Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wijck en Wipneus & Pim

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wijck en Wipneus & Pim

    Wat hebben het Maastrichtse stadsdeel "Wijck" nu gemeen met Wipneus & Pim?
    Hier is het antwoord.

    De kabouters Wipneus en Pim zijn de hoofdpersonen van een serie Nederlandse kinderboeken geschreven onder diverse varianten op het pseudoniem B. van Wijckmade.

    De serie.
    Het eerste Wipneus en Pim boek werd geschreven in 1948, het laatste in 1985.
    In totaal zijn zo'n 40 boekjes verschenen.
    De serie wordt uitgegeven door Uitgeverij Schenk uit Maastricht.
    De boekjes op A5 formaat zijn gedrukt met een opvallende karakteristiek vette schreefletter.

    De auteurs.
    De eerste zes boekje werden geschreven door Broeder Bruno van der Made (4 januari 1923 - 14 april 2001), lid van de congregatie van de Broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (officieel Congregatio Fratrum Immaculatae Conceptionis Beatae Mariae Virginis) in het stadsdeel Wijck in Maastricht.

    In totaal zijn er vijf auteurs geweest van de Wipneus en Pim boeken, elk onder een ietwat verschillend pseudoniem waarbij de tweede letter de naam van de auteur vertegenwoordigde:

    B. van Wijckmade - Broeder Bruno, Bruno van der Made (6 boekjes)
    B.J. van Wijckmade - Broeder Jozefus, Sjef Haenen (8 boekjes)
    B.W. van Wijckmade - Broeder Wichard, Willie van der Looij (3 boekjes)
    B.A. van Wijckmade - Broeder Alfried, Hein Fest (3 boekjes)
    B.G. van Wijckmade - Broeder Gregorio, Ed Pieters (17 boekjes)
    Het pseudoniem 'A.B. van Wijckmade' staat voor Alle Broeders en is een alternatief pseudoniem voor Broeder Gregorio.

    Ook is er uitgebreide informatie over het dossier "Wipneus & Pim" te lezen op de pagina van Voortschrijdende Inzichten.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Wijck en Wipneus & Pim

    25 september 1986.

    Prins Wipneus wordt koning.
    Maastrichtse broeders schreven 40 deeltjes.


    "Ver, heel ver weg achter grote bossen lag kabouterland.
    Daar woonden een paar honderd kabouters.
    Ze hadden leuke pakjes aan en droegen grote puntmutsen (...).
    Natuurlijk hadden de kabouters een koning.
    Goedhart heette die.
    Een mooie naam, maar die verdiende hij ook, want hij was een erg goede koning.
    Het paleis van koning Goedhart stond vlakbij zee.
    Het was helemaal van kleine kiezelsteentjes gemaakt en had wel twintig torens en twaalf poorten.
    In dat paleis woonde ook prins Wipneus, het kaboutertje dat later koning zou worden.
    Maar dat zou nog heel wat jaartjes duren."



    Zo luidt het begin van het eerste boekje van wat later een succesvolle kinderboekenserie zou worden.
    Miljoenen kinderen, die later zelf ouders zouden worden, hebben de avonturen van prins Wipneus en zijn onafscheidelijke vriendje Pim zelf gelezen.
    Niemand van de lezertjes en voorlezers heeft ooit vermoed dat prins Wipneus nog eens koning zou worden en dan noodgedwongen zou moeten stoppen met het zoeken naar een gestolen kroon, het vinden van een tuitkannetje of het redden van oom Rigobert.

    De schrijver van het eerste deeltje [1948], B. van Wyckmade, schreef al dat Wipneus koning zou worden.
    37 jaar, veertig deeltjes en 3,5 miljoen verkochte exemplaren verder, is het dan eindelijk zo ver: prins Wipneus wordt koning.

    In het begin had de serie moeite om op te boksen tegen Puk en Muk, de kindervrienden uit de jaren veertig en vijftig.
    Maar na een tijdje bleken Wipneus en Pim vele kinderharten gestolen te hebben.
    De boekjes werden uitgegeven door Uitgeverij Schenk te Maastricht.
    Twee herdrukken per jaar was eerder regel dan uitzondering.
    Het succes kan volgens Schenk voor het grootste deel worden toegeschreven aan de vijf auteurs, die in de loop van zo’n 37 jaar de avonturen van het tweetal hebben verzonnen en geschreven.



    Bruno van der Made, de geestelijk vader van Wipneus en Pim.

    Diegenen die al die avonturen hebben verzonnen en geschreven waren de kloosterbroeders van de Beyart.
    Broeder Bruno begon de serie.
    De naam van het Maastrichtse stadsdeel Wyck plakte hij voor zijn naam om daarmee aan een auteursnaam te komen.
    Broeder Bruno van der Wyckmade werd na twintig jaar vervangen door broeder Jozefus, die op zijn beurt weer werd opgevolgd door broeder Wichard.
    Na hem kwam de maker van ongeveer achttien bestsellers, broeder Gregorio.
    Slechts twee illustratoren, Herman Ramaekers en Joop Walenkamp, hebben de boekjes als die jaren met tekeningen versierd, zodat de tekeningen steeds dezelfde sprookjesachtige sfeer beleven uitademen.

    De laatste zin van het deeltje 'Prins Wipneus wordt koning' luidt: "Overal kun je een punt achter zetten.
    En dat is nu gebeurd".

    Last edited by SJEF †; 25 september 2008, 04:51.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      De uitgever van de Wipneus & Pim boekjes, uitgeverij Schenk, bestaat al lang niet meer. Ik ben benieuwd of er nog werknemers van deze uitgeverij zijn. Op mijn website, Voortschrijdende Inzichten, staat een uitgebreid dossier Wipneus en Pim. Voor het Naslagwerk over de Wipneus & Pimboekjes ben ik op zoek naar meer informatie over de vroegere uitgever. In het verleden had ik contact met Harry Luijs, van de uitgever. Als er iemand is die me iets meer kan vertellen over de uitgever, dan hoor ik het graag. Het liefst via de e-mail (ed.buijsman@inzichten.nl). Met dank, Ed Buijsman​

      Opmerking


      • #4
        Geachte mijnheer Buijsman, ik heb u een mailtje gestuurd en hoop dat het iets oplevert.

        Opmerking


        • #5
          Bestaat Schenk al zó lang niet meer? Op Google vond ik dit bericht uit 2019: https://perspodium.nl/uitgeverij-j-s...in-maastricht/

          Opmerking


          • #6
            Beste Inrid,
            Hartelijk dank voor je reactie.
            Ik was al eens in het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven voor raadpleging van archiefmateriaal over de boekjes van Wipneus en Pim.
            Over de uitgeverij heb ik niets gevonden anders dan correspondentie met de auteurs.​

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door edbusje Bekijk bericht
              Over de uitgeverij heb ik niets gevonden anders dan correspondentie met de auteurs.​
              Ik bedoelde, dat u in de jaarrekeningen van de congregatie zou moeten zoeken, aangezien daar de inkomsten en uitgaven werden verwerkt.

              Opmerking

              Bezig...
              X