Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Station Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Station Maastricht

    Pro Rail bouwt momenteel in diverse gemeenten stations van de toekomst.
    Ook Maastricht komt aan de beurt.
    Er ligt een plan voor een ondergrondse fietsenstalling voor 6.000 rijwielen en een traverse onder het spoor.

    Lees meer over dit bericht in een PDF bestand via onderstaande URL.

    http://docs.google.com/fileview?id=0...MWVkYmRl&hl=nl .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Station Maastricht

    Ook op de webpagina van de gemeente Maastricht is de nodige informatie te vinden en te downloaden over het project "Spoorkruising en stationsomgeving".

    http://www.maastricht.nl/ -->> Projecten -->> Spoorkruising en stationsomgeving .
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      waarom station niet ondergronds?

      station van de toekomst

      pfff
      voor een paar fietsen (6000 nog wel) die niemand last bezorgen gaat men ondergronds
      duur duurder en te duur
      als ze het trein emplacement en de perrons nu eens ondergronds bouwden?
      wat voor ongelooflijke potentie aan bruikbaar oppervlak komt er dan?

      geluidoverlast voor heel de spoorweglaan en de meersenerweg gedaan en voorbij

      dan is er pas weer ruimte bovengronds voor oplossen van problemen en nieuwe kansen grijpen, kansen voor de toekomst

      toekomst van het station
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

      Opmerking


      • #4
        De huidige capaciteit is met name in het weekend te beperkt. Een deel van de huidige stalling (m.n. de betaalde) ligt op de grens van de norm of te ver weg van de sporen (alhoewel een toegang van de stalling direct naar de perrons hier een stuk zou helpen).

        Opmerking


        • #5
          Tja, Antonius, het bouwen van een mooi monument op de thermen vind je te duur (....Maastricht heeft geen cent), maar het station moet ondergronds?!

          Zouden we dan een politiek dealtje sluiten en voor allebei de initiatieven gaan?

          Opmerking


          • #6
            Burgemeester,
            het station en het hele areaal is natuurlijk van de Nederlandse Spoorwegen / Pro Rail
            en niet de Gemeente Maastricht.

            ik wil best een deal sluiten, aangaande het Thermen Plein met het prachtige Hypocaustum etc
            maar of het een haalbaar voorstel is, alsook een bijdrage levert?

            Het lijkt dat we best plannen mogen voorstellen en onderzoeken
            ook hypothetisch / academisch
            maar eveneens lijkt het me zinvol om hier en daar wat realisme aan te brengen.

            het station zelf ondergronds is natuurlijk (heeft u gelijk) eveneens academisch.

            mvg
            Antonius
            Last edited by Antonius; 17 april 2010, 12:49.
            Iets te oud voor re-educatie
            iets te jong voor afdanking
            m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

            Opmerking


            • #7
              Kan me nog herinneren dat er vroeger veel zwaluwnestjes onder de 'luifel" van "de Stassie" zaten.

              Heeft iemand in 't forum er soms nog een foto van die misschien hier geplaatst kan worden ?

              Opmerking


              • #8
                Beter gezegd: heeft iemand ook nog een foto van de Doeveslaag, het oude gebouwtje dat tegen de vlakte ging, en waarvoor de huidige ''koepels'' in de plaats kwamen?

                Grote kans dat op een va ndie foto's ook Wielie (tegenwoordig eigendom van Veolia) in zijn jonge jaren terug te vinden is.
                I am not a complete idiot. Some parts are missing

                Opmerking


                • #9
                  Geen idee wat jullie precies zoeken, maar ik neem aan dat je al hebt gekeken in A.H. Jenniskens, Het Spoor (Vierkant Maastricht, 7), Maastricht 1985?

                  Opmerking


                  • #10
                    @Sjef en allemaal: Wielie is al eens ter sprake gekomen hier. Hij is een verstandelijk gehandicapte man, die nu onder de ''verantwoordelijkheid'' valt van Veolia. Alle chauffeurs kennen hem, iedereen van het kantoortje tegenover het station.

                    Hij was er al, medio jaren 70 toen Veolia nog gewoon Stadsbus Maastricht heette. Hij mag altijd gratis mee met de bus, mengt zich in de gesprekken, en doet geen vlieg kwaad.

                    Maar als ie met zijn hoofd begint te schudden, kun je beter een plaatsje opschuiven, want je krijgt gegarandeerd een gratis speeksel-douche.


                    Ik zie in het midden van de foto nog een van de gebouwtjes die voorheen dienst deden als toilet. Tussen de eerdere sporen stond op een soort uitbouw van het perron zowel het herentoilet als het damestoilet. Op een van die plekken (waar het gebouwtje zichtbaar is op deze foto) staat nu de hernieuwde kiosk. Dat laatste vervangt sinds een klein half jaar dat mini-gebouwtje dat jaren dienst heeft gedaan als verkooppunt van onder meer een verse kop koffie, een flesje jus d'orange en verpakt belegd brood.
                    I am not a complete idiot. Some parts are missing

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X