Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Heerderberg/Keerderberg grotten

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Heerderberg/Keerderberg grotten

    Vaak wandel ik een route die misschien voor meer mensen bekend is.
    Vanuit de Veldstraat uit Heer, het veld in en via de "holle weg" naar boven. (En dan links richting de Beeldentuinen Landgoed Heerdeberg, en het internaat St. Jozef).
    Halverwege de holle weg kom je links een grot tegen (die is afgesloten). De precieze locatie heb ik hier aangegeven in Google Maps:

    https://www.google.com/maps/place/50...48!4d5.7479689

    Ik vraag me altijd al af of hier misschien ook 1 van de ruim 400 gangenstelsels is ontstaan door mergelwinning? Weet iemand hier misschien meer over. Of is het gewoon een hele kleine grot of groeve. Toch is het afgesloten ongeacht of het een kleintje is.
    Unnamed Road, Maastricht

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door J.Heijden Bekijk bericht
    Vaak wandel ik een route die misschien voor meer mensen bekend is.
    Vanuit de Veldstraat uit Heer, het veld in en via de "holle weg" naar boven. (En dan links richting de Beeldentuinen Landgoed Heerdeberg, en het internaat St. Jozef).
    Halverwege de holle weg kom je links een grot tegen (die is afgesloten).
    (..)
    Ik vraag me altijd al af of hier misschien ook 1 van de ruim 400 gangenstelsels is ontstaan door mergelwinning? Weet iemand hier misschien meer over. Of is het gewoon een hele kleine grot of groeve. Toch is het afgesloten ongeacht of het een kleintje is.
    Hallo J. Heijden,

    Welkom op ons forum.
    Toen ik je vraag las, was mijn eerste reactie: "Ja, natuurlijk zijn de gangenstelsels rond jouw wandelgebied ontstaan door mergelwinning!"

    Toch vind ik op internet zo 1-2-3 niet een sluitend antwoord op die vraag.
    Vervelend is dat op wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgse_mergelgroeven ) de mergelgrotten niet genoemd staan. Nu heb ik ook niet de indruk dat wikipedia in deze heel compleet is.

    Kortom, vlgs. mij zijn die grotten weldegelijk onstaat ten gevolge van mergelwining, maar een bewijs kan ik (nog) niet leveren.

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Misschien is er iets te vinden in de Geschiedenis van Heer,

      Opmerking


      • #4
        ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar in het geval van de 'nieuwe groeve' (Heerderberg) is er inderdaad sprake van mergelwinning.
        Mergelstenen uit die groeve werden o.a. gebruikt bij de bouw van huize St. Jozef en de Lambertuskerk.
        Bekend is verder nog dat de gangen in 1943 door de bezetter in kaart zijn gebracht met de bedoeling er een archiefruimte van te maken. Maar dat is bij een voornemen gebleven.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Well done, Jef. Jouw opmerkingen brachten mij op een idee.

          Onderstaand enkele stukjes geciteerd uit P.J.H. Ubachs en I.M.H. Evers, Historische Encyclopedie Maastricht. (2005) De vermelding van de Duitse plannen heb ik daarin niet gevonden, dus ik vermoed dat je het gelezen hebt in een uitgave van na 2003-2004, toen de tekst van de HEM werd afgesloten.


          "Heer, mergelgroeveL: Venne 1957, 120, 123, 234, 313-315. Knubben 1992, 19-33."


          "Scharnderberggroeve. Mergelgroeve achter het Voogdijgesticht Sint Jozef. In 1911 door de gemeente Heer aan dat gesticht verkocht voor 3.000 gld samen met andere gronden en groeven. In 1926 wegens instortingsgevaar gesloten. Het oudste opschrift in de Scharnderberggroeve dateert uit 1757; zz Heer, mergelgroeve.
          LDe grotten van Heer, (SOK-mededelingen, 20), 1992. De SOK-mededelingen zijn ongetwijfeld in te zien in de Stadsbibliotheek.

          Opmerking


          • #6
            Prachtig!

            Weer een stukje voor mij onbekende geschiedenis bloot gelegd
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                https://www.openstreetmap.org/query?...50.8265/5.7502
                Fallor ergo sum

                Opmerking

                Bezig...
                X