Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sint Pieter - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Sint Pieter - informatie

    Sint Pieter

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    De huidige begrenzing van Sint Pieter heeft geen enkele historische relatie met de vroegere vrijheerlijkheid Sint Pieter, die in de Middeleeuwen ressorteerde onder het gezag van de Luikse Prins Bisschoppen.
    En evenmin is er enige relatie met de gemeentegrenzen vóór de annexatie van 1920, die globaal gevormd werden door de loop van de Maas en de Jeker.
    De moderne wijkindeling heeft aan Sint Pieter vrijwel alle onbebouwde natuur- en landbouwgebied en de Enci-groeve in zuidwest Maastricht, tussen Wolder en de Maas, toebedeeld waarmee zij in oppervlakte de grootste wijk van de stad is.
    De open natuur en de fraaie bossen vormen geliefde recreatiegebieden voor de stadsbewoners.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    Het dorp Sint Pieter lag binnen de moderne grenzen van de wijk Villapark rondom de Papenweg en de Burgemeester Ceulenstraat.
    De oudste kern lag in de omgeving van de 19de-eeuwse Lambertuskapel aan de Kapelweg, waar al in de vroege middeleeuwen bewoning en een begraafplaats waren en ten laatste in de 12de eeuw een Petruskerk is gebouwd.
    In het midden van de 19de eeuw werd langs de flank van de Pietersberg het kanaal naar Luik gegraven, waardoor de karakteristieke lintbebouwing langs het voormalige kanaal (nu Maasboulevard) is ontstaan.
    Langs de oosthelling van de Pietersberg ligt een aantal historische complexen (Torentjes, Slavante, Lichtenberg) en boerderijen.
    Het golvende heuvelland achter de Pietersberg bezit een aantal gehuchten (Nekum, Lombok), hoeven en het fameuze Chateau Neercanne.
    In het Enci-bos liggen de resten van een middeleeuwse kasteelmotte (De Tombe).
    Sedert het eind van de jaren zestig van de vorige eeuw worden in het hele gebied weer wijnstokken aangeplant.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    De straatnamen van Sint Pieter hebben in de meeste gevallen een historische oorsprong en verwijzen naar plaatsen in de omgeving, zoals Sussen, Vroenhoven en Canne.
    Vóór 1920 werd de huidige Mergelweg ook wel Cannerweg genoemd.
    Er waren toen twee wegen naar Canne: de weg naar Opcanne (nu Mergelweg) en de weg naar Neercanne: de huidige Cannerweg.
    Andere wegen verwijzen naar hoeves (Lichtenberg, Nekum, Zonneberg) en kloosters of buitenplaatsen daarvan (Observanten, Recollecten, Ursulinen).
    Er zijn maar enkele nieuwe namen (Van Schaikweg, Poppelmondeweg).
    Door de immense afgravingen van de Enci is de oudste weg van Maastricht, de Romeinse weg over de Pietersberg via Caestert naar Luik, grotendeels verdwenen.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Op 22 mei 2013 had ik een gesprek met de bewoner van de Papenweg 72. Zijn buurman op 74 had in de voortuin tijdens werkzaamhden waarschijnlijk een oude waterput gevonden. Hij zou de put uitgraven en voorzien van glas om de put af te dekken

    Breur kan ons hierover zeker iets vertellen
    Bestanden bijvoegen
    Kompleminte

    Toller

    Opmerking


    • #3
      Leuk gesprek met BG?
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
        Op 22 mei 2013 had ik een gesprek met de bewoner van de Papenweg 72. Zijn buurman op 74 had in de voortuin tijdens werkzaamhden waarschijnlijk een oude waterput gevonden. Hij zou de put uitgraven en voorzien van glas om de put af te dekken

        Breur kan ons hierover zeker iets vertellen
        Heeft men ook enige indicatie uit welke periode deze waterput stamt?
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
          Leuk gesprek met BG?
          Bedoel je de eigenaar van 72?
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #6
            Ja!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Was een bezoekje of de woning een locatie zou zijn!
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                Aha, duidelijk!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  misschien ook door
                  Kompleminte

                  Toller

                  Opmerking


                  • #10
                    Waterput of beerput?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Heeft men ook enige indicatie uit welke periode deze waterput stamt?
                    Als we even teruggaan naar het topic: we zien een ronde, van mergelblokken opgetrokken putwand (links), met recht vooruit een van baksteen gemetselde, smalle verbinding naar het fundament van het huis. Zó smal, dat die slechts een ladder breed is.

                    De functie van dat verbindingsstuk is niet meteen duidelijk. Men zou kunnen veronderstellen dat in vroeger jaren vanuit de kelder van het pand een rechtstreekse toegang is gemaakt naar de put, zodat het water zo koel mogelijk in huis kwam. Of dat op dat middenstuk tegen de buitenmuur een pompinstallatie is gebouwd.

                    De voor het tussenstuk gebruikte, in halfsteensverband gemetselde steentjes lijken handgemaakt en van een tamelijk dun formaat. Niet het formaat van de hier vanaf de negentiende eeuw gebruikelijke dikke baksteen en daardoor ouder dan misschien op het eerste gezicht lijkt. Maar zonder een idee van de werkelijke afmetingen kan ik mij daarin natuurlijk vergissen.

                    Overigens vraag ik mij af of deze put niet te enigertijd als beerput is gebruikt. Op Sint Pieter zijn nog tot in de jaren 1970 huizen afhankelijk geweest van een dergelijke put. Sommige panden zijn eerst toen aangesloten op de riolering. Een beerput zou eveneens een verklaring kunnen zijn voor het ´tussenstuk´. Er zou een tegen de buitenmuur aangebouwd houten huisje met poepdoos op hebben kunnen staan. Niemand wil immers rechtstreeks boven een immens gat zitten. Het kwam met enige regelmaat voor dat een poepdoos door slecht onderhoud en/of een te groot gewicht van de gebruiker bezweek. Dan was het beter in een relatief klein gat te vallen, dan in een tamelijk onbereikbare diepte te verdwijnen.

                    Ik ben benieuwd naar het vervolg van de bevindingen.
                    Last edited by Clio; 26 mei 2013, 09:25. Reden: aanvulling

                    Opmerking


                    • #11
                      De familie Beckers woonde op Papenweg 74 en pa Louis had daar een bakkerij. Zijn zonen hielpen in de bakkerij. Naderhand begonnen de beide broers een bedrijf B.C.I. genaamd (Beckers Chemische Industrie). In het atelier maakten zij beelden voor in de tuin zoals kabouters, hertjes en paddenstoelen. De oude bakkersoven werd door hen gebruikt om de beelden te bakken. Later handelde Dré Beckers in antiek en loogde hij in het atelier oude kasten en meubelen.

                      Op Sint Pieter zijn vele waterputten aangetroffen. De bewoners hadden geen drinkwaterleiding. Na de aanleg van het Kanaal van Luik naar Maastricht mengde het vervuilde kanaalwater zich met het grondwater en werd met de gemeente Maastricht afgesproken om op bepaalde plekken te St. Pieter water te verkopen (1915). Het gebruik van het water als drink- was- of spoelwater voor groente en fruit uit het Kanaal werd verboden (typhus gevaar). Na de annexatie van de Gemeente Sint Pieter bij Maastricht in 1920 zal Sint Pieter geleidelijk aan over een waterleidingnet gaan beschikken.

                      Opmerking


                      • #12
                        Zinkput.

                        De oude waterputten welke nog zichtbaar zijn in diverse verbouwde huizen te Sint Pieter zijn allemaal rond van vorm. De vierkante zijn meestal zinkputten. Opvang voor de "huiskes" zoals Clio reeds opmerkte. Op het kerkhof van Sint Pieter is nog zo'n - inmiddels buiten werking gestelde - put aanwezig.

                        Opmerking


                        • #13
                          Lage Kanaaldijk 2-6

                          Toen ik naar Maastricht kwam, woonde ik vanaf april 1977 tijdelijk op Lage Kanaaldijk 2a. Het huis was door ondernemer Gubbels uit Noorbeek net gesplitst in drie wooneenheden (2a-2c). Ik vernam dat tijdens die verbouwing dit pand en de volgende in de straat waren aangesloten op de riolering. Het pand had een eind achter het huis een met betonplaten omringde 'tuin' die vol brandnetels stond en die via een smal gangetje bereikbaar was. Daaronder zou de beerput hebben gelegen, die eens in de zoveel maanden (?) door de gemeente werd geleegd.

                          Hoe ze dat deed, zou ik niet weten. Elke slangverbinding zou door het huis moeten zijn gegaan. Waarschijnlijk was de put bereikbaar vanaf een van de omringende percelen aan de Lage Kanaaldijk of de achterliggende straat. Een mogelijkheid was zeker het open voorterrein van de firma Schieffers (?), op welk perceel nu de nieuwbouw naast 2a staat. Misschien heeft iemand een luchtfoto uit vroeger jaren?

                          Opmerking


                          • #14
                            Kaart uit 1846

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                              Elke slangverbinding zou door het huis moeten zijn gegaan. Waarschijnlijk was de put bereikbaar vanaf een van de omringende percelen aan de Lage Kanaaldijk of de achterliggende straat.
                              Toen ik in de Minckelersstraat woonde, werden de oude beerkelders geleegd met slangen die gewoon door het huis liepen. De kelders lagen onder de veranda en in de tuin.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X