Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De St. Pietersberg van noordelijk Maastricht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De St. Pietersberg van noordelijk Maastricht.


  • #2

    Opmerking


    • #3
      Welkom BertoA,

      Ik moet bekennen dat ik nooit op de door jou beschreven manier naar de Noordwestelijke steilrand heb gekeken.
      Wel het hellend stuk natuur rechts van de Carl Smulderssingel, komende vanaf de Cabergerweg heb ik altijd een apart stukje natuur gevonden.

      Het door jou genoemde hellingpad ken ik nog niet. Dat ga ik - als het beter weer wordt - zeker eens bekijken.

      Het door jou genoemde "driehoekige terrein, links van de Cabergerweghttps://nl.wikipedia.org/wiki/Glacis_(vesting)) van het genoemde Fort Willem langs de Fort Willemweg.
      Ik denk dus dat dit driehoekig terrein een historische waarde heeft.
      Maar wellicht dat ik ook fout zit.

      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Denk dat BERtoA deze groene vlak bedoeld.
        Maar ik hoor het graag.

        Achter het stort lag ook de crosbaan voor motorcros.
        Bestanden bijvoegen
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Dank voor de reacties. Zo te zien zijn jullie mensen van het eerste uur op dit forum.
          Met het driehoekig terrein bedoel ik het terrein achter het Luk Oil tankstation bovenaan de Cabergerweg.
          Ik heb een kaartje bijgevoegd waarop Voedselbos staat, dat is het driehoekig stuk grond van 2 hectare.
          Het idee is om dit om te vormen naar een eetbaar bos, met fruit- en notenbomen, struiken, etc.
          Er zijn in het glooiend weiland aan de Carl Smulderssingel afgelopen jaar 34 fruitbomen geplant.
          In de boomgaard aan de Sandersweg zijn 3 jaar geleden 36 hoogstam fruitbomen geplant.
          Er veranderd wel wat in de 'natuur' aanpak van deze rafelrand maar het is nog te fragmentarisch.
          De baan voor motorcross is nu een opgehoogd terrein met bovenop een prachtige poel.
          Daar heeft mijn zoon de afgelopen winter nog op het ijs geschaatst. Ook mooi vergezicht vandaar af.
          Het zou mooi zijn als er een uitkijktoren kan komen ergens op de steilrand, met een uitspanning.
          Zo ook het wandelpad. Het begon met een voorstel aan de gemeente en 5 jaar later was het er.
          Nu is een klein stukje wild hellingbos ontsloten voor de stad en ben ik er als de zon schijnt.
          Soms doe ik er onderhoud. Met de regen van afgelopen jaar was het er weelderig aan het woekeren.
          Groet, en blijf gezond!

          Jammer, ik krijg het kaartje als .jpg file niet vanaf mijn computer naar hier opgestuurd.

          Opmerking


          • #6
            Upload attachement knop gebruiken
            twee maal
            Bestanden bijvoegen
            ik ben verguisd

            Opmerking


            • #7
              Beste BertoA je hebt mij diep tot op de ziel geraakt door St. Pieter een gehucht te noemen. . Wat betreft dat voedselbos: is er grondonderzoek geweest naar eventuele bodemvervuiling?

              Opmerking


              • #8
                Dank Antonius, ik zal nog eens de upload proberen. Breur er staat St.Pieter boven, dat is toch echt een gehucht.
                De bodem is niet vervuilt omdat daar geen stort is geweest; wel is de grond door drijfmest kapot gemaakt.
                De grond zal met rijke bio-grond gemengd moeten worden om het voedselbos weer in evenwicht te krijgen.



                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Onderstaande link beschrijft hoe je een foto kunt plaatsen.

                  https://forum.mestreechonline.nl/for...n-van-een-foto
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    De St. Pieterberg van Noord Maastricht kent een lange maar ook onbekende geschiedenis.
                    En bij Maastrichtse geschiedenis moet je niet alleen denken aan de Romeinse- of Franse tijd.
                    Er is ook een geschiedenis die word gemaakt als ik uit het raam kijk naar de overkant van de straat.
                    De Limousine koeien in de wei aan de overkant gaan de planeet voeden, zo een artikel in Impact Lab
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door BertoA Bekijk bericht
                      De bodem is niet vervuilt omdat daar geen stort is geweest; wel is de grond door drijfmest kapot gemaakt.
                      Er ligt wel de Radium en vroeger lag ook in de buurt de bandenfabriek van Vredestein met bedenkelijke uitstoot, die roken wij soms tot in de Maartenspoort.

                      Maar re-natureren kan. Hopelijk zit er geen korenwolf
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #12


                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                        1. Dat wandelgidsje (
                        Aan die gidsjes heb ik zelf meegewerkt, dus ik weet dat ze er vijftien jaar geleden waren.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht

                          Aan die gidsjes heb ik zelf meegewerkt, dus ik weet dat ze er vijftien jaar geleden waren
                          De herinneringssteen Homo Belverderiensis.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            De herinneringssteen Homo Belverderiensis.
                            Daar staat ergens op deze site een foto van. Volgens mij redelijk recent van Breur in 'Boe'.

                            Opmerking


                            • #15
                              Click image for larger version  Name:	Bellevue.jpg Views:	0 Size:	250,6 KB ID:	104428Een nieuw uitzichtpunt voor Maastricht Noord?

                              Ingrid, ik heb op mijn computer nog een PDF van de fietsgids van 'Rondje Belvedere'. Dat is een 32Km lange route langs het Grensmaas gebied. Mooie route en goede geschiedschrijving maar deze gids is wel na 14 jaar aan een update toe.
                              Afgelopen jaren heb ik nagedacht hoe de Noordelijke St. Pietersberg (alias de K-Berg) wat aantrekkelijker zou kunnen worden voor bewoners en toeristen. Omdat er nauwelijks zicht is op de noordelijke Maasvallei vanaf de Cabergerweg, de Carl Smulderssingel en de Brusselseweg richting grens dacht ik dat een uitkijktoren of uitkijkheuvel een mooie aanvulling kan zijn aan op de bestaande heuvelrug.
                              Maar er is toch de Belvedere heuvel (op de voormalige stortplaats) bij Smeermaas met uitzicht...! Ja maar.... dat is wel ver van het centrum gelegen en niet echt een uitnodigende plek naast die zonnepanelen.
                              Het zou mooi zijn als er ergens tussen de Fort Willemweg en de Sandersweg een hoog uitzichtpunt kan komen met uitspanning en historisch centrum. In de buurt van speeltuin Fort Willem of in de buurt van het nieuwe wandelpad zou mooi zijn. Ik lees dat GaiaZoo een uitkijktoren gaat bouwen; waarom kan de stad Maastricht dat hier dan niet?
                              Ik heb een PowerPoint gemaakt onder de naam Voorstel uitzichtpunt Bellevue.
                              De 10 pagina PDF van het plan Bellevue is 5Mb en te groot om te uploaden, jammer.
                              Last edited by BertoA; 12 december 2021, 14:25.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X