Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Goed Wonen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Goed Wonen

    Als postbezorger kom ik op de gekste plaatsen in Maastricht.

    Soms kom ik daarbij bijzondere dingen tegen, zoals een plaquette aan de gevel van een woning.

    Wie kan me meer vertellen over de datum 14 juni 1931, in dit verband?
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

  • #2
    Dat is wel erg weinig informatie... Beste Haas.

    De term goed wonen in een Plaquette vereeuwigd kan met de doelstelling van de bouwheer / bouwvereniging te maken hebben.
    Misschien analoog aan de woningbouw verbeteringen die juist haar aanloop nam in Nederland en Maastricht.
    Of iemand die een uit slechte woonomgeving in het centrum daar z'n plek gevonden heeft.

    Is het een huis of een woongebouw voor meerdere?
    mvg
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

    Opmerking


    • #3
      Het is een wooncomplex op de Mergelweg, meer specifiek de hoog gelegen woningen ter hoogte van de speeltuin.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Haas het speelt nu niet meer, maar ooit wenste ik vurig dat ik op dat plekje van Maastricht kon wonen. Achter je meteen de bosrand mooi uitzicht richting Cannerweg en relatief dicht bij het centrum.

        Opmerking


        • #5
          Waar het mij om gaat: de ontstaansgeschiedenis van het complex, is er fotomateriaal van de bouw, of van de eerste steen-legging,, waar die plaquette naar verwijst, etc.
          Last edited by Haas; 12 februari 2014, 19:52.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Ton, ik dacht dat de hoger gelegen woningen binnen de sociale huursector vielen. Maar afgezien daarvan, ik woon inmiddels naar grote tevredenheid in een ook niet onaardige buurt in Amsterdam Zuid.

            Opmerking


            • #7
              Ton, heb me even wat ingelezen, maar ik begrijp dat er gemiddeld een slordige ā‚¬ 300.000 voor zo'n woning wordt gevraagd, en dat Servatius een deel van die woningen moet verkopen om het andere deel te kunnen renoveren?!

              Opmerking


              • #8
                De bewoners hebben dus de eerste optie? Het bedrag is eigenlijk een schijntje als je - even niet aan de de renovatiekosten denkt - de ligging en het vrije uitzicht in overweging neemt. Bovendien ook nog een lap tuin, waar direct de rand van het bos aan grenst. Zoals gezegd, ik woon al naar tevredenheid in Amsterdam, maar ik zou zeker serieus overwegen tot koop over te gaan als ik in Maastricht zou wonen en naar een buurt zou zoeken waar ik dan ook nog graag zou willen wonen.

                Opmerking


                • #9
                  Zo, dat is een fraai bedrag. Waar staan ze te koop?
                  Trust me, I know what I am doing

                  Opmerking


                  • #10
                    Graag een verzoek, ik heb dit topic niet geopend om de prijs van de woningen te bespreken, maar om de geschiedenis, foto- en filmmateriaal van dit woningcomplex te achterhalen.

                    Het lijkt me evident dat je voor aankoop van woningen die door Servatius verhuurd worden, ook bij die woningstichting moet informeren.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking


                    • #11
                      'Gezond Wonen' in Tuindorp Jekerdal aan de Mergelweg (1)

                      @ Haas: Als ik de chat bekijk, is men al enigszins op het spoor van deze woningen. Je gedenksteen is een herinneringssteen aan de bouw en de inzegening van de huizen, op 14 juni 1931 ingemetseld door deken Wouters en aannemer Pouwels [= P. Pauwels en zoon]. De laatste bouwde de huizen in opdracht van de kleinste woningbouwvereniging van Maastricht, het op 15 augustus 1929 opgerichte 'Gezond Wonen' (dus niet 'Goed Wonen'). Die wist ondanks de crisis in het begin van de jaren 1930 toch nog de bouw van 87 woningen te realiseren aan de Mergelweg. Aardig is dat het complex bedoeld was als een 'Tuindorp Jekerdal', voor Maastrichtse arbeiders. Ver van het centrum van de maakindustrie in de stad zouden zij in de vrije natuur en gezonde lucht kunnen wonen.

                      Architect was Ch. Muller.

                      Hier de aanbesteding

                      In de pers was men er in september 1931 niet onverdeeld gelukkig mee. Men betreurde de lintbebouwing; die was er al aan de oostzijde van de Pietersberg (Lage / Hoge Kanaaldijk), en nu ook aan de westzijde. En vanaf de berg zou het uitzicht op het Jekerdal - al verpest door de aanleg van tennisvelden etc. - nu wel volledig bedorven worden.

                      In januari 1932 haalde het geweeklaag ook het landelijke dagblad De Tijd. Duidelijk was wel dat in de optiek van de auteur de 'schuld' bij de gemeenteraad lag. Maar er waren ook andere geluiden.

                      In geen enkel stuk heb ik echter iets gelezen over de vraag waarom die woningen zo hoog tegen de helling werden gebouwd. Ik denk dat de ins and outs van het plan na te lezen zijn in de gemeenteraadsnotulen van 1930 en 1931. Een voorproefje hier.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2014, 22:04.

                      Opmerking


                      • #12
                        'Gezond Wonen' in Tuindorp Jekerdal aan de Mergelweg (2)

                        Onder de link (1930) het oorspronkelijke plan, zoals dat in 1930 in de krant kwam. Het was de bedoeling dat deze arbeiderswoningen voldoende ruimte kregen voor een eigen achtertuin die als moes- en fruittuin voor eigen gebruik zou kunnen worden benut. Ik vermoed dat hierin het antwoord op de vraag ligt. Men heeft waarschijnlijk gebruik gemaakt van de ligging van het land. Door de huizen op een geƫgaliseerd deel van de helling te bouwen, kon men op hetzelfde niveau een achtertuin creƫren. Had men de huizen op het niveau van de Mergelweg gebouwd, dan was de achtertuin waarschijnlijk steil de helling opgegaan.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2014, 21:46.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik moet nog eens kijken naar de exacte tekst op de plaquette, de datum had ik onthouden, maar toen ik wat langer naar de tekst keek, kwam er een bewoonster naar buiten, die vroeg wat ik daar te zoeken had, niet bepaald vriendelijk zogezegd. Dus waar ik GOED heb gelezen, kan ook GEZOND hebben gestaan. Aangezien ik niet dagelijks op dat stuk kom, weet ik niet wanneer ik opnieuw in de buurt ben.

                          Het mag wel duidelijk zijn dat het uitzicht op het Jekerdal onbeschrijfelijk mooi is. Op Campagne betaal je voor hetzelfde uitzicht de andere kant op het 10-voudige.

                          Om toch even op die koopprijs in te gaan: degenen die erin slagen hun woning voor 140.000 euro te kopen, moeten dat vooral doen, maar ze moeten tevens beschikken over een zak geld met daarin hetzelfde bedrag. Om de woningen op langere termijn bewoonbaar te houden, zal men fors moeten investeren. Ik ken de bouwkundige staat van binnen niet, maar als je ziet hoe ze er van buiten uitzien, denk ik dat vocht een groot probleem is. Het ruikt er op verschillende plekken nogal nadrukkelijk naar schimmel.
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

                          Opmerking


                          • #14
                            Woningen 'Gezond Wonen' aan de Mergelweg.

                            Een foto van de achterzijde van het complex (dus genomen vanaf de berg) staat in:
                            M.F.A. Brylka, 'Bouwen in Maastricht. Negentig jaar bouwvereniging Sint Servatius Maastricht, 1902-1992', (Maastricht 1992), pag. 38. Daar tevens een foto van het inmetselen en de zegening op 14 juni 1931. Het complex was toen nog niet helemaal klaar.

                            Opmerking


                            • #15
                              De volgende keer dat ik erlangs kom, onthoud ik het huisnummer, beter gezegd: de huisnummers. Achterliggende gedachte is daarbij: waarom hangt de plaquette op die specifieke plek. Volstrekte willekeur, woonde hier iemand die met de bouw te maken heeft gehad, of werd de plek door het lot aangewezen?
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X