Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

18 en 19 okt. 1958: consecratie St. Guliëlmuskerk

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 18 en 19 okt. 1958: consecratie St. Guliëlmuskerk

    Kerk Heilige Guliëlmus, Olympiaweg 89, Maastricht

    Zet op HD en 1080p.

    Ontstaansgeschiedenis van de kerk
    Op 19 maart 1957 was Mgr. Lemmens 25 jaar bisschop. De gelovigen van het bisdom Limburg gaven 'vajer bisjop' een kerk cadeau. Hij koos een wijk in het Vrouwenveld. De plek ten oosten van de Czaar Peterstraat en Koning Clovisstraat, die zwaar aan renovatie toe was en waar gezinnen uit de gesaneerde binnenstad van Maastricht waren gehuisvest.

    Het waren de mensen die onder het wijkhuis Maris Stella vielen en waar al enkele jaren eerder kapelaan Theo Engelen door Lemmens voor was vrijgesteld, vanuit de Onze Lieve Vrouw van Lourdes, waar hij van 1948 tot en met 1955 kapelaan was.
    Als architect werd Jos Muré gekozen. Mgr. Lemmens kwam zelf de eerste spade in de grond steken en, op 9 februari 1958, de eerste steen te leggen. Op de 19de oktober van hetzelfde jaar kon Mgr. Lemmens 'zijn' kerk reeds inzegenen, toegewijd aan zijn eigen patroonheilige, de H.Guliëlmus.
    Kapelaan Engelen was intussen rector geworden en dat bleef hij tot 5 mei 1959, toen werd het rectoraat in een parochie omgezet. Op 31 mei werd rector Engelen als pastoor van de H.Guliëlmusparochie geïnstalleerd. Het bestuur van de Stichting Wijkhuiswerk werd tot kerkbestuur benoemd.
    Pastoor Engelen overleed in 1968. Zijn opvolgers hebben voortdurend én met zielzorgelijke én met financiële problemen geworsteld. Uiteindelijk kwam de Guliëlmusparochie in 2004 weer samen met de parochie OLV van Lourdes en H. Familie, met pater Mattie Jeukens ofm als pastoor. Eén van zijn voorgangers noemde de Guliëlmuskerk een plezierige en bespreekbare kerk, waar je zonder microfoon kunt preken.
    In 2008 werd in aanwezigheid van bisschop Wiertz het 50 jarig bestaan van de kerk gevierd.

    Bron: http://www.kerkkomnou.nl/HGul-index.html

    Last edited by Breur; 18 december 2014, 10:24.

  • #2
    Een van die pastoors is broeder Sigismund Tagage f.i.c. geweest, die er jaren met veel plezier heeft gestaan. Broeder Sigismund (1922-2012) voelde zich thuis in de wijk, maar ik meen hem wel eens te hebben horen spreken over een slechte verwarming in de pastorie.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Een van die pastoors is broeder Sigismund Tagage f.i.c. geweest, die er jaren met veel plezier heeft gestaan. Broeder Sigismund (1922-2012) voelde zich thuis in de wijk, maar ik meen hem wel eens te hebben horen spreken over een slechte verwarming in de pastorie.
      Pastoors en klagen! Veel bewoners in de wijk woonden slechter

      Opmerking


      • #4
        Tagage kon het ook niet helpen dat hij in zijn eentje in die grote pastorie moest zitten. Hij was geen klager. Ik ben er een paar keer geweest in de winter. Hij had maar een paar lichten aan en ik had het niet bepaald warm. Ik vond het maar een donker hol.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
          maar ik meen hem wel eens te hebben horen spreken over een slechte verwarming in de pastorie.
          Een paar gebreide onderbroeken hadden dit probleem kunnen verhelpen.......
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking

          Bezig...
          X