Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Straatnamen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Straatnamen

    Heb deze site onlangs gevonden vanwege Pier. Bij 't Belhäöfke hebben we een rubriek die "Hof en Dreef" heet waarbij we de betekenissen en/of geschiedenis van de straatnamen in de buurt uit de doeken doen. Ik zou graag met jullie die artikelen willen delen.
    Ik moet wel zeggen - ik ben zelf geen historicus. Ik haal mijn informatie van het internet. Vaak begin ik bij "Zicht op Maastricht" (en ik heb ze ook al geattendeerd op hun fout met de wijk Belfort, maar verder niets gehoord). Voor de ambachten is er een heerlijke site hier. Maar hier kan ik niet altijd alles vinden. Dan maar verder zoeken.
    Ik hoop dat u kunt genieten van deze artikelen. Ik ben een vrij recente schrijver van dit rubriek, maar ik heb ook beschikking tot de archief van "Op Dreef" - een van de voorlopers van 't Belhäöfke. Ik zal zien of er nog meer informatie daar te vinden is.
    Last edited by SJEF †; 30 mei 2010, 20:51. Reden: Herstel foute URL

  • #2
    Beeldsnijdersdreef

    Hier dan de eerste straat van "Hof en Dreef" uit 't Belhäöfke.

    Na een tijdje door de schoonheid van Hazendans rondgedoold te hebben laten we nu onze blik vallen op de wijk Belfort en haar mooie straten. Belfort werd in de jaren ‘60 en ‘70 gebouwd en is omringd door de wijken Daalhof, Hazendans, Pottenberg, Brusselsepoort en Mariaberg.

    Een wandeling door deze wijk leert ons, dat bijna alle straatnamen eindigen op "-dreef". Een dreef is een weg met bomen of een weg waarlangs men een kudde vee van het dorp naar het open veld dreef. Maar de straten hier worden naar de ambachten genoemd die beoefend werden in Maastricht. Zo wordt ons ook een kijkje in de geschiedenis gegund als we deze straten doorlopen.

    We beginnen in de Beeldsnijdersdreef, de grens met de wijk Brusselsepoort. Hier vindt men ook Sporthal Belfort. Een beeldsnijder was een van de Maastrichtse ambachten in de middeleeuwen. Normaal gezien is een beeldsnijder een beeldend kunstenaar die met verschillende materialen werkt (hout, ivoor, of zacht steen). Deze kunstenaren maakten vooral sculpturen van heiligen en religieuze beelden voor kerken en gebouwen in de stad. Het werk van zulke beeldsnijders is nog overal in Maastricht te bewonderen.
    Scott Raab

    Opmerking


    • #3
      Hallo Scott Raab,

      Nog even geduld, en dan worden de verklaringen van veel (maar niet alle) straatnamen in Maastricht gepresenteerd in de vorm van een PDF bestand.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Hartelijk welkom op dit forum sraabs (?? lastige naam om iemand mee aan te spreken) Natuurlijk past dit prima onder "Belfort" maar we hebben ook 'n aparte afdeling "straatnamen" we zullen even kijken hoe dit zich ontwikkelt, verschuiven kan altijd nog !
        Olijfje - bedankt. Wist niet precies hoe ik dit moest doen. Alle help is welkom.

        Trouwens, ik ben gewend om mijn screennaam "sraabs" te gebruiken, maar ik heet gewoon Scott.

        Opmerking


        • #5
          Ik zie er naar uit!

          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
          Hallo Scott Raab,

          Nog even geduld, en dan worden de verklaringen van veel (maar niet alle) straatnamen in Maastricht gepresenteerd in de vorm van een PDF bestand.
          Sjef - nu weet ik weer waar ik ander info had gevonden! Dat was toch hier! Ik had sommige van die artikelen ook gelezen. 'k Zie uit naar zo'n pdf! Geschiedenis is geweldig!

          Opmerking


          • #6
            Hallo Scott,

            Ik zie dat je je weg al gevonden hebt op Mestreech Online.

            Hartstikke leuk......
            Ben benieuwd naar je artikelen.

            Pier
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Welkom op het forum Scott!
              Ik hoor graag van je!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking

              Bezig...
              X