Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Speeltuin Fort Willem

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Speeltuin Fort Willem

    Hoera, bad Fort Willem is weer gevuld.

    Zwembad in speeltuin met vertraging toch nog voor het eind van de zomer geopend.

    Azuurblauw, èn frisjes.
    Het zwembad in speeltuin Fort Willem is woensdag 12 augustus 2009 feestelijk geopend, op het moment dat de zwoele zomerdagen
    voorlopig ten einde lijken.
    Wie in Maastricht heeft er niet gespeeld en gezwommen in speelparadijs FortWillem?
    Groen als gras was het afgescheiden stuk gracht dat dienst deed als zwembad in de tijd dat secretaris/ penningmeester van de beherende stichting Ed Sprenger - toch al op leeftijd - er in spatterde.
    Hoe anders is het deze feestelijke woensdagmiddag, als het bad veel later dan gehoopt in de nadagen van de zomer toch nog opent.
    Om er optimaal van te genieten kijkt de stichting of er genoeg vrijwilligers zijn om de speeltuin een maand langer open te houden, tot na de herfstvakantie.
    Gewapend met een blauw-witte strandbal spettert een dertigtal kinderen op teken van de Maastrichtse stadsprins en zanger Patrick van de Weijer joelend het bad in.
    Het is 'ne super sjoene daag', zingt Patrick, want het bad is na lang wachten, eindelijk weer gevuld.
    Het duurde de kinderen eigenlijk te lang, dat praatje van waarnemend voortzitter Frans Lemmens van Stichting Futura.
    Over problemen van een bad met A-status (douches, kleedkamers en badmeester verplicht), gebrek aan geld, uitblijvende offertes, afhakende aannemers, onmogelijkheden van folie, lange droogtijden van coating, krimpscheuren en zwembadkleuren.
    Het zal ze, grof gezegd, een worst wezen.
    De bak is gevuld, hoe of waarom is verleden tijd.
    Spelen!



    Dat het bestuur niet meer spreekt van een zwembad maar waterplas, omdat de waterdiepte is teruggebracht van tachtig naar vijftig centimeter, maakt voor de kinderen geen verschil.
    Het blijkt zelfs handig voor degenen die onvoorbereid waren: broekspijpen oprollen en het gaat nèt.
    Of net niet.
    "Ik heb geen andere kleren bij me", paniekt een meisje als het water over de tot boven de knie opgerolde pijp golft.
    Geen probleem, klinkt het vanaf de kant.
    "Droogt wel weer."
    De combinatie spelen en spetteren staat garant voor succes.
    Als er maar water is, dat hoeft niet eens een volwaardig zwembad te zijn, meent Karin Lemmens.
    Het enkeldiepe peuterbad in de hoek en de zelf te bedienen waterpomp in de kleuterhoek waren de afgelopen maanden het surrogaat.
    Speeltuin FortWillem, mèt plensbekken, is een begrip in Maastricht.
    Al ruim zestig jaar speelplezier.
    Karins moeder speelde er als kind, zijzelf heeft er heel wat gegleden, geschommeld en gewipt en nu komt ze er met háár kinderen.
    Zoontje Chris van vijf en zijn vriendinnetje Demi talen er vandaag niet naar.
    Zwemmen?
    Heb ik mijn zwembroek wel bij me, vraagt hij aan zijn moeder?
    Hij wel, zij niet.
    Geen probleem, in onderbroek - zoals CDA-burgerraadslid Jos Gorren 35 jaar geleden al deed - kan nog steeds, maar de vrolijk geschilderde tunnelbuis trekt de aandacht.

    © Claire van Dyck
    gazet De Limburger
    13-08-2009
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X