Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zorgcentrum Molenhof Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Zorgcentrum Molenhof Maastricht

    Envida neemt afscheid van het zorgcentrum Molenhof. Het complex in de Sint Pieterstraat wordt verkocht. De koper moet het pand nog drie jaar beschikbaar stellen aan de huidige bewoners. Op de plek van Molenhof komen straks waarschijnlijk woningen.

    Het centrum werd gebouwd in 1972 en de laatste renovatie dateert van 1998. Het complex voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. De Raad van Bestuur heeft drie mogelijkheden onderzocht: renovatie, sloop en nieuwbouw op dezelfde plek of verkoop van Molenhof en nieuwbouw op een andere plek. Uiteindelijk heeft Envida gekozen voor de laatste optie.
    Bij die keuze heeft ook een rol gespeeld dat de door de overheid gewenste reductie van het aantal verzorgingshuisplaatsen wordt bevorderd.

    Het nieuwe gebouw komt op het terrein van het huidige Klevarie, op de plaats van de geplande Herstelkliniek. De kliniek wordt nu gesitueerd in het uitbreidingsplan van het azM. De bouwtijd van het nieuwe complex op het terrein van Klevarie bedraagt ongeveer anderhalf jaar.

    Gespreid
    De nieuwbouw is bestemd voor de 55 bewoners van de verpleeghuisafdeling. De 64 bewoners van het verzorgingshuis en de 32 verzorgingshuisbewoners met aanvullende zorg psychiatrie krijgen een plaats aangeboden in andere locaties van Envida.

    Afdelingen
    De Raad van Bestuur van Envida meent dat de huidige staat van Molenhof niet meer voldoet aan de eisen. Met name de situatie op de woonafdelingen laat te wensen over.
    Renovatie van het bestaande gebouw is wel mogelijk, maar de beperkingen van het huidige gebouw blijven bestaan. Tijdens de renovatie kan een deel van het gebouw niet gebruikt worden en moeten bewoners elders worden ondergebracht.
    Nieuwbouw op de bestaande locatie is wel overwogen, maar ook hier doet zich het probleem voor dat er minimaal twee jaar een tijdelijke huisvesting gevonden moet worden voor de bewoners. Bovendien wegen de sloopkosten mee.
    Bij nieuwbouw op een nieuwe locatie vallen die sloopkosten weg. Bovendien doet zich de mogelijkheid voor van een geschikt bouwterrein in de nabije omgeving.

    Bron: http://venv.envida.nl/locaties-in-on...hof-maastricht

    Last edited by Breur; 17 december 2014, 10:35.

  • #2
    Het doet mij werkelijk veel plezier te weten dat de Molenhof niet naar een buitenwijk verplaatst wordt maar naar Klevarie.
    Dat is voor veel bewoners toch nog een beetje binnenstad, en als bezoeker bestaat de mogelijkheid om met de cliënt van Klevarie, in onze mooie parken te wandelen, of een terrasje te pikken.

    Graag had ik gezien dat in de binnenstad een zorgcentrum bleef bestaan, maar de prijs voor de grond zal de doorslag voor Envida de doorslag hebben gegeven.
    Maar zo krijgt Klevarie toch weer zijn oorspronkelijk bestaan terug
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door parel Bekijk bericht
      Het doet mij werkelijk veel plezier te weten dat de Molenhof niet naar een buitenwijk verplaatst wordt maar naar Klevarie.
      Dat is voor veel bewoners toch nog een beetje binnenstad, en als bezoeker bestaat de mogelijkheid om met de cliënt van Klevarie, in onze mooie parken te wandelen, of een terrasje te pikken.
      Ik begrijp dat alleen de verpleeghuisbewoners op Klevarie een plekje krijgen. De overige (verzorgingshuis)bewoners worden elders gehuisvest.

      Verzorgingshuisplaatsen in de binnenstad wordt een schaars goed, en dat blijft jammer.
      De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

      Max Dendermonde

      Opmerking


      • #4
        @Karel de Kale
        Ik begrijp dat alleen de verpleeghuisbewoners op Klevarie een plekje krijgen. De overige (verzorgingshuis)bewoners worden elders gehuisvest.

        Verzorgingshuisplaatsen in de binnenstad wordt een schaars goed, en dat blijft jammer.


        U heeft volledig gelijk, Klevarie is enkel voor verpleegbewoners.
        Dan is inderdaad in de hele binnenstad geen enkel verzorgingshuis meer. Mensen die hun hele leven in de binnenstad of aan de rand hiervan hebben gewoond, zullen moeten verkassen.
        Toch voelt dit niet goed, en is Maastricht niet sociaal bezig t.o.v. ouderen!
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          Molenhof enige verzorgingstehuis binnenstad?

          De Beyart aan de Brusselsestraat is sinds jaar en dag zowel verpleeg- als verzorgingstehuis. Het is misschien minder bekend dat er ook leken wonen. Momenteel is de verhouding religieuzen en leken ongeveer half om half.

          Opmerking


          • #6
            Van Envida verwacht ik eerlijk gezegd niets anders. Envida is een grootschalige, onpersoonlijke organisatie, die door managers gedreven een vooral door financiële motieven geleid beleid voert. Niet de zorgbehoeften van ouderen staan hierbij voorop maar de manier waarop zo efficiënt mogelijk zoveel mogelijk ouderen gehuisvest kunnen worden. Zorginstellingen zijn marktpartijen geworden die zo goedkoop mogelijk willen produceren. Zorg waarbij de behoeften van ouderen centraal staat wordt hiervan uiteindelijk het slachtoffer.

            De enige manier om deze tendens te keren is door op basis van particulier initiatief kleinschalige "zorg"instellingen tot stand te brengen. Het zal de nodige creativiteit vragen om dit onder de huidige regeldruk van de grond te krijgen. Maar het resultaat zal de moeite waard zijn!
            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

            Max Dendermonde

            Opmerking


            • #7
              Zorg voor ouderen is een product. En Envida verkoopt dat product en daar moet winstmaximalisering op gemaakt worden. Om de aandeelhouders tevreden te stellen. En omdat de zorg op ouderen de komende zal toenemen zien ze dat als een interessante beleggingsmarkt als gevolg van vergrijzing.

              (ben even een emmertje halen)

              Opmerking


              • #8
                Inderdaad beste Karel de Kale creativiteit dat is wat we nodig hebben, en gaan gebruiken.
                Vanmiddag dacht ik tijdens het autorijden aan dit onderwerp, zelfstandig wonen en toch hulp in huis hebben.
                Dat moet toch mogelijk zijn dacht ik zo

                Het creatieve oplossen kan binnen MO, er is nl een Mo-er die in het bezit is van een heel groot huis, en al over ervaring beschikt in deze.
                Als we nu daar een ruime kamer kunnen huren, iemand die kookt, indien nodig hulp bij het aankleden
                Gezamenlijk de was door iemand laten doen en strijken, verpleging inhuren waar nodig.
                O en niet te vergeten een traplift, want in de avond gaat ons huisbarretje open, en dan is naderhand zo een trapliftje goudwaard.
                Dit is maar een voorbeeld, wij kunnen verder borduren om het te completeren, roept u maar.
                Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                Opmerking

                Bezig...
                X