Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Matthias Wijnandsstraat monument en beschermd stadsgezicht

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Matthias Wijnandsstraat monument en beschermd stadsgezicht

Ik ging eens stiekem kijken naar de voortgang DSM kantoor / ambachtsschool aan de Antoon Lipkensstraat. Nog niet spectaculair!

Dus loop ik terug via de Wilhelminabrug omhoog langs een stukje beschermd stadsgebied plus als Maastrichts monument gekenmerkt op kaart en zie daar het hoekhuis nr 21 waar men de monumentale schoorsteen geamputeerd heeft. Er ligt nu een grijs betonplaatje op de paar lagen met afwijkende steenformaat nieuw opgemetselde stomp en er steekt een aluminium CV rookgasafvoer doorheen.

Ik vroeg mij af in hoeverre de Welstand en Monumentencommissie hun taak ook als handhavers opvat, die de stad kennen en die speciale plekjes beschermen?

In de Welstand nota https://www.maastrichtbeleid.nl/bele...in%20kwaliteit vind ik geen houvast.

Lopen die commissie leden wel eens door de stad?

Click image for larger version

Name:	Screenshot_4.png
Views:	63
Size:	413,6 KB
ID:	106352
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Vanuit oude fotodocumentatie blijkt overigens dat de eigenaar van nummer 17 ook al een schande aan dat beschermd stadsgezicht had ondernomen met de kunststof kozijnen in de gevel en voordeur.
    Dat wist ik me nog te herinneren in de commentaren van de bewoners van de Matthias Wijnandsstraat die ook het luxe appartementen complex BOVENOP het sportfondsenbad hadden geprobeerd te voorkomen gezien bezonning en inkijk op hun erf.

Click image for larger version  Name:	Screenshot_5.png Views:	0 Size:	571,8 KB ID:	106354
    Last edited by Antonius; 21 juni 2023, 12:41.

Opmerking

Ik heb net nog even telefonisch nagevraagd bij een commissie lid uit Maastricht die ik ken, of ook die zijgevel "zichtbaar van de Wilhelminabrug" in aanmerking komt; JA alles wat vanaf de straat zichtbaar is, behoort bij aanpassing en/of wijziging voorgelegd te worden aan de commissie van Welstand en Monumenten.

Aan de andere monumentale hoekwoning nummer 7 van de Matthias Wijnandsstraat is immers een aanbouw en aanpassing zonder bouwaanvraag die zichtbaar was als gevel vanuit de Lyonnetstraat afgebroken moeten worden en het aanzicht in originele staat hersteld moeten worden. Zo deelde het commissie lid mij mee nadat hij z'n archiefdata had bekeken.

Het gaat hier niet om de vrijheid van expressie die het individu heeft, maar over echte fouten die het aanzicht verminken.
      Ik begin steeds meer te twijfelen aan die Klaagzang van Architecten en die Lofzang over de commissie van Welstand en Monumenten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
        (...)
        Dus loop ik terug via de Wilhelminabrug omhoog langs een stukje beschermd stadsgebied plus als Maastrichts monument gekenmerkt op kaart en zie daar het hoekhuis nr 21 waar men de monumentale schoorsteen geamputeerd heeft. Er ligt nu een grijs betonplaatje op de paar lagen met afwijkende steenformaat nieuw opgemetselde stomp en er steekt een aluminium CV rookgasafvoer doorheen.

Ik vroeg mij af in hoeverre de Welstand en Monumentencommissie hun taak ook als handhavers opvat, die de stad kennen en die speciale plekjes beschermen?
        (...)
        Opmerkelijk dat je zulke zaken opvallen!
        Maar heel goed

Of de bewoners van de desbetreffende percelen hier ook blij mee zijn......
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Of de bewoners van de desbetreffende percelen hier ook blij mee zijn......
          Ja dat zal best wel negatief overkomen voor die bewoners/eigenaren, maar je hebt als eigenaar ook een verantwoording wetende dat je in een Monument woont en dat zomaar gaat aanpassen zonder aanvraag kan natuurlijk niet.
          De bouwkundige ingreep die men liet uitvoeren koste nagenoeg niks terwijl de architecturale verminking de hele straat een waardevermindering oplevert.

Na 95 jaar dat deze rijtjeshuizen staan wordt het sowieso tijd voor een gemeenschappelijke aanpak van alle bewoners/eigenaren zoals elke V.V.E. eigenlijk zou moeten doen en moet plannen. Destijds van Servatius coöperatie was er nog 'n gecoördineerd onderhoud en aanpassingen.

Opmerking

Bezig...
          X