Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

St. Pieter: een zalige Kerst!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • St. Pieter: een zalige Kerst!

    Op Sint Pieter boven is het bijna een week Kerstmis. De kerstkransjes vliegen je om de oren. Bovendien sneeuwt het regelmatig.

    A.R. productions is bezig met de opname van een Kerst-DVD. Ook zullen opnamen gemaakt worden in de kerk van St. Pieter boven; o.a. de Mastreechter Staar zal hierbij aanwezig zijn.


  • #2
    Daan kinne ouch eve naor 't häönsje oppe mèrret goon, daor is 't ouch al keersemès.
    Kompleminte, Pieke

    Opmerking


    • #3
      Het lijkt me knap ongemakkelijk voor euse André en Co., want ze moeten bij deze temperaturen natuurlijk óók in de winterkleren!

      En stond onze fotograaf op de dwarsbalk van een grafkruis?

      Opmerking


      • #4
        Beste Clio, ik zal het even uitleggen in historisch perspectief.

        De Sint Pieternaren waren Maastricht altijd een stapje voor. Op Sint Pieter hadden ze al heel vroeg een Aldenborgh en later nog een kasteel in de lucht gebouwd: de Lichtenberg. Waar vind je een kasteel in het oude Maastricht?

        Vanuit de hellingen - waar je soms bijna struikelt over de fibula's - beheersten zij de watertoevoer van Maas en Jeker naar Maastricht. Als zij wilden, zetten ze Maastricht droog of zorgden voor overstromingen waardoor de droge en natte vestingwerken waardeloos werden.

        Maastricht kan het water zelf niet beheersen: bronnen drogen op, fonteinen spuiten niet en het maken van een waterkrachtcentrale wil maar niet lukken. Ook het bouwen van bruggen is niet aan Maastrichtenaren toevertrouwd: uit coulance heeft de Prins-Bisschop van Luik - eigenaar van de Heerlijkheid en Vrijheid van St. Pieter - vaker op eigen kosten de bruggen te Maastricht afgebroken om vreselijke ongelukken als gevolg van slecht onderhoud van de bruggen te voorkomen.

        Onze bisschop de H. Lambertus heeft echt bestaan en die van Maastricht? Mythe- en sagegedoe. Maastricht was altijd jaloers en heeft vaak geprobeerd Sint Pieter in handen te krijgen. Natuurlijk is dat nooit gelukt. Belangrijke scheidsrechters gaven de Sint Pieternaren altijd gelijk.

        De nakomelingen van de Hooglanders Sint Pieter hebben aan dat alles het vermogen overgehouden om, indien nodig te kunnen zweven - dit in tegenstelling tot de dalheimers uit Maastricht. Een enkele beweging - de yogaisten hebben geprobeerd en nog wel wereldwijd, dit vermogen om te kunnen zweven te ontrafelen. Ondanks vele inspanningen is het enkelen enkel gelukt om een onooglijk huppeltje te kunnen maken; een gymnastiektrucje.

        Dit alles lezende, zul je nu begrijpen hoe de fotograaf zijn werk heeft kunnen doen, zonder grafkruizen te bestijgen.
        Waarvan akte.

        P.s.: op Sint Pieter ligt ook eeuwige sneeuw. Zelfs bij 28 graden Celsius smelt deze niet .
        Bestanden bijvoegen
        Last edited by Breur; 4 september 2011, 14:45. Reden: foto toegevoegd.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Het wordt hoog tijd dat Breurs vakantie ten einde komt; hij verliest elke realiteit uit het oog.
          Sint Pieter, dat is Mooswiever en meer niet !
          Diech vergits de gezèllige kaffees oppe en roond de viefsprunk en 't fort.
          Kompleminte, Pieke

          Opmerking


          • #6
            Ik vroeg alleen maar:
            Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
            stond onze fotograaf op de dwarsbalk van een grafkruis?
            en dat is me nog niet uitgelegd...

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Het wordt hoog tijd dat Breurs vakantie ten einde komt; hij verliest elke realiteit uit het oog.
              Sint Pieter, dat is Mooswiever en meer niet !
              ..... volgens mij is hij weer hard aan vakantie toe.....
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Geer zeet gewoen zjaloes op mien zwevende kaprioele moot iech kónstatere.

                Opmerking


                • #9
                  Ha, ha, ha, ha, ederein zjaloes!
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Cafee het Haantje viert kerst in september

                    Maastrichts café: kerst vieren in september


                    De kerstkaarten hangen al op, de kerstboom is van zolder gehaald. Half augustus? Ja, wel bij café Het Haantje aan de Markt in Maastricht. Uitbater Erik Crijns, niet vies van een grap, houdt op 3 september 'Keersemes in 't Häönsje'.

                    Bron: http://www.limburger.nl/article/2011...110819728/1007
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #11
                      En Henketjes waren ook uitgenodigd tijdens de Kerst te SP:
                      Bestanden bijvoegen

                      Opmerking


                      • #12
                        St. Pieter: een zalige Kerst 2 !

                        En het gaat maar door. Foto: René Henket.
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #13
                          is meteen het misterie van al die duitse auto's daar opgelost..
                          Fallor ergo sum

                          Opmerking


                          • #14
                            Tijdens de repetitie:

                            Opmerking


                            • #15
                              Hehehe! Vooral met die verleidelijke lokken!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X