Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wittevrouwenveld tot 1920 tot de gemeente Amby behoorde

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wittevrouwenveld tot 1920 tot de gemeente Amby behoorde

    WIST JE DAT...

    ... het grondgebied van de wijk Wittevrouwenveld tot 1920 tot de gemeente Amby behoorde ?

    Op de plaats van het huidige Theater aan het Vrijthof stond vroeger het klooster van de Zusters Penitenten van Maria Magdalena, die vanwege hun kleding ‘Witte Vrouwen’ werden genoemd. Het klooster bezat uitgebreide landerijen in een gebied aan de oostkant van de stad, dat al in 1527 bekendstond als het ‘Wittevrouwenveld’. In 1796 werd het Witte Vrouwenklooster, zoals alle andere kloosters in Maastricht, door de Franse bezetter opgeheven. De bezittingen vervielen als domeingoed aan de Franse staat en werden verkocht om de staatskas te spekken.

    Per 1 januari 1920 moest de gemeente Amby het Wittevrouwenveld afstaan en werd het geannexeerd door de gemeente Maastricht, waarna de ontwikkeling van dit gebied op gang komt. Het nieuwe grondgebied van de gemeente Maastricht werd primair bestemd voor de bouw van arbeiderswoningen. De eerste complexen verrijzen in de jaren twintig van de vorige eeuw. Aan de Frankenstraat, Eburonenweg en Koning Clovisstraat vindt ook particuliere woningbouw plaats. De Frankenstraat groeit uit tot de winkelstraat van de nieuwe wijk.
    Bron
    Last edited by parel; 25 mei 2014, 10:54.
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog
Bezig...
X