor een Romeinse herenboerderij of een Karolingisch domein.
    De oude straten van het dorp Wolder dragen nog hun in de loop der tijden verkregen namen (meestal van dorpen in de omgeving).
    De nieuwe straten tussen de Tongerseweg en de Heukelommerweg zijn vernoemd naar bekende personen uit Wolder.
    De straten van de uitbreiding tussen de Heukelommerweg en de Vroenhovenweg zijn vernoemd naar de Banken (= de dorpen) van het oude Kapittel van Sint-Servaas.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    http://www.heemkundewolder.nl/

    Opmerking


    • #3
      Cafe de Pepel in Wolder

      Ben er zelf nooit geweest maar van vele vernomen dat het een appart super gezellig café is.
      De Cafe zal per 1 maart van eigenaar veranderen en de opvolger is Coen Smits

      Coen heeft zijn ervaringen opgedaan in de Tribunal en café de Bobbel, waar de klanten hem beslist zullen missen, ik zou zeggen op naar Wolder
      Coen heel veel succes in
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking

      Bezig...
      X