Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boschpoort - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Boschpoort - informatie

    Boschpoort

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    De wijk ligt ingeklemd tussen de Zuid-Willemsvaart en de Maas.
    Door de aanleg van het Afvoerkanaal is een groot deel van het voormalige laaggelegen Bosscherveld geworden tot een kaal schiereiland voor de landbouw.
    Aan de noordkant van de wijk, tegen de Belgische grens aan, staat enige oudere bebouwing die georiënteerd was op de oude weg naar Smeermaas (wellicht een Romeinse weg naar het Noorden).
    Nu vormt de op een dijk gelegen Bosscherweg de karakteristieke met bomen omzoomde verbindingsweg van Maastricht met Smeermaas. Het hart van de wijk is de enclave aan de zuidzijde rondom het Voedingskanaal, die aan de noordzijde begrensd wordt door de Jojohaven.
    Het is een typische woonbuurt uit de jaren dertig van de vorige eeuw, waaraan naderhand ten noorden van het Voedingskanaal nieuwe straten en woonblokken zijn toegevoegd.
    In 1925 is de fraaie kerk gebouwd door Jules Kayser in een stijl die verwant is aan de Amsterdamse School.
    Ook de buurtschool is door hem ontworpen. Uit dezelfde jaren dateren de waterstaatkundige bouwwerken van de grote sluis in de Bosscherweg.
    Een apart kenmerk van de wijk is de grote hoeveelheid woonboten, die in de kanalen en de havenkommen liggen afgemeerd.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    De geschiedenis van de buurt Boschpoort gaat terug tot de aanleg van de Zuid-Willemsvaart (1822-1826) toen hier de kanaalwerkers werden gehuisvest in de zogenaamde ‘Hollandse Hoek’.
    Niet ver hiervandaan werd na de bouw van de spoorlijn naar Hasselt (1855-1856) de in WO II verwoeste arbeidersnederzetting ‘Quartier Amélie’ (1877) gebouwd tussen de spoorbaan en de Fransensingel.
    Aan de Bosscherweg werd vanaf 1932 de eigenlijke woonbuurt ‘Boschpoort’ gebouwd naar een ontwerp van architect Alphons Boosten.
    In de jaren zestig en negentig zijn daar diverse nieuwbouwcomplexen aan toegevoegd.
    Ook in het begin van deze eeuw staat een omvangrijk bouwprogramma op stapel ter versterking van de leefbaarheid en kwaliteit van de buurt.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    De wijk is genoemd naar de vroegere stadspoort aan het einde van de Boschstraat in de tweede stadsomsluiting.
    Van de historische infrastructuur resten slechts delen van de Oude Smeermaaserweg.
    De Bosscherweg dateert van het begin van de vorige eeuw.
    In het wijkje van Boosten zijn de straten vernoemd naar regionale en lokale kunstenaars en musici.
    In de jongere wijk ten noorden van het Voedingskanaal hebben de straten namen die refereren aan de jacht, geïnspireerd door de patroon van de parochie St. Hubertus.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Ik weet niet of dit de aangewezen plek is om een vraag te stellen, maar ik doe gewoon een poging.....

    Ik hoorde laatst de uitdrukking Boschkaj of Boschquai (ik weet niet hoe je het schrijft) in referentie tot het Boschstraat kwartier. Kan iemand mij vertellen waar deze benaming zijn oorsprong vindt en wat er mee aangeduid wordt?

    Nogmaals, ik weet niet of dit de aangewezen plek is voor deze vraag dus bij voorbaat excuses als ik hiermee een forumspelregel overtreed!!!!

    groet,
    Peerke

    Opmerking


    • #3
      Hallo Peerke, welkom op MO. Wellicht gaat een van de geboren Maastrichtenaren op het forum mij corrigeren, maar volgens mij is de Boschkaj een alternatieve, wat verouderde benaming voor de buurt Boschpoort. Je hebt je vraag dus toevallig(?) op de goeie plek geplaatst. Hopelijk weet iemand anders iets meer over het ontstaan van de naam.

      Opmerking


      • #4
        De kaij of kaj is een scheep vaartterm. Logisch dat parallel aan bet kanaal en het bassin de buurt aan de Boschstraat de benaming heeft gekregen voor de bewoners. Ook voor strate n die nu niet meer bestaan.
        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
          De kaij of kaj is een scheep vaartterm. Logisch dat parallel aan bet kanaal en het bassin de buurt aan de Boschstraat de benaming heeft gekregen voor de bewoners. Ook voor strate n die nu niet meer bestaan.
          Boschstraat of Bosscherweg, Antonius? Volgens mij ligt de Boschkaj buiten het centrum, dus aan de Bosscherweg. Maar ik ben "neet vaan heij", dus ik kan het mis hebben.

          Opmerking


          • #6
            Ah, ik zie dat de (bijna) alwetende Historische Encyclopedie Maastricht
            Last edited by El Loco; 23 september 2021, 18:21.

            Opmerking


            • #7
              daar moest ik nog de Limburger in de bus doen, pokken eind rijden met de fiets en dan weer terug.


              ik ben verguisd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Ah, ik zie dat de (bijna) alwetende Historische Encyclopedie Maastricht bij het lemma 'Boskai' op pagina 88 verwijst naar de wijk Boschpoort. Bij dat lemma wordt vermeld - als ik het goed lees - dat de benaming 'Boskai' oorspronkelijk betrekking had op het in de jaren 1930 ontworpen Boostenwijkje, tegenwoordig een rijksmonument, indertijd een arbeiderswijk met een minder gunstige reputatie.
                Het gaat niet om het Boschstraatkwartier (dat binnen de vroegere stadsmuren ligt), maar om de wijk buiten de vroegere Boschpoort. Oorspronkelijk lagen hier alleen enkele woningen, villa's en wat lichtere industrie in lintbebouwing langs de Bosscherweg naar Smeermaas. Eind 19e en begin 20e eeuw ontstonden er buiten de Boschpoort ook wat arbeiderswoningen (zonder straatnaam) in het Maastrichtse deel van Bosscherveld, dus links van de Bosscherweg. Meer westelijk viel het gebied tot 1920 onder de gemeente Oud-Vroenhoven. De bewoners kloegen omstreeks 1914-1920 steen en been over het extreme gebrek aan straatverlichting, waterleiding en andere nutsvoorzieningen. De weg naar de stad was zomer en winter feitelijk onbegaanbaar.

                Het letterlijke citaat over Boschpoort (wijk) uit 'de (bijna) alwetende Historische Encyclopedie Maastricht' luidt:

                Boschpoort, wijk. Wooncomplex ontworpen door A. Boosten* voor Spaarbouwvereniging Sint Servatius* (1935); in de volksmond: De Boskai. In totaal 130 woningen met vrij hoge huurprijs vanwege extreme funderingskosten. Uitvoering in werkverschaffing* drukte de prijs. De wijk had oorspr. een minder goede naam. Wooncapaciteit verdubbeld in de jaren 1960.
                L:
                , blz. 96.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 september 2021, 21:31.

                Opmerking


                • #9
                  In Meerssen is er ook een toponiem 'De Boskai'. Met binnenvaart lijkt het toch weinig van doen te hebben.
                  https://wandelgidszuidlimburg.com/wp...s/word/834.pdf

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X