Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Witte Donderdag-etalages

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Witte Donderdag-etalages

    Witte Donderdag-etalages; van dingen die voorbijgaan...

    MAASTRICHT - WYCK

    Witte Donderdag was het feest van de slagers.
    Zij maakten in hun etalages kunstwerken in reuzel,worsten, vlees en vleesschotels.
    Duizenden Maastrichtenaren maakten op de donderdag in de Goede Week een 'cortège' langs de etalages van slagers.
    Een gesprek met Jeanny (77) en Wajn (81) van Sint Fiet van de gelijknamige slagerij aan de Rechtstraat.
    Wajn: "Maanden vooraf werd een ontwerp gemaakt en met het uitwerken waren wij zo'n twee maanden bezig.
    Ik maakte grote afbeeldingen in reuzel van bijvoorbeeld een varken, een boerderij met varkens, een stier of de Venus van Milo.
    Daar droom ik nu nog van...
    Soms werkte ik twaalf uur per dag.
    Dan kwam het vlees.
    Een week eerder werden de runderen gekocht en gekeurd in Beek."


    Figuur gemaakt van reuzel.

    Vleesoptocht.
    Wajn vervolgt: "Met de twee door mij gekochte dikbilkampioenen van zo'n 1.000 kilo per stuk maakten wij met ons personeel en politie voorop een tocht door de stad.
    Vanaf het station via de Sint Servaasbrug, Achter het Vleeshuis, Platielstraat en Vrijthof naar de Markt.
    En dan te bedenken dat die beesten een week later in porties bij ons te koop waren.
    Ze werden gestald in Heugem en in de week voor Pasen naar het slachthuis van Maastricht gebracht.
    Als we het vlees 's avonds in onze koeling ophingen lag het 's morgens op de vloer, zo mals was het."
    Jeanny: "In onze straat had je veel slagers: Wevers, van Dijk, Orbons, Kamp, Reintjens, Kurvers, Castermans, Adriaans, Ackermans, Jansen, Janssen, Dresens, Penders, Van Run, Leenders, Lahoye en nog een paar.
    Alle slagers hadden een goede boterham.
    Alléén al in Wyck zijn nu zo'n dertig slagers verdwenen.
    We hadden goede contacten onder elkaar, want over en weer werden peper, gelatine en darmen uitgeleend."


    Etalage van slager van Sint Fiet in de Rechtstraat.

    Wajn vult aan: "Op Witte Donderdag maakten duizenden Maastrichtenaren een tocht langs de etalages.
    Bij ons stonden ze tot aan de overkant van de straat.
    Op die dag ging ook de directeur van het slachthuis met zijn keurmeesters de etalages bekijken.
    Bij ons kregen ze altijd een dröpke met een stuk vlaai en van hen kregen we de complimenten."
    Jeanny en Wajn waren tot een paar jaar geleden de enigen die hun etalage nog opfleurden en vinden het ontzettend jammer dat de traditie helemaal is verdwenen.
    Maar als een traditie weg is dan is het meestal over en uit.
    Jeanny en Wajn: "Hiel, hiél jaomer!"
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More
Bezig...
X