Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Noodkreet Heugemerveld

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Noodkreet Heugemerveld

    De wijkagent kan niet adequaat optreden aangezien hij niet voldoende uren ter beschikking heeft”, aldus secretaris Harry Dassen. ,,Aangiftes van ons als buurtraad kunnen niet worden opgenomen met als excuses wederom tijdsgebrek.”

    ,,De realiteit is dat wij als buurtraad een leidende, uitvoerende rol spelen omdat de professionals, gemeente, Trajekt, politie, hun taken niet of nauwelijks uitvoeren”, schrijft secretaris Harry Dassen in een brief aan burgemeester Onno Hoes.

    "Wat die dealers betreft: het zijn al lang niet meer alleen de bendes uit de Randstad waarover wordt gesproken, maar gewone Maastrichtse jongens. En dat worden er steeds meer. En wat nog veel erger is: zo worden ook steeds jonger. We doen er alles aan om de jeugd van straat te houden en te voorkomen dat ze in de criminaliteit belanden, maar nu het jeugdwerk van de ene op de andere dag is gestopt..."

    'Volgens de buurtraad is er eigenlijk maar één oplossing: de wijkagent moet extra uren krijgen waardoor er tijdens het maandelijkse ‘leefbaarheidsoverleg’ spijkers met koppen kunnen worden geslagen. ,,Nu zitten wij daar maandelijks met acht hoog gekwalificeerde ambtenaren aan tafel en moeten iedere keer weer hetzelfde verhaal aanhoren.”

    Citaten, volledig artikel in Maastricht Dichtbij
    Last edited by Breur; 7 december 2013, 11:52. Reden: redactie.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Men zou zich eens afvragen wat de rol van buurt gericht werken is
    Pappen en nat houden..

    Men kan blij zijn met zooo,n buurtraad wat midden tussen de mensen staat.

    Uit ervaring weet ik wat een goede buurtraad betekend.
    diversen buurten zouden daar blij mee zijn.
    Frustrerend om op deze wijze (tandeloos) midden in de buurt te staan. Herkenbaar terugkkerend patroon. Structurele aanpak blijft uit en wat er (nog) gedaan wordt zet geen zoden aan de dijk. Waar blijft de politiek dan?

    Opmerking


    • #3
      Politieke kleuring in de noodkreet?

      In het artikel van Maastricht.dichtbij wordt ook de buurtplatformvoorzitter Jo Smeets geciteerd:

      "(..) Zo is sinds de invoering van de wietpas vorig jaar de drugsoverlast in de wijk hand over hand toegenomen, weet voorzitter Jo Smeets. ,,Het gaat daarbij om dealers, runners, maar ook gebruikers. Wat die dealers betreft: het zijn al lang niet meer alleen de bendes uit de Randstad waarover wordt gesproken, maar gewone Maastrichtse jongens. En dat worden er steeds meer. En wat nog veel erger is: zo worden ook steeds jonger. We doen er alles aan om de jeugd van straat te houden en te voorkomen dat ze in de criminaliteit belanden, maar nu het jeugdwerk van de ene op de andere dag is gestopt, hebben we er een probleem bij. Vandaar dat we zeggen: gemeente kom in actie. Dit kan zo niet langer.(..)”

      Ik kan zelf niet goed beoordelen of deze noodkreet voldoet aan objectieve criteria en/of feiten.
      Feit is echter dat ik wel constateer dat een van de grootste voorvechters voor het afschaffen van het zgn. I(ngezetenen)-criterium, Jo Smeets, uitgerekend degene is die deze noodkreet plaatst.
      Dat is niet handig!

      Bovendien staat Jo Smeets op plaats zeven van de kandidatenlijst van de Partij Veilig Maastricht (PVM).
      Inmiddels hebben de meeste partijen, om een dergelijke zweem van belangenverstrengeling te voorkomen, hun kandidaten opgeroepen om hun functies bij buurtplatformen neer te leggen.
      De PVM heeft dit kennelijk (nog) niet gedaan.

      Persoonlijk vind ik het geen probleem als iemand én op een kandidatenlijst én actief is in een buurtplatform.
      Nadeel is echter dat je dan wel een zweem van belangenverstrengeling met je meedraagt.
      Als er namelijk echt een (enorm) probleem is met straatdealers in Heugemerveld, kijk ik, maar zeker ook andere partijen, daar toch wat sceptisch naar.
      Ik weet niet of je dat moet willen.
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
        (Pier@Persoonlijk vind ik het geen probleem als iemand én op een kandidatenlijst én actief is in een buurtplatform.
        Nadeel is echter dat je dan wel een zweem van belangenverstrengeling met je meedraagt.)

        Zolang je open en eerlijk hierover bent is dit ook geen probleem.
        Het wordt wel een probleem ,als je met een groep mensen een buurtplatform gaat opstarten en dat de bestuursleden naderhand horen dat je( niet burger raadslid bent) en op een verkiezingslijst staat voor de gemeenteraad.

        Die zweem van belangen verstrengeling, als mensen niet onafhankelijk zijn en verschillende belangen een rol spelen.
        Zo is het duister lezen in andermans boeken. (Zie ook bijdrage van Pier)

        T.a.v. de buurten is dat (vermenging van belangen) niet wenselijk. De buurten verdienen een geloofwaardig bestuur (om te beginnen) in de wijken zèlf. Wantrouwen ondermijnt burgerkracht.
        -
        Last edited by ; 8 december 2013, 14:34.

        Opmerking

        Bezig...
        X