Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bosscherveld - informatie

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bosscherveld - informatie

    Bosscherveld

    STEDENBOUWUNDIGE INFORMATIE
    Bosscherveld is een typisch, wat rommelig industriegebied uit de eerste helft van de vorige eeuw, dat zich uitgebreid heeft vanuit de oostelijke zone, waar de Zuid-Willemsvaart en het spoor naar Hasselt lagen.
    Het ligt ingeklemd tussen de vestingwerken van de Lage Fronten met de havenkom uit 1885 en de hellingen van de Caberg.
    Een markant gebouw is de oude gasfabriek op de hoek van de Cabergerweg en de Lage Frontweg.

    HISTORISCHE INFORMATIE
    De inrichting van het bedrijventerrein Bosscherveld was een gevolg van het Algemeen Plan van Uitbreiding uit 1905.
    Hierin werd de uitgifte van grond ten behoeve van de volkswoningbouw geregeld en werd het gebied van de Lage Fronten aan het Bosscherveld bestemd voor industriële vestigingen.
    Het grootste gedeelte van Bosscherveld kwam pas door de annexatie van Oud-Vroenhoven (1920) bij de gemeente Maastricht en is sedertdien volgebouwd.
    In de plannen voor de nabije toekomst – Masterplan Belvédère – is het zuidelijke deel vooral bestemd voor wonen en wordt de industrie in noordelijke richting opgeschoven.

    STRAAT EN WIJK NAAM INFORMATIE
    Geen straat is ouder dan het begin van de 20ste eeuw met uitzondering van de Savelstraat en de Sandersweg.
    De Phoenixweg herinnert aan een vroegere brouwerij en verder verwijzen de straatnamen naar de vestingwerken.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    bosscherveld

    Weet iemand dan ook waar de Dennenweg of straat was ???

    Opmerking


    • #3
      Is dat een locatie in Bosscherveld? Kun je er iets meer over vertellen, bv. wie of wat je zoekt, in welke tijd?

      De enige straatnaam die ik kan vinden die er een beetje op lijkt is Dennenhoven, maar dat is recent en in Amby.

      Opmerking


      • #4
        dennenweg

        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Is dat een locatie in Bosscherveld? Kun je er iets meer over vertellen, bv. wie of wat je zoekt, in welke tijd?

        De enige straatnaam die ik kan vinden die er een beetje op lijkt is Dennenhoven, maar dat is recent en in Amby.
        mijn moeder is er geboren in 1925 het schijnt in het oude gedeelte te zijn geweest.
        Links onder de spoorbrug stonden hele oude huisjes. ??

        Opmerking


        • #5
          Bedoel je de huisjes die bij de KNP (papierfabriek) behoorden ?
          Mestreechter Geis mage beleve
          en dat door te kinne geve.
          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

          Opmerking


          • #6
            Ben niet zeker ervan en kan het even niet opzoeken maar was dat niet Rooddorp (of zit ik er compleet naast) dat tijdens WOII is verwoest en niet meer is hergebouwd?

            Opmerking


            • #7
              Quartier Amélie

              Oorspronkelijk geplaatst door els kraaijeveld Bekijk bericht
              mijn moeder is er geboren in 1925; het schijnt in het oude gedeelte te zijn geweest. Links onder de spoorbrug stonden hele oude huisjes?
              Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
              Bedoel je de huisjes die bij de KNP (papierfabriek) behoorden ?
              Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
              Was dat niet Rooddorp (...) dat tijdens WOII is verwoest en niet meer is hergebouwd?
              Het Rood Dorp dateerde uit de crisistijd, Equinox, dus die huizen waren redelijk nieuw en modern. Ik denk dat Els en Wigo het over hetzelfde hebben, namelijk het Quartier Amélie, dat elders op deze site al eens uitgebreid aan de orde is geweest. Dit 'wijkje' van vier rijen woningen in tweeënhalve straat bevond zich - gezien op een normale noord-georiënteerde stadsplattegrond - inderdaad 'links [van de Maas] onder de spoorbrug'. Na de verwoesting bij het bombardement van augustus 1944 is het grotendeels afgebroken.

              Slechts Ă©Ă©n rijtje woningen langs de Fransensingel werd hersteld; het lag het verst van de spoorbrug en had de minste schade opgelopen. In 1947 verkocht De Sphinx-CĂ©ramique de huisjes aan de KNP. Ze hebben daarna nog een tijdlang dienst gedaan, maar zijn midden jaren 1950 eveneens gesloopt.

              Het is mogelijk dat Wigo op dit rijtje Amélie-huizen doelt, maar om het moeilijk te maken: hij kan het ook hebben over de woninkjes die zich een tijdlang bevonden in een omgebouwde affuitenloods op het terrein van de KNP. Deze stond haaks op het Bassin (noord-zuid); de woningen in het Quartier Amélie waren oost-west georiënteerd.

              PS. Voor de goede orde, Els: Bosscherveld lag/ligt rechts van de spoorlijn, dus meer noordelijk.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 februari 2012, 10:36. Reden: redactie

              Opmerking


              • #8
                Resteert nog altijd je vraag, Els: bestond in Maastricht, meer in het bijzonder in het Quartier Amélie, een Dennenweg of -straat? Zoals elders al aangegeven, weten we niet zeker of de straten in het Quartier Amélie eigen namen hadden.

                Heb je misschien wat meer gegevens voor ons? De namen van je grootouders zouden kunnen helpen. Je vraag doet me vermoeden dat je niet zeker weet wat de naam van de straat is, c.q. of je het goed hebt gelezen. Kun je hier misschien een scan of foto plaatsen van een akte of zo?
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 februari 2012, 10:33.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Resteert nog altijd je vraag, Els: bestond in Maastricht, meer in het bijzonder in het Quartier Amélie, een Dennenweg of -straat?

                  Heb je misschien wat meer gegevens voor ons? De namen van je grootouders zouden kunnen helpen, evenals een huisnummer. Je vraag doet me vermoeden dat je niet zeker weet wat de naam van de straat is, c.q. of je het goed hebt gelezen. Kun je hier misschien een scan of foto plaatsen van een akte of zo?
                  misschien staat het in het boekje van de knp
                  (in de brievenbus gestopt !)
                  vorig jaar.
                  ik meen kraeijedorp
                  trouwens aan twee kanten heeft men de huisjes plat gegooit
                  ik ben aan de overkant in de schuil kelder geboren.
                  .

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb niets gevonden, Klaas; in het boek, bedoel ik , waarvoor nogmaals mijn dank!
                    Uit je opmerking 'aan de overkant' maak ik op dat jij in Rood Dorp bent geboren. Dat is niet de locatie die Els zoekt, maar inderdaad: ook daar is veel verloren gegaan.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dennenweg

                      In 1921 werd een noodplan ontworpen om binnen 13 weken voor 120 huisgezinnen een woning te bouwen die voldeed aan een “stenen” woning. Ook de groepering van de woningen moest binnen het stadsbeeld passen met “leuke pleintjes met tuintjes” en dienden “geheel vriendelijk en beschavend” over te komen.
                      De Gemeenteraad gaf zijn goedkeuring en het Rijk droeg 90% van de kosten. De gezinnen voor deze noodwoningen kwamen uit het “menschenpakhuis St. Antoniusstraat 59” en andere gebouwen in de stad.
                      Deze woningen waren gebouwd van hout met gipsplaten bekleed “zodat zij de inwendige temperatuur voldoende tegen vocht, hitte en koude isoleeren.” Levensduur van de woningen was maximaal vijf jaar.

                      De straatnamen waar deze noodwoningen aan lagen noemden men officieel: Dennenweg, Lindenweg, Eikenweg en Esschenweg en zij lagen direct aan de Bosscherweg en werden in 1926 weer gesloopt.

                      Bron: www.delpher.nl , Limburger Koerier van 24-11-1920
                      Bron: www.delpher.nl , Limburger Koerier van 09-07-1921
                      Kompleminte

                      Toller

                      Opmerking


                      • #12
                        Waarom werden deze 120 huisjes na 5 jaar weer gesloopt?
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #13
                          Enerzijds de levensduur, max. 5 jaar en anderzijds dat de bewoners geen huurpenningen afdroegen en daarom daar niet mochten wonen. Volgens de gemeente was de enige oplossing sloop en de mensen op straat. Je ziet dat een groot aantal van deze mensen weer terug naar de Groete Bouw in de St. Antoniusstraat gaan.
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                            Enerzijds de levensduur, max. 5 jaar en anderzijds dat de bewoners geen huurpenningen afdroegen en daarom daar niet mochten wonen. Volgens de gemeente was de enige oplossing sloop en de mensen op straat. Je ziet dat een groot aantal van deze mensen weer terug naar de Groete Bouw in de St. Antoniusstraat gaan.
                            Dus weer terug naar “menschenpakhuis St. Antoniusstraat 59, raar toch
                            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                            Opmerking


                            • #15
                              Had alles te maken met geld
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X