Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Turennestraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Turennestraat

    Zag vandaag oude balkon ondersteuningen van Naamse steen, drie verschillende op een rij! Maar zijn die uit de tijd van de bouw, of komen ze ergens anders van vandaan?



    Drie verschillende op een rij



    De uiterst linkse!!
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Volgens mij zijn zulke balkonondersteuningen ook te vinden bij Hotel de L'Empereur. Kijk eens in de oudejaarsquiz van Elvis. De naamgeving van de Turennestraat dateert van 1911 (bron: Straatnamenboek). Dat is qua bouwjaren redelijk dicht bij de bouw van het hotel.

    Opmerking


    • #3
      Maar werden deze rond 1900 nog gemaakt of kwamen ze uit een ander eerder afgebroken gebouw?
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Ik denk dat ze gewoon in de handel waren, maar je zou eens kunnen informeren bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Men heeft daar heel veel kennis van bouwtechnieken en bouwelementen. Misschien dat een mailtje met foto's het gevraagde antwoord oplevert.

        Opmerking


        • #5
          Kariatiden

          Deze steun en toeverlaten noemt men als er "menselijke" figuren gebruikt werden "kariatiden". Ik weet niet of er een term is voor mythische wezens e.d.

          Opmerking


          • #6
            Ik neem ook aan dat deze uit de tijd zijn. Overigens komt dit type Franse balkon in de mode vanaf de 19de eeuw, zo lees ik in dit vermakelijk stukje over de Amsterdamse balkongeschiedenis (ja, er bestaat een stuk over!).

            Opmerking

            Bezig...
            X