Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Open Monumentendagen 14 en 15 september 2013 - Bosch.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Open Monumentendagen 14 en 15 september 2013 - Bosch.

    Open Monumentendagen 14 en 15 september 2013 te Maastricht.

    Het woonhuis van de brouwersfamilie Bosch staat tijdens de rondleidingen op 14 en 15 september centraal. De voorgevel van de oudere brouwerswoning bevindt zich in de gesloten wand van de Rechtstraat. De interieurs van de brouwerswoning ademen nog de grandeur van het fin-de-siècle. De vertrekken hebben nog de oorspronkelijke inrichting. Naast de rijk gestoffeerde salon en de slaapkamer op de eerste verdieping kan men een blik werpen in het kantoor en de eetkamer op de begane grond. Het pièce-de-résistance is echter het rijk gedecoreerde trappenhuis met de vrij hangende wenteltrap en de muurnissen met beelden.

    Bron: http://www.brouwerijbosch.nl/

    Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:41.

  • #2
    De grandeur van weleer

    Dank voor het fotofilmpje, Breur. Ik mocht met vele anderen ook de directiewoning en het mouthuis vanmiddag voor het eerst aanschouwen. Heel bijzonder dat alles zo bewaard is gebleven. Blijkbaar heeft de oude heer Bosch mouthuis en brouwerij gelegateerd aan de stichting in 2008. Ik begreep echter dat de directiewoning pas 2 jaar terug door de stichting is verworven. Even later vanmiddag was ik bij wijnhandel Thiessen, zo fraai door Marcel Mourmans gerestaureerd. Het was druk met proeverijen en rondleidingen. Heel levendig. Oud maar ook hedendaags. Ik dacht : hoe zou het zijn als Brouwerij de Keijzer incl. mouthuis en directiewoning ook zo'n metamorfose zou ondergaan. Natuurlijk met respect voor wat behouden moet blijven, maar ook hedendaags ingevuld. Je moet natuurlijk een idealist vinden, die wil investeren. Maastricht herbergt nog potentiële groeibriljanten.

    Overigens begreep ik ook dat het streven is van Brouwerij de Keyzer om in een micro-brouwerij weer echt te gaan brouwen. In hoeverre dit initiatief spoort met de onlangs opgerichte Brouwerij-stichting vraag ik mij af. Er is wel contact tussen beide stichtingen.

    Opmerking


    • #3
      Brouwerij De Keyzer - fam. Bosch Maastricht (2)

      Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:44.

      Opmerking

      Bezig...
      X