Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

125 jaar Villapark

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 125 jaar Villapark

    Vandaag, vrijdag 18 mei 2012, stond een prachtig artikel in Dagblad De Limburg over het feit dat het Villapark 125 jaar geleden is ontstaan als een nieuwe wijk voor de Maastrichtse "nouveau riche".
    Het artikel is zeer de moeite waard om te lezen.
    Wat ik bijvoorbeeld niet wist, sorry Breur, is het feit dat het Villapark NIET is gebouwd binnen de oude gemeente Sint Pieter.
    Ik dacht altijd dat het deel rechts van de Prins Bisschopssingel, gezien vanaf het Tongerseplein, gebouwd was op het grondgebied van Sint Pieter.
    Dus vandaag weer iets geleerd

    Ook staat er een prachtig artikel bij over (de voorwaarden van) de aanleg van het waterleidingnetwerk van het nieuwe Villapark door de Rotterdamsche Waterleiding Maatschappij N.V..
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wat ik bijvoorbeeld niet wist, sorry Breur, is het feit dat het Villapark NIET is gebouwd binnen de oude gemeente Sint Pieter.
    Ik dacht altijd dat het deel rechts van de Prins Bisschopssingel, gezien vanaf het Tongerseplein, gebouwd was op het grondgebied van Sint Pieter.
    Dus vandaag weer iets geleerd .
    St. Pieter had ook nooit de Kennedybrug aangelegd. En het viertorengebied lag dwars.

    Opmerking


    • #3
      Nieuwstad St. Pieter of Maastricht?

      De Maastrichtenaren hebben dit gebied "geannexeerd" dus gewoon ingepikt.

      Opmerking


      • #4
        hebben zo ook niet het nieuwstad gebied ingepikt (heel lang geleden, da's waar) want ik meen me te herinneren dat dat ook st. pieters was

        Opmerking


        • #5
          Nieuwstad

          Oorspronkelijk geplaatst door Robboxxx Bekijk bericht
          hebben zo ook niet het nieuwstad gebied ingepikt (heel lang geleden, da's waar) want ik meen me te herinneren dat dat ook st. pieters was
          Klopt.

          Door het aanslibben van grond komt de Jeker verder van de poort te liggen. (Enkele tientallen meters.) Volgens Romeins recht, waar in die periode vaak naar terug gegrepen wordt, zijn de tientallen meters aangeslibde grond Maastrichts grondgebied geworden.

          In 1456 kan Maastricht een muur bouwen op de nieuwe noordoever van de Jeker. Uit een raadsbesluit uit 1454 blijkt dat de Helpoort overigens al zo ver versmald was dat er amper een man te paard door kon. Er waren dus al moeilijkheden en nu werd de poort afgesloten van het voor de nieuwe muren gelegen gebied. De nieuw opgetrokken verdediging wordt "Het Nieuwe Bolwerk" genoemd.



          Restanten van de muur van "Het Nieuwe Bolwerk" zijn te zien waar de Jeker voor de papiermolen 'Het Ancker' door stroomt, die beter bekend staat als "het Pesthuis".

          Al die tijd gaat het proces van aanslibben gewoon verder en ontstaat opnieuw de situatie dat er stukjes Maastrichts grondgebied voor de muren van de stad ontstaan. Het zijn echter stukken waar de stad niet zo veel mee kan beginnen voor de verdediging. En ondanks protesten van de Maastrichtenaren bouwen bewoners van Sint Pieter huizen in het schootsveld van de stad.

          De stad Maastricht neemt nu het recht in eigen hand en annexeert in 1486 een deel van het grondgebied van Sint Pieter. Kort tijd later vlucht een Luikse prinsbisschop, Jan van Horn, naar Maastricht. Hij had het aan de stok met zijn onderdanen. Om zijn gewapend gevolg te kunnen betalen vraagt hij de Maastrichtse (Indiviese) Raad om een lening van vierduizend gulden. Hiervoor zal hij bij een eventueel vertrek uit de stad tweehonderd ruiters achterlaten. Ook verleent hij zijn goedkeuring aan de inbezitneming van het geannexeerde gebied, de zogenaamde Nieuwstad. Een naam die vanaf deze tijd officieel wordt.

          In 1516 wordt in de Nieuwstad begonnen met de bouw van het rondeel "Haet ende Nijt" en enige tijd later het rondeel "De Drie Duiven", dat later Vijf Koppen genoemd wordt. De nieuwe naam volgt op de tentoonstelling van de hoofden van de vijf terechtgestelden bij het zogenaamde verraad van 1638, boven op het rondeel. Bijzonder aan de bouw van de twee rondelen is dat ze zijn berekend op het nieuwe vuurgeschut dat in Europa in opmars was. Het zijn vroege voorbeelden van dergelijke vestingwerken in onze contreien: er kon verdedigend vuurgeschut op worden opgesteld.
          bron: http://www.zichtopmaastricht.nl/teks...rpen/nieuwstad

          Opmerking

          Bezig...
          X