Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bomen kap Hertogsingel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bomen kap Hertogsingel

    Wij kregen deze week een bericht van de gemeente waarin groot onderhoud wordt aangekondigd aan de Hertogsingel. Afgezien van nieuw asfalt en nieuwe belijning worden alle 56 lindes gekapt. Reden is dat de bomen steeds meer aan stabiliteit inboeten.
    De bomen worden dit voorjaar gekapt. In augustus gaat de rest van het onderhoud plaatsvinden en worden nieuwe lindes geplant. Volgens het schrijven
    hebben de nieuwe bomen een diameter van 40/50 centimeter waardoor het aanzien van de singel niet drastisch zal veranderen.

    Afgelopen jaren zijn er bij stormen verschillende bomen omgewaaid dus ik heb er zeker begrip voor maar het is toch jammer dat 56, op zich gezonde bomen, het loodje moeten leggen.

    Op 8 februari is een inloop bijeenkomst georganiseerd vanaf 19.30 uur cafe "Abrahams Look" Polvertorenstraat 6.

  • #2
    Bomen moeten vóór het voorjaar gekapt worden, want er mogen geen nesten in zitten. Dat probleem doet zich dus ook voor bij de A2 Traverse. De bomen daar moeten dus voor het voorjaar de grond uit!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
      Wij kregen deze week een bericht van de gemeente waarin groot onderhoud wordt aangekondigd aan de Hertogsingel. Afgezien van nieuw asfalt en nieuwe belijning worden alle 56 lindes gekapt. Reden is dat de bomen steeds meer aan stabiliteit inboeten.
      De bomen worden dit voorjaar gekapt. In augustus gaat de rest van het onderhoud plaatsvinden en worden nieuwe lindes geplant. Volgens het schrijven
      hebben de nieuwe bomen een diameter van 40/50 centimeter waardoor het aanzien van de singel niet drastisch zal veranderen.

      Afgelopen jaren zijn er bij stormen verschillende bomen omgewaaid dus ik heb er zeker begrip voor maar het is toch jammer dat 56, op zich gezonde bomen, het loodje moeten leggen.

      Op 8 februari is een inloop bijeenkomst georganiseerd vanaf 19.30 uur cafe "Abrahams Look" Polvertorenstraat 6.
      dit klopt
      wij hebben foto,s gemaakt er waren 4 bomen heel licht aan getast.
      Wat is de werkelijke reden ??

      te hoge metingen fijnstof (zie raporten Platform Klaor Loch)2005
      18 straten.(waarbij de hertogsingel bij de toppers hoort)

      Of het onderhoud de kruin te zwaar voor de stam.

      of op enkele plaatsen kazzematten en walmuur.

      die het weet mag het zeggen.

      Maar al bij al het is nu een mooie straat.

      Opmerking


      • #4
        En mijn collega's en ik zijn heel blij dat het nderhoud nu nagenoeg klaar is. Alleen een heel klein stukje bij de bushalte nog, en de aansluiting op het Tongerseplein.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
          En mijn collega's en ik zijn heel blij dat het nderhoud nu nagenoeg klaar is. Alleen een heel klein stukje bij de bushalte nog, en de aansluiting op het Tongerseplein.
          Inderdaad haas.
          Het is een knap stukje werk.
          op een vrij korte tijd.

          Opmerking


          • #6
            Ik denk in het voorjaar
            deze boomtjes moeten nog wortellen.
            (wind/storm ?

            Opmerking


            • #7
              Natuurlijk, is het zonde van die mooie volgroeide bomen. Maar ik kan mij er iets bij voorstellen dat de situatie op termijn niet houdbaar was. In ieder geval mijn complimenten aan de gemeente voor de wasdom van de nieuw geplaatste bomen. Nu maar hopen dat ze goed aanslaan.
              De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

              Max Dendermonde

              Opmerking


              • #8
                Aan water zal het niet liggen!
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  waarom zitten die kruinen nog helemaal samengebonden, moet al dat touw er niet snel vanaf..?
                  Wat ik niet begrijp, er langs lopende, hoe klein die bomen zijn. (de stam)
                  In zoverre dat de kruin al start op een hoogte waar ik met mijn arm uitgestrekt naar boven aan kan rijken. dat is nog geen 2,3 meter.

                  Als die kruin uit de touwen komt zal elke Bus of Vrachtauto er tegen aan rijden, met alle relevante schade aan beide, boom en voertuig.

                  Is jullie dat opgevallen of zie ik dat te negatief?

                  mvg
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                    Wat ik niet begrijp, er langs lopende, hoe klein die bomen zijn. (de stam)
                    In zoverre dat de kruin al start op een hoogte waar ik met mijn arm uitgestrekt naar boven aan kan rijken. dat is nog geen 2,3 meter.

                    Als die kruin uit de touwen komt zal elke Bus of Vrachtauto er tegen aan rijden, met alle relevante schade aan beide, boom en voertuig.

                    Is jullie dat opgevallen of zie ik dat te negatief?

                    mvg
                    Ik weet niet wat de planning is in deze. Als het cocostouw is, kan dit lang blijven zitten. Wellicht snoeit men de kruinen terug na verwijdering touw?

                    Opmerking


                    • #11
                      Ha, Breur
                      Dat zou kunnen zijn, lijkt me dan eigenlijk ook wel dwingend noodzakelijk.
                      Bedankt voor je reactie op mijn bericht en m'n twijfel of het wel goed komt.

                      Ik begreep uit overleg jaren terug met een Boomkweker dat je pas na 1 a 2 jaar echt mag snoeien na het eigenlijke verplanten van de boom.
                      Dan zouden ze die dus 1 a 2 jaar ingepakt laten.

                      mvg
                      ik ben verguisd

                      Opmerking


                      • #12
                        Dan worden het dus groene kaarsjes in de zomer. Waarom niet?

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                          Ha, Breur
                          Dat zou kunnen zijn, lijkt me dan eigenlijk ook wel dwingend noodzakelijk.
                          Bedankt voor je reactie op mijn bericht en m'n twijfel of het wel goed komt.

                          Ik begreep uit overleg jaren terug met een Boomkweker dat je pas na 1 a 2 jaar echt mag snoeien na het eigenlijke verplanten van de boom.
                          Dan zouden ze die dus 1 a 2 jaar ingepakt laten.

                          mvg
                          Hier in Eyldergaard zijn ook nieuwe bomen geplant naar verwijdering van vele mooie eikenbomen.

                          Maar deze zijn ook al naar nog niet een geheel jaar gesnoeid geworden.

                          Het soort boom zal er denkelijk wel mee temaken hebben?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                            Wat ik niet begrijp, er langs lopende, hoe klein die bomen zijn. (de stam)
                            In zoverre dat de kruin al start op een hoogte waar ik met mijn arm uitgestrekt naar boven aan kan rijken. dat is nog geen 2,3 meter.

                            Als die kruin uit de touwen komt zal elke Bus of Vrachtauto er tegen aan rijden, met alle relevante schade aan beide, boom en voertuig.

                            Is jullie dat opgevallen of zie ik dat te negatief?

                            mvg
                            er is al een boom gesneuvelt
                            (tegen aan geknalt)

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door klaas Bekijk bericht
                              er is al een boom gesneuvelt
                              (tegen aan geknalt)
                              Zoeken we een dader; een groenalert uitgeven?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X